2010. november. 16. 08:31 MTI Utolsó frissítés: 2010. november. 16. 08:35 Világ

Amerikában marad a légi utasok szkennelése

Felülvizsgálhatják az eljárást, de marad a légi utasok testszkennerrel történő átvilágítása - közölte az amerikai belbiztonsági miniszter.

Általános gyakorlat marad a légi utasok testszkennerrel történő átvilágítása, aminek alternatívája csak a testi motozás lehet - jelentette ki hétfőn a washingtoni Ronald Reagan repülőtéren Janet Napolitano amerikai belbiztonsági miniszter, aki ugyanakkor hajlandónak mutatkozott a számos panaszt kiváltó, szigorú motozási eljárás felülvizsgálására. A reptéri biztonság jelentősege november végén különösen felerősödik Amerikában, amikor milliók kelnek útra a hálaadás napja előtt. (A hagyományosan november negyedik csütörtökén megtartott legnagyobb amerikai ünnep idén 25-re esik.) 

A belbiztonsági miniszter úgy fogalmazott, hogy a motozással kapcsolatos lakossági panaszok "nyitott fülekre találtak", ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a megerősített biztonsági intézkedések az utazóközönség érdekeit szolgálják. Hatvannyolc amerikai repülőtéren eddig csaknem 400, az egész test átvilágítására alkalmas szkennert állított fel az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (TSA). A berendezések száma 2011 végére eléri majd az ezret. Azoknak az utasoknak, akik nem kívánnak átesni a szkennelésen, motozásnak kell alávetniük magukat. 

Mind a szkennnelés, mind pedig a testi motozás élénk tiltakozást váltott ki az országban. A TSA és a belbiztonsági minisztérium illetékeseinek minden bizonnyal komoly fejtörést okoz az a közösségi portálokon köröztetett bojkott-felhívás, amely arra szólítja fel a légi utasokat, hogy november 24-én - vagyis várhatóan az év legforgalmasabb napján - ne egyezzenek bele az átvilágításba. 

Napolitano sajnálkozását fejezte ki a bojkott-felhívás miatt, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a reptéri átvizsgálásnak túl kell lépnie a fémdetektorok korszakán, s most már a nem fémből készült veszélyes tárgyakat, valamint a kockázatot jelentő folyadékokat, porokat és zseléket is távol kell tartani a repülőgépektől. 

A TSA azután kezdte el tömegesen alkalmazni a testszkennereket, hogy tavaly karácsonykor egy nigériai férfi az alsónadrágjába rejtett robbanószerkezet segítségével próbált meg felrobbantani egy Amszterdamból Detroitba tartó amerikai utasszállító repülőgépet. A merényletkísérletért az al-Kaida terrorszervezet jemeni központú, az Arab-félszigeten működő ága vállalta magára a felelősséget. 

A számos beérkezett panasz miatt a TSA megszűntette a 12 éven aluli gyerekek motozását és ígéretet tett rá, hogy alternatív eljárást dolgoztat ki a pilóták számára, akiknek szakszervezete aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a gyakori átvilágítás esetleg egészségkárosodást okozhat.