A Semmelweis Egyetem doktori tanácsa (majd megerősítésként a szenátus) jogszerűen és megtámadhatatlanul döntött a napokban egy doktori értekezés szakmai-etikai értékei, itt egyértelműen a meg-nem-felelése ügyében. Ehhez éppen elegek az írásos dokumentumok, itt már meghallgatásnak nincs szerepe. Mivel ebben a doktori eljárásban érdemi hiba nem fordult elő, így nincs alapja bírósági fellebbezésnek. Már amennyiben komolyan vesszük az Alaptörvényt és nem alacsonyabb jogszabályok félremagyarázására építünk.
Volt az Alkotmány és van az Alaptörvény. Mindkettőben – szinte szó szerint egyezően – ez áll: „Tudományos igazság kérdésében az állam nem jogosult dönteni, tudományos kutatások értékelésére kizárólag a tudomány művelői jogosultak.” [Alaptörvény X. cikk (2) bekezdés.]
Van a doktori értekezés, amiről azt mondja az 1992-ben érvényes jogszabály, és lényegében ugyanazt a ma érvényes törvény is: „Az egyetemi doktorátus [ma doktori fokozat] megszerzésének feltételei: … d) a tudományos munka módszereinek alkalmazásával készített, önálló kutatáson alapuló értekezés vagy alkotás benyújtása, e) az értekezés bizottság előtti megvédése. [20/1983. (XI. 3.) MM rendelet 2. §.]
A doktori értekezés tudományos kutatások eredményeiről – és azok előzményeiről – szól. Ezek értékelése a tudomány művelői közül való opponensek, a védési bizottság feladata és joga. Erre alapozva a doktori fokozatot az egyetem felelős testülete, korábban az egyetemi tanács, majd 1993, az első magyar felsőoktatási törvény elfogadása óta az intézményi doktori tanács ítéli oda, ahogy ez a tudomány fent idézett autonómiájából egyértelműen következik.
A doktori értekezés elkészítésének és értékelésének van eljárási rendje. Ezt jogszabályok és intézményi szabályzatok rögzítik, de ez világosan elkülöníthető az értekezés tudományos értékelésétől. Lehet az eljárás szabályos (ez az intézmény felelőssége) akkor is, ha alig van az értekezésnek tudományos értéke (ez a szerző felelőssége), és lehet az értekezés kitűnő, de sajnos ekkor is meg lehet sérteni az eljárási rendet (pl. ha a doktorjelölt nem kapott elég időt a felkészülésre; ha a bizottságnak tudományos fokozat nélküli személy is tagja volt stb.).
Csak a szerző plagizálhat!
És vannak a tudományos közlemények, a doktori értekezések elkészítésének és értékelésének etikai szabályai. Ezek évszázados – íratlan és írott –, közismert normák (mint a tízparancsolat legtöbbje: „ne …”), amelyek áthágását a tudományos közösség, a jogrend, de az egészséges társadalom is elítéli és súlyosan szankcionálja. Az említett rendelet, és ez alapján az egyetemi szabályzatok, így írnak: „Ha az egyetemi doktori értekezést más készítette vagy az más személy munkájának (eredményének) illetéktelen felhasználásával készült, az egyetemi tanács az egyetemi doktorátust az ezt tanúsító oklevéllel együtt visszavonja, az egyetemi doktorátusra utaló névmegjelölés használatát megtiltja, a személyi igazolványból való törlését elrendeli, s a visszavonás tényét a megfelelő hivatalos lapban közhírré teszi.”
Azt, hogy az értekezés más munkájának illetéktelen felhasználásával készült, abban mi a szerző saját és mi mások korábbi eredménye, szintén csak a tudomány képviselői tudják megállapítani. Mondjuk ki a szót: azt kell eldönteni nekik, és csak ők dönthetik el, hogy a szerző plagizált-e vagy sem. Hogy ezt ki veszi észre és ki állapítja meg: az értekezés bírálója, maga a bizottság vagy éppen az, akit szellemileg megloptak, vagy más, aki később olvassa és felismeri a plágiumot – fontos kérdés, de nem a kulcskérdés. A kulcskérdés: történt-e plágium vagy nem? Nem igényel magyarázatot, mert értelemszerű: csak a szerző plagizálhat, a többi szereplő nem, a plágiumért a szerző a felelős! Ez a felelősség át nem ruházható.
Van még egy fontos általános jogelv: valamely döntés meghozatalára (pl. egy doktori fokozat odaítélésére) és visszavonására ugyanaz a személy vagy testület jogosult. Érdemes e tekintetben idézni a magyar tudomány egészére mérvadó Akadémia doktori szabályzatából:
„7. § (1) Az odaítélt doktori cím visszavonásáról a Doktori Tanács dönt (48. §).
8. § (1) A doktori eljárásban a közigazgatási eljárás általános szabályai nem alkalmazhatók, a meghozott döntések sem bíróság, sem közigazgatási szerv előtt nem tehetők vitássá.
48. § (2) A doktori cím visszavonása iránti eljárást bárki kezdeményezheti, ha az (1) bekezdésben foglaltakat igazolja vagy valószínűsíti...” [Az (1) bekezdésből: „részben vagy egészben sajátjaként mutatta be más szellemi alkotását…”]
A tudomány döntési autonómiája
Az eddigiekből következik: azt eldönteni, hogy egy doktori értekezésnek vannak-e tudományos eredményei, mik azok, és hogy az a tudományos etika követelményeinek megfelel-e, a tudomány művelői, azaz csakis a védési bizottságok (benne a bírálók) és a doktori tanácsok illetékesek. Ezekben a szakmai-etikai kérdésekben az állam nem jogosult dönteni. Ha az eljárásban szabálytalanságok voltak, abban az állam (pl. miniszter vagy bíróság) is jogosult vizsgálódni, ekkor az érintetteket is meghallgatni, majd dönteni – különösen akkor, ha az egyetem ezt nem teszi meg. De ez az eljárást érintő döntés sem sértheti a tudomány alkotmányos autonómiáját.
Hogy egészen konkrét legyek: a Semmelweis Egyetem doktori tanácsa (majd megerősítésként a szenátus) – jogszerűen és megtámadhatatlanul döntött a napokban egy doktori értekezés szakmai-etikai értékei, itt egyértelműen a meg-nem-felelése ügyében. E hhez éppen elegek az írásos dokumentumok, itt már meghallgatásnak nincs szerepe. Mivel ebben a doktori eljárásban érdemi hiba nem fordult elő, így nincs alapja bírósági fellebbezésnek. Már amennyiben komolyan vesszük az Alaptörvényt és nem alacsonyabb jogszabályok félremagyarázására építünk. Ebben a szellemben nyilatkozott a minap a Magyar Akkreditációs Bizottság (MAB) jelenlegi elnöke is.
Rendkívül sajnálatos, hogy egy nagytekintélyű, feddhetetlen – és sajnos magára hagyott – rektor drámai lemondása kellett a kérdés megoldásához. Respect Tulassay! Respect Semmelweis!
A szerző Professor Emeritus, a MAB előző elnöke.