2011. február. 14. 12:20 Fontos Erzsébet Utolsó frissítés: 2011. február. 14. 12:26 Vélemény

Botka László: Kicsinyes bosszú és erőfitogtatás a szegedi közgyűlésben

A Szeged polgármesterének harmadszorra megválasztott Botka László elmondása szerint komoly kihívások közepette kénytelen irányítani a dél-alföldi várost. A helyi közgyűlésben patthelyzet van, a Fidesz-képviselők több esetben elvetették javaslatait, jelenleg bizottsági szinten vizsgálják az önkormányzat nyolc éves tevékenységét.

hvg.hu: A szegedi a közgyűlésben kiélezettek az erőviszonyok. Hogyan tudja ilyen helyzetben hatékonyan vezetni a várost?

Botka László: Az októberi választások óta a szegedi választópolgárok döntése alapján egyetlen politikai pártnak sincs abszolút többsége a közgyűlésben, ezáltal a 29 képviselőt és a polgármestert együttműködésre kötelezték.

Botka László

A 20 fideszes képviselőjelölt 200 szavazattal kapott többet, mint a 20 szocialista képviselőjelölt, nekem viszont 4000-rel több voksom lett, mint a fideszes polgármesterjelöltnek. A választási eredmények alapján látszott, hogy nagyon sokan megosztották szavazatukat és sok ezer szegedi fideszes polgármesterként engem tisztelt meg bizalmával. Mindez azt bizonyítja, a lakosság nem pártpolitikai csatározásokat akar látni a közgyűlésben, hanem, lehetőség szerint, az elmúlt években megindult fejlődés, gyarapodás folytatódását.

hvg.hu: Nyilvánvalóan nem folytatódhat Szegeden minden ugyanúgy, mint a választások előtt.

B. L.: Már a választások éjszakáján hangoztattam, ezentúl a Nemzeti Együttműködés Rendszerét lehet gyakorolni Szegeden. Erre nyitott vagyok, és történelmi lehetőségnek tartom, hogy a helyi közéletben és főleg a közgyűlési döntéshozatalban végre ne kis parlamentet játsszanak a pártok, hiszen nehéz ideológiai alapon jobb- és baloldali választ találni arra, hogyan fejlesszünk egy várost, vagy melyik uniós pályázaton induljunk. Pártállástól függetlenül minden szegedi érdeke, hogy a város fejlődjön. Ennek megfelelően javaslatot tettem arra, hogy egységes városvezetés jöjjön létre és fideszes képviselőket is felkértem alpolgármestereknek. Ám a felkérésre elutasítás érkezett. A közgyűlésben csupán egy alpolgármester megválasztását tették lehetővé. Pedig a mi önkormányzatunk működteti Budapest után a második legnagyobb önkormányzati intézményrendszert. A főváros után nekünk van a legnagyobb költségvetésünk, és a legtöbb városi alkalmazottunk. Tavaly 760 ezer ügy volt a szegedi polgármesteri hivatalban. Hozzánk képest egyharmadnyi intézményrendszert működtető városoknak három-négy alpolgármesterük van.

hvg.hu: Vajon a Fidesz miért nem jelölt alpolgármestert?

B. L.: Kicsinyes erőfitogtatás és bosszú lehet a háttérben, tipikus példája annak, hogy a ”jól kitolunk a Botkával” logika alapján Szeged város működésében kárt okozzanak. Több helyi fideszes képviselőn láttam, hogy szívesen vállalnának szerepet a városirányításban. A Nemzeti Együttműködés Rendszere a Fidesz interpretációjában ezek szerint azt jelenti, hogy mindenkit el kell takarítani az útból.

hvg.hu: Milyen más, önnek nem tetsző döntések születtek a közgyűlésben?

B. L.: A Fidesznek a Jobbikkal együtt éppen hogy megvan a többsége, amit antidemokratikus módon használtak fel.  Például a választási és közgyűlési arányokat semmibe véve – ezzel a demokráciában levő fő szabályt felrúgva – hozták létre a bizottsági struktúrát, így egy fős többséggel kétszer annyi pozíciót juttattak maguknak, mint a szocialista pártnak. Puccsszerűen, mindenféle előzetes bejelentés nélkül 8 önkormányzati cégvezetőt váltottak le. A Fidesz és a Jobbik összeboltolt, és az önkormányzati cégeket elosztották egymás között. A 8 új cégvezető egyike sem bizonyított szakmaiságot, a kiválasztásnál kizárólag a Fideszhez való politikai lojalitás számított. Az önkormányzati cégek élére kinevezett pártkatonákat a közgyűlésnek lehetősége sem volt megismerni.

