2007. november. 18. 15:11
MTI
Utolsó frissítés: 2007. november. 18. 15:09
Világ
Ötödik napja tart Franciaországban a tömegközlekedési sztrájk
Az állami vállalatok speciális nyugdíjrendszerének reformja ellen ötödik napja tartó tömegközlekedési sztrájk legalább hétfőig folytatódik Franciaországban.
A hat hónapja hivatalban lévő Nicolas Sarkozy államfő első szociális erőpróbájából a kiút jelei továbbra sem mutatkoznak, annak ellenére, hogy a kulisszák mögött a kormány és a legbefolyásosabb szakszervezet, a CGT között folyamatosak a tárgyalások.
A belföldi 700 TGV-szuperexpresszből továbbra is csak 250 közlekedik, de a Brüsszel és London felé induló Thalys illetve Eurostar vonalain nincsenek fennakadások. Párizsban továbbra is csak minden ötödik metrószerelvény indul el, de van olyan vonal, ahol egyáltalán nincs közlekedés. A várakozási idő 10 és 50 perc jelenleg a metróban. A buszok és villamosok hatvan százaléka közlekedett vasárnap.
A sztrájkolók vasárnapi közgyűléseiken a határozatlan időre meghirdetett sztrájk folytatása mellett szavaztak azt remélve, hogy ha kitartanak, a tervezett létszámleépítések ellen tiltakozásul keddre meghirdetett közalkalmazotti sztrájk erősíti az ő követeléseiket is.
A közvélemény támogatását maga mögött tudva a kormány nem hajlandó változtatni álláspontján és arra kérte a szakszervezeteket, hogy a munka felvételére szólítsanak fel. Francois Fillon miniszterelnök jelezte: a reform miatti kompenzációról az ágazati vezetők, a kormány és a szakszervezetek között csak a sztrájk befejezése után kezdődhetnek meg a háromoldalú tárgyalások. A tiltakozók viszont a munkafelvétel előtt konkrét javaslatokat várnak a kormánytól. A francia vasúttársaság (SNCF) vezetősége szerdán szeretné megkezdeni a tárgyalásokat.
A kormány az 1995-ben elindított, de akkor a három hetes sztrájk miatt visszavont reformot 2012-ig végre kívánja hajtani. Míg a magánszektorban dolgozó 18 millió francia negyven évig fizeti a nyugdíjjárulékot, a speciális nyugdíjrendszerhez tartozó félmillió munkavállaló (a vasutasok mellett az energiaszektorban dolgozók, a képviselők, a tengerészek, a közjegyzők vagy kiemelt művészeti közintézmények dolgozói) átlagosan 37,5 évig. A kormányzat ez utóbbiak kivételes helyzetét kívánja megszüntetni.
Francia lapértesülések szerint Nicolas Sarkozy meg van arról győződve, hogy a "tiltakozás népszerűtlensége miatt a sztrájkolók nem fognak sokáig kitartani". A CSA közvélemény-kutatóintézet vasárnap nyilvánosságra hozott adatai szerint ugyanakkor az államfő is vesztett népszerűségűből és jelenleg 55 ponton áll a tetszési indexe. A franciák 51 százaléka viszont bízik abban, hogy az elnöknek sikerül "megkönnyítenie a szociális párbeszédet és csökkentenie a sztrájkok számát Franciaországban".
A belföldi 700 TGV-szuperexpresszből továbbra is csak 250 közlekedik, de a Brüsszel és London felé induló Thalys illetve Eurostar vonalain nincsenek fennakadások. Párizsban továbbra is csak minden ötödik metrószerelvény indul el, de van olyan vonal, ahol egyáltalán nincs közlekedés. A várakozási idő 10 és 50 perc jelenleg a metróban. A buszok és villamosok hatvan százaléka közlekedett vasárnap.
A sztrájkolók vasárnapi közgyűléseiken a határozatlan időre meghirdetett sztrájk folytatása mellett szavaztak azt remélve, hogy ha kitartanak, a tervezett létszámleépítések ellen tiltakozásul keddre meghirdetett közalkalmazotti sztrájk erősíti az ő követeléseiket is.
A közvélemény támogatását maga mögött tudva a kormány nem hajlandó változtatni álláspontján és arra kérte a szakszervezeteket, hogy a munka felvételére szólítsanak fel. Francois Fillon miniszterelnök jelezte: a reform miatti kompenzációról az ágazati vezetők, a kormány és a szakszervezetek között csak a sztrájk befejezése után kezdődhetnek meg a háromoldalú tárgyalások. A tiltakozók viszont a munkafelvétel előtt konkrét javaslatokat várnak a kormánytól. A francia vasúttársaság (SNCF) vezetősége szerdán szeretné megkezdeni a tárgyalásokat.
A kormány az 1995-ben elindított, de akkor a három hetes sztrájk miatt visszavont reformot 2012-ig végre kívánja hajtani. Míg a magánszektorban dolgozó 18 millió francia negyven évig fizeti a nyugdíjjárulékot, a speciális nyugdíjrendszerhez tartozó félmillió munkavállaló (a vasutasok mellett az energiaszektorban dolgozók, a képviselők, a tengerészek, a közjegyzők vagy kiemelt művészeti közintézmények dolgozói) átlagosan 37,5 évig. A kormányzat ez utóbbiak kivételes helyzetét kívánja megszüntetni.
Francia lapértesülések szerint Nicolas Sarkozy meg van arról győződve, hogy a "tiltakozás népszerűtlensége miatt a sztrájkolók nem fognak sokáig kitartani". A CSA közvélemény-kutatóintézet vasárnap nyilvánosságra hozott adatai szerint ugyanakkor az államfő is vesztett népszerűségűből és jelenleg 55 ponton áll a tetszési indexe. A franciák 51 százaléka viszont bízik abban, hogy az elnöknek sikerül "megkönnyítenie a szociális párbeszédet és csökkentenie a sztrájkok számát Franciaországban".