Kiszabadították a Nagy-korallzátonynál zátonyra futott hajót
Sikerült elvontatni azt a kínai szénszállító hajót, amely több mint egy hete futott zátonyra a Nagy-korallzátonynál.
A vontatóhajóknak helyi idő szerint hétfő este a dagály idején sikerült eltávolítaniuk a 230 méteres hajót a szikla közeléből. Nehézbúvárok ezután megvizsgálják a Shen Neng I. nevű hajó törzsét, hogy eldönthessék, hova lehet elszállítani a roncsot - adta hírül az ABC ausztrál csatorna.
A mentési munkálatok végzői nagy nehézségekkel küzdenek, mivel rossz idővel járó front közeledik a terület felé. Anna Bligh, Queensland miniszterelnöke kijelentette, a maximumra növelik azoknak a hajóknak a büntetését, amelyek hasonló károkat okoznak, mint a Shen Neng I. A társaságokat 1,75-10 millió ausztrál dollár (316 millió - 1,8 milliárd forint), az egyéneket pedig 350-500 ezer ausztrál dollár (63-90 millió forint) fizetésére kötelezik. Bligh kifejtette, a büntetés növelésével üzenik a Queensland vizeit átszelő hajóknak, hogy maximális biztonságot és védelmet várnak el tőlük.
Annak jeleként, hogy a hatóságok komolyan veszik a korallok védelmét, a rendőrség hétfőn letartóztatta egy hajó legénységének három tagját, akik április 4-én engedély nélkül a Nagy-korallzátony területére hajóztak. Az MV Mimosa legénysége kifizette az óvadékot, pénteken kell ismét megjelenniük a bíróságon. 220 ezer dolláros (39 millió forintos) maximális büntetésre számíthatnak.
A Shen Neng I. nevű, 230 méter hosszú kínai hajó 65 ezer tonna szénnel és 950 tonna nehézolajjal a fedélzetén futott zátonyra április 3-án. A szénszállító a Nagy-korallzátony déli részénél fekvő Douglas-homokpadhoz ütközött teljes sebességgel. Az első napokban három-négy tonna olaj ömlött a tengerbe, amely több kilométeres olajszőnyeget képezett a víz felszínén.
A mentőalakulatok egy hajó fedélzetéről oldószert engedtek ki, hogy a foltot szétoszlassák. Ezután elkezdték kipumpálni a nehézolajat a szénszállító hajóból, az üzemanyagot pedig elszállították, hogy megakadályozzák a tengerbe szivárgását.