Elillan, mégis tőzsdén kereskednek vele, mi az?
A piac a leghatékonyabb eszköz, amely képes érdemi csökkentésre rávenni az üvegházhatású gázok legnagyobb kibocsátóit - ez az elv húzódik meg az idén negyedik éve működő európai szén-dioxid-tőzsdék mögött. AZ EU ETS a legutóbbi jelentések szerint már próbaüzemben érdemi csökkenést eredményezett, miközben a globális CO2-piacról még csak vitatkoznak a politikusok.
Nagy, egyterű irodában több mint fél tucat bróker dupla monitorok előtt, a falon két szélesvásznú kijelzőn folyamatosan futnak az aktuális árfolyamok. A pénzpiaci tőzsdének tűnő jelenet valójában egy széndioxidkibocsátás-kereskedelemmel foglalkozó magyar vállalat budai székhelyén zajlik, ahol számos európai tagállam brókerei kereskednek egymás mellett a világ karbonpiacain. A budapesti székhely ellenére a Vertisnek 12 országban 250 ügyfele van, s működése során eddig több mint 200 millió tonna szén-dioxiddal egyenértékű üvegházhatású gázzal kereskedett, ami körülbelül az éves magyar összkibocsátás két és félszerese.
A szén-dioxid-kvóták kereskedelmével amúgy alig pár tucat vállalat foglalkozik, mindenekelőtt Londonban néhány nagy bank, energetikai vállalatok erre szakosodott részlegei, illetve néhány kis és közepes tőzsdei kereskedővállalat, melyek közül az említett Közép-Kelet Európában a legnagyobb. A kereskedés olyan tőzsdéken zajlik, mint a több európai kereskedővállalat együttműködéséből létrejött, Hollandiában üzemelő Climex, melyhez hasonló összesen tíz működik a világban, de ezek közül is csak három számottevő.
© AP |
Az EU-ban működő ETS mellett Új-Zélandon folyik még karbonkereskedelem, de az Egyesült Államok északkeleti államaiban, valamint Kaliforniában is elindult idén a kibocsátási jogokkal való kereskedés.
Hogyan működik az európai rendszer?
Az EU ETS néven 2005-ben létrejött európai emissziókereskedelmi rendszer ugyanolyan közgazdasági elvek alapján működik, mint bármely egyéb piac. Jelen esetben az Unió a rendszer elindításához ingyen kvótákhoz juttatta azt a több mint tízezer európai erőművet, gyárat és egyéb ipari létesítményt, melyek a legnagyobb kibocsátók a kontinensen. Az ETS alá tartozó létesítmények felelősek az Unió CO2-kibocsátásának közel feléért és az összes üvegházhatású gáz kibocsátásának 40 százalékáért. Utólag éppen azért éri az egyik legtöbb kritika az EU-s rendszert, mert első működési szakaszában túl sok kvótát osztott szét, s ezzel a periódus végére brutálisan lenyomta a CO2-egységek árfolyamát.
A kvótákat ma még a tagállamok - az EU jóváhagyása után - a vonatkozó irányelvek és saját belátásuk szerint osztják szét az érintett létesítményeknek. Az ingyen kapott kvóták aránya azonban 2013-ra erősen lecsökken, miközben folyamatosan zsugorodik az a kibocsátási mennyiség, amit a tagállamok szennyezői közt felosztanak, ezzel kényszerítve a vállalatokat a csökkentésre és az energiahatékonyságuk növelésére.
Az EU-n belüli kvótakereskedelemről elmondható, hogy a 2005 január és 2007 december közti első periódusban a Tizenötök körülbelül 700 millió euró értékben vásároltak mintegy 40 millió tonna CO2-kibocsátási egységet, főként a közép-kelet-európai országoktól. A Point Carbon karbonpiaci elemzővállalat előrejelzése szerint 2009-ben a tavalyi 25 helyett a cégek több mint 45 százaléka szorul kibocsátása ellensúlyozása miatt EUA (EU kibocsátási egység) vásárlására. Eközben az EUA-többlettel bírók aránya 25 százalék, és mindössze a piac szereplőinek 15 százaléka kapott éppen elegendő kvótamennyiséget, ez pedig a piac konszolidációját jelzi.
