Mulasztás okozta a német vonatkatasztrófát?
Hétfőn is gőzerővel folyt a helyszíni vizsgálat a szász-anhalti Hordorf közelében, ahol vasárnapra virradó éjjel frontálisan összeütközött egy személy- és egy tehervonat az egyvágányú vasúti pályán. A szerencsétlenségnek tíz halálos áldozata és húsznál több sérültje van.
A hivatalos információk szerint egyelőre nem lehet tudni, hogy műszaki hiba vagy emberi mulasztás okozta a súlyos balesetet. Mindkét szerelvény adatrögzítő dobozát megtalálták, a kiértékelés folyamatban van. A két szerelvény óránként 80-90 kilométeres sebességgel haladt az ütközés pillanatában, a pályán sűrű köd volt, nehezítve a látást. A személyvonaton zömmel diszkóba tartó fiatalok utaztak, nagy részüknél semmiféle igazolvány nem volt. Emiatt vontatottan halad az áldozatok azonosítása. A 23 sérültet a környékbeli kórházakban ápolják, többen közülük életveszélyes állapotban vannak.
A Deutschlandfunk rádió reggeli tudósításában elhangzott információk arra engednek következtetni, hogy esetleg a tehervonat vezetője hibázhatott. Szemtanúk azt állították, hogy a személyvonatnak szabad jelzést adott a szemafor az egyvágányú pályára való ráhajtáskor. Ebben az esetben a másik irányból érkező tehervonatnak tilosat kellett, hogy mutasson a jelző, ám az ennek dacára nem állt meg. További gyanús körülmény, hogy míg a személyvonat vezetője és a vonatkísérő életét vesztette az ütközéskor, a tehervonat vezetője túlélte a szerencsétlenséget - mégpedig azért, mert a 35 tehervagonból álló nehéz szerelvényt vontató két mozdony közül a másodikban tartózkodott.
Nem vette észre a tilos jelzést?
A ZDF televízió hétfő déli híradójában elhangzott információ szerint ez a körülmény egyrészt valószínűsítheti azt, hogy a vezető nem vette észre a tilos jelzést. Másrészt az sem zárható ki, hogy csak akkor mászott át az első mozdonyból a másodikba (technikailag ez megoldható), amikor megpillantotta a szemből közeledő másik vonatot, és tudta, hogy az azonnali vészfékezés dacára nem kerülhető el az ütközés. A német vasút egyvágányú vonalain már több helyütt létezik olyan automatikus fékező berendezés, amely a tilos jelzésen áthaladó szerelvényt - a pályatestbe épített mágneses szerkezet segítségével - megállítja. A szóban forgó vonalon (Magdeburg és Halberstadt között) azonban még csak tervezik ilyen berendezés telepítését. A tehervonat mozdonyvezetőjét egyelőre nem tudták kihallgatni, mert sokkos állapotban van. A tartományi rendőrség várhatóan a késő délutáni órákban tart sajtótájékoztatót a vasúti balesetről.