Világ MTI 2010. május. 25. 13:02

Elárulták, ki járt a lengyel elnök gépének pilótafülkéjében

A lengyel légierő főparancsnoka a pilótafülkében tartózkodott Lech Kaczynski államfő repülőgépének április 10-én bekövetkezett szmolenszki katasztrófájakor - erősítette meg a vizsgálóbizottság lengyel tagja.

AP

"Nem tagadom, hogy az utolsó pillanatokig a pilótafülkében tartózkodott egy ötödik személy (...) Tudom, hogy ki volt az. Igen, (Andrzej) Blasik tábornok" - mondta hétfőn éjjel a TVN lengyel kereskedelmi televízióban Edmund Klich szakértő. Cáfolta ugyanakkor, hogy a tábornok, aki néhány perccel a katasztrófa előtt lépett be a pilótafülkébe, bármilyen nyomást gyakorolt volna a pilótákra.

A feketedoboz hangfelvételén "nem hangzik el olyan kifejezés, amely közvetlen nyomásgyakorlást jelentene, például, hogy 'le kell szállnunk', nem emlékszem ilyen kifejezésre" - jelentette ki a szakértő. A tábornok nevét már múlt héten közzétette a PAP lengyel hírügynökség egy névtelen, moszkvai forrásra hivatkozva, de a balesetben játszott szerepét akkor még tisztázandónak nevezték.

MTI/AP

Klich szerint a katasztrófa előtt mintegy tíz perccel egy másik, egyelőre nem azonosított személy is belépett a pilótafülkébe, hogy megtudja, fog-e késni a gép, de még a lezuhanás előtt ki is ment onnét. E másik személy ideiglenes jelenlétét is megállapították korábban az orosz szakértők. Az azonosítást nehezítette, hogy a pilótafülke ajtaja nyitva volt, mindazonáltal különleges berendezésekkel sikerült megtisztítani a felvételt a zajoktól, és pontosan kivehetővé váltak a hangok.

A Tu-154-es lengyel kormánygép, amelyen az államfő és felesége, a hadsereg teljes vezérkara, a jegybank elnöke és a lengyel társadalmi és politikai élet számos jeles képviselője utazott a katinyi (Katyn) emlékhelyre, leszállás közben a nyugat-oroszországi Szmolenszk katonai repülőtere mellett zuhant le. A katasztrófában a gépen utazó mind a 96 ember életét vesztette.

MTI / EPA
Hirdetés
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.