A kvótakereskedelem velejét az adja, hogy azok a vállalatok, melyek kevesebb szén-dioxid légkörbe juttatásával állítják elő termékeiket, szolgáltatásaikat, fennmaradó kvótáikat olyan vállalatoknak adhatják el, melyek ellenben nem képesek meglévő kvótamennyiségük mellett működni és további emisszióra "vesznek jogot". A vállalatok közti kvótakereskedelem rugalmassá tételére és a vevők és az eladók egymásra találására jöttek létre a szén-dioxid-tőzsdék, melyek az értékpapírtőzsdékhez hasonlóan azonnali és határidős üzleteket is bonyolítanak. Baráth Barna, a Vertis vezérigazgatója a hvg.hu-nak elmondta: a velük kapcsolatban álló vállalatok számára az az érdekes, hogy minimalizálják a törvényi megfelelés költségét, illetve maximalizálják hasznukat, ha klímavédelmi befektetéseket eszközölnek. A karbontőzsdéken tehát nem csak ki nem használt kibocsátási kvótákkal üzletelnek, de olyan CO2-egységeket is értékesítenek, amelyeket a beruházók valós széndioxidkibocsátás-csökkentési programok eredményeképpen kaptak, és amelyek így hasznot hoznak az ezekbe fektető vállalatoknak.
© AP |
Az EU legutóbbi, a témával foglalkozó jelentése szerint a 2008-ban globálisan 85 milliárd eurós forgalmat produkáló CO2-kereskedelem (melynek döntő többsége az EU-n belül keletkezett) nyomán a befektetők 4,4 milliárd eurót fektettek be a fejlődő államokban a rugalmassági mechanizmusok felhasználásával. Ez a szám a Világbank számításai szerint fölmehet 165 milliárd euróra is, amennyiben a csökkentések elérik a tudósok által javasolt kibocsátási célokat.
Fontos különbség azonban a kiotói jegyzőkönyv folytán létrejött nemzetközi emissziókereskedelem (IET) és az EU ETS között, hogy míg az előbbi a globális megállapodást ratifikált országok egészének kibocsátási mérlegét javítva adhat és vehet kvótákat, addig a vállalatok valódi gazdasági környezetben kell, hogy racionalizálják kibocsátásukat, s ezzel először érvényesül "a szennyező fizet" elv a tagállamokban.
Mit remél a CO2-tőzsde a klímacsúcstól?
A CO2-kereskedelem piaca óriási lehet a jövőben, jelene azonban igen bizonytalan, hiszen ha nem sikerül megállapodni a kiotói jegyzőkönyv lejárta után érvényes szabályokról, az bizonytalanságot szülhet, még ha az elemzők szerint az EU ETS létét és a révén eszközölt csökkentéseket nem is érinti elvileg.
Baráth szerint a tőzsdei kereskedővállalatok és általában a kibocsátás-csökkentésben érdekeltek elsődleges elvárása a koppenhágai tanácskozással szemben, hogy komoly politikai vállalások mellett legalább 2020-ig biztosítsa a piac működését és szabályait, valamint elősegítse a nemzetközi kereskedés feltételeinek létrejöttét. Utóbbihoz természetesen az kell, hogy mindenhol létrejöjjön a piac. A cégvezető szerint jelentős globális csökkentési vállalások és törvényi kiszámíthatóság nélkül aligha várható, hogy a jelenlegi, átlagosan 13 és 15 euró közti árfolyamról 30-40 euróra menjen fel egy tonna szén-dioxiddal egyenértékű üvegházhatású gáz kibocsátásának ára. Utóbbi nem azért fontos, hogy a tőzsdei cégek "jól megéljenek", hanem hogy megérje alacsony kibocsátású technológiákba széles körben beruházni - véli Baráth. A jelenlegi árfolyam és az ár bizonytalansága egyelőre csak arra elegendő, hogy nagyobb fossziliserőmű-beruházásokat hiúsítson meg, de arra nem, hogy ennek alternatíváját finanszírozza.
A magyar CO2-tőzsdei szakember magánvéleményének hangot adva hozzátette, szerinte nem a hosszú távú vállalások számítanak - vagyis az, hogy mi lesz 2020-ban és 2050-ben -, csakis az, mikor indul meg a globális emisszió meredeken lefelé a lejtőn. Az ezirányú elmozdulást pedig csakis szigorú, kötelező érvényű politikai vállalások képesek elősegíteni. Baráth a szén-dioxid-tőzsdékről végül elmondta, "az emissziókereskedelem önmagában nem oldja meg a környezetvédelmi problémákat, de segít megtalálni azt, hogy hol a legolcsóbb a CO2-kibocsátást csökkenteni. Ez pedig lehetővé teszi a politikusoknak az elviselhető társadalmi és gazdasági költség melletti valós kibocsátáscsökkentési vállalásokat.”