Beosztottja miatt vezethette a parthoz a kapitány a felborult óceánjárót
A Costa Concordián dolgozó felszolgálók főnökének akart a kedvében járni az óceánjáró kapitánya, amikor utasítást adott, hogy a hajó szorosan a part közelében haladjon - írta hétfőn a Corriere della Sera. A főnök ugyanis Giglio szigetén született.
Nem sokkal a baleset előtt a lap által idézett fültanúk meghallották a kapitány megjegyzését, amikor így szólt az illetőhöz: "Antonello, látod, egészen közel vagyunk a te Gigliódhoz". Az óceánjáró ezután sziklának ütközött, majd oldalára dőlt.
A szívességre az szolgáltatott okot, hogy Antonello Tievolinak már egy héttel korábban szabadságra kellett volna mennie, ám helyettes hiányában ezt nem tehette meg. Francesco Schettino kapitány emiatt akart a kedvében járni azzal, hogy a sziget közvetlen közelébe irányította a Costa Concordiát.
Tievoli a felső fedélzeten állt, kihajolva a korlát fölött. Így jól látta, hogy a hajó vészes közelségben halad a szigethez. "Vigyázat, nagyon közel vagyunk a parthoz" - mondta a kapitánynak, ám ebben a pillanatban már be is következett a baj.
Eddig hat halottat emeltek ki a búvárok, a hatóságok pedig vasárnap este még tizenöt eltűntet tartottak nyilván. Köztük volt négy olasz, két amerikai állampolgár, továbbá két franca házaspár, illetve egy ember, akinek az állampolgárságát nem tették közzé. A személyzet eltűnt tagjairól sem tudni semmit. Az eltűnt utasok között van egy ötéves olasz kislány, valamint két szicíliai nő, akikről a katasztrófamentők azt állítják, hogy ép bőrrel úszták meg a balesetet, de hozzátartozóik mégsem tudnak kapcsolatba lépni velük.
A toszkán partoknál sziklának ütközött és felborult luxushajón több mint négyezren tartózkodtak, közülük mintegy 3200 turista a világ 62 országából, többségükben olaszok, franciák és németek. A hajó a partok közelében fekvő Giglio szigetnél péntek éjjel tíz óra körül beleütközött egy sziklába, léket kapott, majd az oldalára dőlt, és félig a víz alá merült.
A szerencsétlenül járt luxushajó személyzetének hat magyar tagja közül öt vasárnap késő este megérkezett Budapestre. Csepi Ádám, aki táncosként dolgozott a hajón, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren elmondta, hogy magyar állampolgárként két táncos, három zenész és egy menedzser dolgozott a hajón. A férfi az MTI-nek nyilatkozva hozzátette: egy zenész még nem tért haza, ám értesülései szerint ő is épségben került elő.
A kapitányt hibáztatja a balesetért a hajótársaság is. Pier Luigi Foschi, a Costa Crociere elnök-vezérigazgatója szerint a kapitány felhatalmazás nélkül módosította az olaszországi Giglio szigeténél sziklára futott óceánjáró útvonalát. A társaság vezetője, aki a balesetről tartott genovai sajtótájékoztatón többször is jelét adta megrendültségének, azt mondta: "Francesco Schettino kapitány hibákat követett el. Önhatalmúlag hajtotta végre a semmilyen módon nem engedélyezett manővert".
A Costa Crociere elnöke és egyben vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a hajózási társaság még nem ismeri az óceánjáró fekete dobozának információit, mivel ez az ügyészség birtokában van. "A hajók számítógépen előre rögzített, műholdas műszerekkel ellenőrzött útvonalat követnek, ha erről letérnek, hang- és fényjelzés is értesít a veszélyről" - mondta Foschi. Hozzátette, hogy a Costa Crociere sértett félnek tartja magát. "Egyelőre nem döntöttünk arról, hogy jogi eljárást indítunk-e a kapitány ellen, megvárjuk a vizsgálat lezárását" - mondta.
Foschi több alkalommal könnyeivel küzdve nyilatkozott az olasz és külföldi újságíróknak. Kijelentette, hogy a Costa Concordia legénysége "hősként viselkedett", mivel két óra alatt több mint négyezer embert tudott kimenekíteni a folyamatosan dűlő hajóról. "Mintha egy kisebb várost evakuáltak volna" - fogalmazott. "Az eltűntek között utasok és a személyzet tagjai is vannak" - erősítette meg.
Foschi szerint a Costa Concordia utasai evakuálási gyakorlaton vettek részt, kivéve azokat, akik a legutolsó szárazföldi állomáson, Civitavecchiában szálltak fel a hajóra. A baleset az indulás után három és fél órával történt: "az utolsóként felszállt utasokat a kabinjukban sugárzott videó tájékoztatta a biztonsági tudnivalókról".
Foschi elmondta, hogy a hajó elmozdítása előtt eltávolítják a duplafalú tartályban levő, 2300 tonna üzemanyagot, amelyből eddig semmi sem szivárgott a tengerbe. A roncsot és az utasok személyes tárgyait a hatóságok védik a tolvajoktól. Ami az utasok kártérítését illeti, Foschi kijelentette, hogy a Costa Crociera stabil anyagi háttérrel rendelkezik és biztos benne, hogy a kárvallottakkal kielégítő megoldást találnak.
A mentési munkálatok hétfőn meghatározatlan időre leálltak a megromlott időjárási viszonyok miatt. A túlélőket kereső búvárokat és tűzoltókat is eltávolították a hajóról.