Bizonyos esetekben a Fidesz képviselői a kezdeti ellenállás után nekem adtak igazat. A közgyűlésben például dönteni kellett a város rehabilitáció második üteméről, ami a Dugonics tér és az Árpád tér átépítését jelenti. A Fidesz kezdetben nem szavazta meg, mondván, nincs kellő információja a beruházásról. Holott az előző ciklusban ezt négyszer szavazták meg. Elmondtuk nekik, hogy így elveszítünk több milliárd forint EU-s támogatást, erre rendkívüli közgyűlést kértek és megszavazták az átépítést. Ugyanígy, a választási kampányban még azt mondták, óriási szabálytalanságokat és törvénytelenségeket követtem el a Mars téri beruházásnál, ezért nem fogják aláírni a támogatási szerződést. Ám szépen lassan belátták, hogy a beruházásnál minden törvényesen, szabályosan történt, aláírták a szerződést, így Szeged megkapja a 2 milliárd forintnyi EU-s pénzt. Az elmúlt 8 évben a nagyvárosok közül mi nyertük a legtöbb uniós pályázatot és mi költöttük el a legtöbb uniós forrást, ennek ellenére soha, egyetlen szabálytalanságot nem állapítottak meg.

hvg.hu: Ennek ellenére a Fidesz ideiglenes bizottságot hozott létre, amely az önkormányzat elmúlt 8 éves tevékenységét vizsgálja.

B. L.: A vizsgálóbizottságot fél évre hozta létre a közgyűlés. Létrehozását már csak azért sem tudom értelmezni, mert a magyarországi nagyvárosok közül az elmúlt 8 évben Szegeden működtettük a legszigorúbb vagyonrendeletet. A szegedi önkormányzatoknál sem a polgármester, sem cégvezető nem vállalhatott 10 millió forint feletti kötelezettséget. 50 millió forintos kötelezettséget pedig kizárólag a közgyűlés jóváhagyásával lehetett vállalni. Szegeden úgy működött a rendszer, hogy minden önkormányzati cégnek háromfős felügyeleti bizottsága volt, melyekben az elmúlt 8 évben ott ültek a Fidesz képviselői és delegáltjai. Alaptalan a Fidesz vádja, hogy ők az elmúlt 8 esztendőben nem tudták, mi történik a városban. Valójában nemcsak tudomásuk volt a cégek tevékenységéről, szerződéseiről, de szavaztak is róla.

hvg.hu: Amióta polgármester, tehát 2002 óta, milyen mértékben adósodott el a város?

B. L.: A magyarországi nagyvárosok közül Szeged a kifejezetten stabil költségvetésű, kevésbé eladósodott városok közé tartozik. Mégsem egyszerű a helyzet, mert a választási ígéretek ellenére 2011-ben a kormány csökkenti az önkormányzatok finanszírozását. Szeged esetében a működési költségvetés reálértéke 6 százalékkal csökken. Nem elég, hogy a központi költségvetési támogatás a tavaly évi inflációt sem követi, de még nominálisan is kevesebbet kapunk. Ez óriási teher.  Rendkívül szigorú és fegyelmezett gazdálkodásra kell ráállnunk, de a beruházások folytatódnak, és hatalmas építkezések lesznek 2011-ben és 2012-ben is.

hvg.hu: Mondjon ezek közül néhányat.

B. L.: A 30 milliárd forintos, 2009-ben indult tömegközlekedés-fejlesztés ez év végén fejeződik be. Folytatjuk a belváros rehabilitációját, megkezdődik az Egyetemi Klinikai Központ és a Szeged-Agóra új kulturális-tudományos központ építése. Március végére, április elejére átadják az M43-as autópálya Makóig vezető szakaszát és az új Tisza-hidat, így megszűnhet a városon átdübörgő tranzitforgalom.

hvg.hu: Tekintettel az MSZP súlyos hitelességi válságára, nem akar beszállni a nagypolitikába?

B. L.: Magyarországon belül Szeged meghatározó város, és azzal, hogy egyedüli nem fideszes irányítású város, érzékelhetően minden lokális történet országos politikai történetté is válik. Így a helyinek tűnő történések is soha nem látott mértékben szerepelnek az országos médiában. A hazai közvéleményt, de a külföldet is érdekli, hogy demokratikus körülmények között tud-e működni a város. Miközben mindent megteszek azért, hogy a szocialista párt visszanyerje a társadalom bizalmát, engem a választói akarat Szegedhez köt, legfontosabb feladatomnak továbbra is a város képviseletét tartom.

Hirdetés