Világ MTI 2011. július. 12. 18:16

Őrizetben a halálos volgai hajókirándulást szervező cég vezetője

Az Oroszországban vasárnap elsüllyedt Bulgaria hajóból kedden késő délutánig 88 holttestet emeltek ki.

 A katasztrófa kapcsán őrizetbe vették a hajót bérlő és a kirándulást szervező Agrorecstur cég vezérigazgatóját. Alekszandr Basztrikin, a Nyomozati Bizottság vezetőjének utasítására ezen felül büntetőeljárást indítottak az Arbat és a Dunajszkij 66 teherhajók kapitányai ellen: ezek a járművek elhaladtak a süllyedő Bulgaria mellett és nem nyújtottak segítséget. Oroszország gyászolja a Kujbisevi víztárolón elsüllyedt hajó katasztrófájának áldozatait: az ország minden ortodox templomában gyászistentiszteleteket tartanak, az állami tévéadók műsorából törölték a reklámokat és a szórakoztató műsorokat. 

Kazanyban az emberek virágokat és gyermekjátékokat visznek a folyami kikötőbe. Rusztam Minnihanov tatárföldi elnök és az áldozatok rokonai koszorúkat engedtek a vízre a tragédia helyszínén.  A holttestek kiemelésén négyszáznál több ember - köztük 106 búvár - és 77 gép dolgozik megállás nélkül. A búvárok a helyszíni jelentések szerint igen nehéz körülmények között dolgoznak: a hajótestben a látótávolság alig fél méter. A gyerekszobában karaokéra összegyűlt kicsik holttestei közül egyelőre csak néhányat hoztak a felszínre. Az áldozatok pontos száma továbbra sem ismert, mert sokan közülük még a hajóban vannak, és a hatóságok beismerték: nem tudják, pontosan hányan tartózkodtak a hajón.   

MTI/EPA

Ami tudható: a fedélzeten gyakorlatilag senki nem volt, mivel zuhogott az eső, és a hajó olyan gyorsan süllyedt el, hogy az emberek közül csak néhányan tudtak a zárt helyiségekből a fedélzetre menekülni, noha a búvárok szerint a hajóban rekedtek közül sokan még fel tudták ölteni a mentőmellényt. Egyes megmenekült utasok szerint az éttermek és bárok ablakai - melyek kinyitásával meg lehetett volna menekülni - le voltak forrasztva. A vizsgálatok kiderítették: a hajónak nem voltak meg a szükséges engedélyei utasok szállításához. A Bulgaria a Kámai Folyami Hajózás társaság tulajdona, az bérbe adta a Briz cégnek, amely kiadta albérletbe a kazanyi Agrorecsturnak, s ez a cég szervezte a végzetes kirándulást. Emellett kiderült, hogy az Agrorecsturnak nem voltak megfelelő szerződései a legénység tagjaival, így biztosításuk sem volt. 

A katasztrófa okairól több feltételezés is van: eredetileg arról beszéltek, hogy vihar volt, de ezt a meteorológusok cáfolták, mondván, hogy csak erős szél fújt. Nem tartják kizártnak, hogy mégis nyitva voltak a hajóablakok, ott csapott be a víz, és az amúgy is egyensúlyát vesztett hajót felborította. Kedden ismertté vált, hogy a hajóból nagy mennyiségű pakura ömlött a vízbe. Ennek oka még nem derült ki. Bizonyossá vált, hogy túlterhelésről mégsem lehetett szó: a hajót eredetileg 259 személyre tervezték, s bár az átalakítások során csak 140 ülőhely maradt rajta, a 200, vagy akár több utas súlya nem okozhatott túlterhelést. 

A Bulgaria kiemelését szombaton kezdik meg, a hajó állapota várhatóan sok kérdésre választ ad.

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. november. 30. 07:00

Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát

Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.