Gyorsvasúti pálya épül a magyar határtól az Adriáig
Megkezdődött Horvátország legnagyobb vasúti beruházásának előkészítése, amelynek eredményeként öt éven belül két párhuzamos, részben új sínpáron, 200 kilométeres sebességgel száguldhatnak majd óránként a vonatok a magyar határtól Fiuméig (Rijekáig).
Nemcsak gyorsabb lesz a közlekedés, de a távolság is lerövidül a horvát Tengeri, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium tervei alapján az európai V/b közlekedési folyóson - olvasható a tárca honlapján.
A még 1873-ban átadott, a Gyékényes-Botovo határátkelőtől a tengeri kikötőig tartó vasútvonal hossza 330 kilométer, ezen az utasok 5 óra alatt juthatnak el az Adriáig, átlagosan 65 kilométeres sebességgel. A teherszállítmányoknak ugyanakkor már átlagosan 10 órára van szüksége ezen a szakaszon, vagyis óránként alig 30 kilométeres sebességgel juthatnak el az áruk az adriai kikötőig.
Az összesen 8 milliárd kuna (mintegy 290 milliárd forint) költségvetésű építkezés során a Gyékényes-Botovo vasúti átkelőtől Károlyvárosig (Karlovac) tartó 148 kilométeres szakaszt felújítják és kiépítenek egy párhuzamos sínpárt is. A vasútépítők Károlyvárostól teljesen új vonalat terveznek, amely 61 kilométerrel rövidebb lesz a mostaninál. Az új, 121 kilométer hosszú kettős vasútvonal délről közelíti majd meg Fiumét a Josipdol-Novi Vinodolski útvonalon.
A teljes, 269 kilométeres távolságot mindössze 2 óra alatt teszik meg a személyszállító vonatok, amelyek akár 200 kilométeres sebességgel is száguldhatnak majd. Az áruszállító vagonokkal is 5 órára rövidül a megtett út ideje, így akár 120 kilométeres tempóban is mehetnek majd a vonatok.
Az építkezés eredményeként az utasok gyorsabban és kényelmesebben juthatnak majd el az Adriára, miközben jelentősen bővül a teherforgalom is. Évente 25 millió tonna áru szállítására lesz alkalmas a vasútvonal, ami naponta 1500 kamionnal csökkentené a közúti terhelést.
A Hina horvát hírügynökség korábbi jelentése szerint a 8 milliárd kuna költségvetésű fejlesztés 75 százalékát az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) finanszírozza.
A horvátok az olaszországi Trieszt és a közelében fekvő szlovéniai Koper kikötőjének szeretnének komoly versenytársai lenni a vasúti fejlesztéssel, amelynek munkálatai az idén elkezdődnek és a tervek szerint 2013-ra fejeződnek be.