Év végéig 42 kilométer készülhet el az észak-erdélyi autópályából
Ha a román állam befejezi a szükséges kisajátításokat és áthelyez egyes földgázvezetékeket, akkor 2009 végére Aranyosgyéres és Gyalu között elkészülhet 42 kilométernyi autópálya, további, tíz kilométeres szakasz pedig 2010 elejére lesz kész – derül ki Radu Berceanu román közlekedési miniszter nyilatkozatából, amelyet a Bechtel amerikai cég vezetőivel folytatott bukaresti tárgyalásai után adott.
Berceanu Bukarestben tanácskozott a Bechtel londoni vezetőivel. Megtárgyalták, milyen intézkedések szükségesek ahhoz, hogy a kívánt határidőig átadhassák a forgalomnak a sztráda Aranyosgyéres és Bors közötti szakaszát. A miniszter még kedden, kolozsvári látogatásán beszélt arról, hogy a tárgyalás során a fent említett, illetve az Aranyosgyéres és Brassó közötti szakasz építésének finanszírozásáról is szó esik.
A román lapok szerint valamiféle kompromisszum látszik körvonalazódni a román állam és az észak-erdélyi autópálya megépítésével megbízott Bechtel között, bár a tudósítások szerint inkább Berceanu engedett többet.
A hírek szerint a miniszter arról akarta meggyőzni partnerét, hogy az eredetileg tervezett autópálya felét saját pénzén építse meg (a jelenlegi szerződés értelmében a román állam köteles az egész tervet finanszírozni), vagy az állam mentesüljön a sztráda Marosvásárhely és Brassó közötti szakaszára vonatkozó szerződési kötelezettsége alól. Az amerikaiak állítólag annyit ígértek, hogy megvizsgálják a dolgot.
Az állam nem képes saját költségvetésből finanszírozni mindkét szakasz megépítését, így más megoldások is szóba jöhetnek - mondta a miniszter. Ilyen a második szakasz megépítésének koncesszióba adása, talán épp a Bechtelnek, amely saját forrásaiból finanszírozná a befektetést, a beruházott összeget pedig utólag, részletekben kapná vissza. Ennek értelmében a kormány vagy havonta, vagy az egyes munkafázisok befejeztével fizetne a Bechtelnek.
Vagyis az államnak nem kellene egy összegben kifizetnie az év elején az arra az esztendőre esedékes előleget. Az Evenimentul Zilei emlékeztet: a szerződés aláírása óta a román költségvetésből minden évben mintegy 150 millió euró előleget fizettek ki. Az új változat azért lenne kedvező az állam számára, mert jelenleg az euró árfolyama történelmi rekordot döntött a lejjel szemben, így most előnyösebb lehet az euró gyengülésére várni a pénzek később kifizetendő részét illetően.
A közlekedési tárca jelenleg 137 millió euróval tartozik a Bechtelnek, ebből 77 millió a már átvett, 60 millió pedig még az át nem vett munkálatokért járna. Az állam eddig 624 millió eurót fizetett ki a cégnek, ugyanakkor a Bechtel még egyetlen kilométernyi használható autópályát sem épített meg. A 77 milliós adósság 2008 augusztusa óta áll fenn, ennek nyomán a kormánynak még kötbért is kell fizetnie.