A tervezettnél csaknem egy évvel később nyitják meg az új berlini nemzetközi repülőteret. Klaus Wowereit berlini főpolgármester csütörtökön azt mondta, hogy az évi 27 millió utas fogadására alkalmas reptéren 2013. március 17-én indulhat a forgalom. A csúszást az okozza, hogy az illetékes hatóság nem engedélyezi a tűzjelző és tűzoltó rendszer üzembe helyezését, amelyen ezért tovább kell dolgozni.
A berlin-brandenburgi Willy Brandt nemzetközi repülőtér, vagyis a BER átadását eredetileg 2012. június 3-ra tervezték.
A pótmunkát várhatóan jövő tavasz előtt befejezik, de az időjárási kockázatok miatt a téli időszakban nem lehet lebonyolítani a költözést a még működő két nemzetközi reptérről az új légikikötőre - mondta Wowereit. A BER az elavult, szűkös, bővítésre alkalmatlan tegeli és a schönefeldi repülőteret váltja majd ki.
A légitársaságok - számítva az új reptér révén növekedő kapacitásra - június 3-tól jóval több berlini járatot vettek fel a menetrendbe, emiatt a következő bő háromnegyed évben tovább nőhet a zsúfoltság az egyébként is túlterhelt és kényszerűségből tovább működő két régi repülőtéren. A legnagyobb ügyfél, az Air Berlin légitársaság ezért azt szorgalmazza, hogy legyen rövidebb az éjszakai repülési tilalom. Most 23 és reggel 6 óra között nem közlekedhetnek utasszállító gépek a 3,5 millió lakosú német főváros légterében. Az Air Berlin javaslata szerint az éjfél és hajnali 5 óra közötti időszakra kellene korlátozni a lakosság éjszakai nyugalmát biztosítani hivatott repülési tilalmat.
Szakértői számítások szerint a késés körülbelül 350 millió euróval emeli a költségeket, amelyek egyébként is szétfeszítik az eredetileg 2,5 milliárdra tervezett keretet, a végösszeg így 3 milliárd euró körül lehet, és ebben még nincs is benne a föld alatti pályaudvar valamint a közeli autópályához csatlakozó úthálózat kiépítésének költsége. További terheket okozhatnak az esetleges kártérítési perek. Kártérítést követelhetnek például a BER 150 üzlethelységének bérlői, akik a júniusi üzemkezdéssel számolva ütemezték beruházásaikat.
A repülőtér megépítéséről 1996-ban határoztak, a tervezés és az engedélyek beszerzése 10 évig tartott, a kivitelezés 2006-ban kezdődött. Az átadást egyszer már elhalasztották, az első tervek szerint 2011 novemberében indult volna a forgalom.