Európa újabb 9/11 kiindulópontja lehet
Öt évvel a 2001. szeptember 11-ei merényletsorozat után az egyik legkomolyabb probléma az európai muszlim közösségek radikalizálódása, és fennáll a veszély, hogy Európa - ahogy öt éve - ismét az Egyesült Államok vagy más országok elleni terrortámadás bázisául szolgálhat - áll a legnagyobb londoni stratégiai kutatóműhely éves világjelentésében.
A Stratégiai Tanulmányok Nemzetközi Intézetének (IISS) 370 oldalas idei elemzése (Strategic Survey 2006) szerint több európai országban is immár egyértelmű a "hazai nevelésű" terrorizmus jelenléte, de különösen Nagy-Britannia vált az ilyen jellegű terrorizmus céltáblájává, a tavaly nyári londoni robbantássorozat, illetve az idei repülőtéri riadók tanúsága szerint is.
Az európai iszlám közösségek közötti, határokon átnyúló összetartás elsődlegessége súlyos kérdéseket vet fel az integrációval kapcsolatban, és a kormányok ennek láttán mind sürgetőbb feladatnak tekintik az asszimilációt - áll az IISS átfogó elemzésében.
Jóllehet a fenyegetésre adott válasz továbbra is elsősorban nemzeti feladat, az Európai Unió nagyobb szerepet játszhatna az információcserében és a közös álláspontok kialakításában. A jelenlegi helyzetben azonban - különösen az uniós alkotmány népszavazásainak kudarca után - nehéz elképzelni, hogy az EU be tudja tölteni azt a világpolitikai szerepet, amely gazdasági súlya révén megilletné - fogalmaznak a jelentés szerzői.
A libanoni háborúról a londoni elemzés azt állapította meg, hogy az két táborra osztotta az arab és muszlim világot: az egyikbe a Szaúd-Arábia, Egyiptom és Jordánia vezette mérsékelt szárny tartozik, a másik, radikális tábor vezető erejét pedig Irán, Szíria, valamint a Hezbollah és a Hamasz szervezetek alkotják.
Hacsak nem lesz valamilyen áttörés az arab-izraeli konfliktusban, ez a két fő tábor jó eséllyel évekre meghatározza a közel-keleti politikát - áll az IISS londoni jelentésében.
A megosztottságra jellemző, hogy - miután Asszad szír elnök a háború után a Hezbollah mögötti felsorakozásra szólította fel az arab országokat, és a mérsékelt arab államok vezetőit "félembereknek" nevezte - ez utóbbiak olyan mértékben felháborodtak, hogy Szíria elszigetelését vették fontolóra, miközben Európa volt az, ahol sokan a Damaszkusszal kezdendő párbeszédet szorgalmazták, ha másért nem, azért, hogy eltávolítsák az országot Irántól - áll az elemzésben.
Az IISS szakértői szerint a libanoni háború a bejrúti kormány gyengeségét is megmutatta, azzal, hogy a Hezbollah fegyveresei a libanoni kormány bevonása nélkül tudtak döntéseket hozni háborúról és békéről.
Az iraki helyzetet az határozza meg, hogy az új kormánynak nincs kapacitása a biztonság megteremtésére. Núri al-Máliki kormányfő alkotmányos helyzete gyenge, a valós hatalom a pártok kezében van, ami rendkívül nehézzé teszi az éppen e pártok által fenntartott milíciák visszaszorítását - áll az elemzésben.
Az IISS szerint a helyzetre jellemző, hogy a Máliki-kormány megalakításáról folytatott tárgyalások idején 51 százalékkal nőtt a terrortámadások iraki áldozatainak száma, és az erőszak mindinkább szektariánus jellege most már valóságos népvándorlást indított el Bagdadon belül.
A júniusban Bagdadba vezényelt 12 ezer fős katonai erősítés egyelőre nem csökkentette érezhetően a politikai indíttatású erőszakot, és ha a jelenlegi biztonsági űr megmarad, az kikezdheti az iraki kormánynak a választásokon elnyert legitimitását, aminek hosszú és véres polgárháború lehet a következménye - áll a londoni stratégiai elemzésben.