2009. szeptember. 11. 14:26 Utolsó frissítés: 2009. szeptember. 11. 14:22 Vélemény

Mi történjék a Holokauszt tagadókkal? Kerekasztal-beszélgetés.

A Holokauszt tagadóinak büntetőjogi felelősségre vonása mártírrá teszi őket, ugyanakkor semmiféle problémát nem old meg; a nyugati példák is ezt mutatják – egyebek mellett ez hangzott el azon a szerda esti budapesti kerekasztal-beszélgetésen, melyet a Fundamentum című emberi jogi folyóirat szerkesztősége jegyzett. A beszélgetésbe érdekes színt vitt a közönség soraiban megjelent, magát Holocaust-relativizálónak meghatározó Polgár Tamás, alisas Tomcat hozzászólása. Karsai-Polgár vita a Soáról a láthatáron.

A moderátori szerepet vivő Halmai Gábor, a Fundamentum főszerkesztője, Az Országos Választási Bizottság elnökhelyettese arra hívta föl a figyelmet, hogy legutóbb a nyár elején volt a téma aktuális, amikor az alkotánymódosítási kísérlet bukott el az Országgyűlésben, amely – egyebek mellett – a Soá tagadását lett volna hivatott büntetni. Bár a szavazó képviselők többsége az „igen” gombot nyomta meg, a szükséges kétharmados többség nem jött össze. Sokkal szélesebb problémáról van szó, mint a Soá-tagadásról, illetve annak büntethetőségéről: minden olyan beszédről, amely gyűlöletre szít, uszít, illetve a demokráciát veszélyezteti – fűzte hozzá Halmai.

A moderátor a Fundamentum 2002. évi harmadik-negyedik számában megjelent, Sajó András által jegyzett Önvédő jogállam című tanulmányra hívta föl a figyelmet. Sajó szerint a jogállamnak föl kell készülnie az ellenségei részéről érkező támadásokra. Sajó ezzel Karl Loewenstein úgynevezett militánsdemokrácia-fölfogását melegítette föl: eszerint a véleményszabadságot és az egyesülési jogot bizonyos mértékben lehet korlátozni. Halmai megjegyezte: Magyarország jogállam, de 2006 szeptemberétől mindennapos a jogállamot érő fenyegetettség. „Szerintem indokolt volt Sajó 2002-es álláspontja” – tette hozzá. Úgy látta: az Önvédő jogállamban leírtak ma is aktuálisak, de az idevonatkozó jogi keretek az elmúlt hét évben nem sokat változtak.

Karsai László és Halmai Gábor
© Szegő Péter
A moderátor azt a kérdést tette föl a vita résztvevőinek, hogy indokolt-e úgy jellemezni a mai közállapotokat, miszerint a társadalmi stressz állapotában van Magyarország és a társadalmi feszültségek olyan méreteket öltenek, hogy megjelenik az erőszak is. Azt mondta: szerinte a magyar jogalkalmazás és jogalkotás nincs fölkészülve erre a helyzetre.

Valóban társadalmi stresszben élünk, de nem 2006, hanem 1989-90 óta – vélte Karsai László történészprofesszor, holocaustológus, aki szerint „a magyar jogalkotók és jogalkalmazók nem nagyon brillíroznak ebben a témában”. Hozzátette: szerinte a jelenleg érvényes jogszabályok alapján is el lehetne ítélni azokat, aki zsidóznak, uszítanak, vagy militárisan masíroznak. A mártírképzés hogyanját Szálasi Ferenc példáján mutatta be a történészprofesszor: 1937 elején „a kutya sem tudta, ki az a Szálasi”. Ő azonban ekkor kiadott néhány röplapot, amelyen „elpirult a nyomdafesték”. Ekkor, ellene föllépve, a hatalom egyrészt elkezdte – örmény, német, szlovák – származását felemlegetni, másrészt időnként lecsukták, időnként kiengedték. Hatalmas lett a nimbusza, hős lett. 1938-ban három évet kapott, egy év múlva pedig hatszázötvenezer szavazatot kaptak a nyilasok a választáson. Bethlen István gróf volt az egyetlen komoly politikus, aki azt mondta, hogy csak hatósági intézkedésekkel nem lehet eredményesen föllépni a nyilasokkal szemben.

Karsai Franciaország példáját is fölhozta elriasztásul: bár Franciaországban tizennyolc éve büntetendő a Soá tagadása, a helyzet ebben a tekintetben egy csöppet sem javult ezalatt az idő alatt. A francia törvényhozók nem álltak meg félúton: tilos a rabszolga-kereskedelem tagadása illetve az örmény és az ukrán népirtás tagadása is, emellett tervezik tiltani az 1793-as Vendée-i népirtás tagadását is.

A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogásza, Simon Éva azt mondta: az uszítás ott van a Büntető Törvénykönyvben, „csak a bíróságok gyakran elfelejtik alkalmazni”. Épp ezért nemcsak a jogszabály-módosításon kéne töprengeni, hanem először azon, hogy a jogalkalmazó jól alkalmazza-e a jogot. Simon úgy vélte: a gyűlöletre való uszítás akkor is büntetendő, ha annak nincs következménye.

Mi a teendő a Soá-tagadókkal? – tette föl a kérdést Karsai László. Szerinte vitatkozni nem lehet velük, de be kell bizonyítani, hogy amit beszélnek, az nem igaz. Ebben a politikai elitnek döntő a felelőssége: „ameddig van olyan volt és leendő miniszterelnök , aki kijelenti, hogy az Árpád-sávos zászlóval nincs semmi problémája, addig nehéz ezt a kérdést megoldani”.

Fölszólalt a közönségből Polgár Tamás is. A Karsait a „magukfajta történészek” csoportjába soroló Polgár azt kifogásolta, hogy a Soá tagadóival és revizionistáival – önmagát ez utóbbiak közé sorolva – nincsenek komoly, tudományos viták. Furcsának tartotta, hogy a Magyar Tudományos Akadémia épülete előtti, általa szervezett tatárjárás-tagadó tüntetésen senki sem kapta föl a vizet, viszont, ha a Soát tagadta volna ugyanott, az kivágta volna a biztosítékot. Emellett arra hívta föl a figyelmet, hogy a kommunizmus örökségének a megítélése jóval kevésbé negatív, mint a nácizmusé, holott a nácizmusnak kevesebb halottja volt. A megszólított Karsai László – magát szemmel láthatóan moderálva – minderre úgy reagált, hogy vitatkozni a Soá megtörténtéről nem lehet, de az ellenérveket megcáfolni bármikor, bárhol hajlandó. Halmai Gábor azzal zárta a vitát, hogy nem a Soá megtörténtéről jöttek ide vitatkozni, hanem a tagadásának a büntethetőségéről. „Egy, a Holocaust megtörténtéről szóló vitát meg lehet rendezni, de nem velem” – zárta rövidre a kérdést.

Karsai a Holokauszt tagadókról (Oldaltörés)

A hvg.hu-nak interjút adó Karsai László vitatta azt a  konferencián elhangzott llítást, hogy Magyarország nem nézett szembe a Soával. Szerinte ez így a dolgok leegyszerűsítése, de tény, hogy sokak számára ez a szembenézés „fölösleges és káros”. Arra hívta föl a figyelmet, hogy Magyarországon – „és ez nagyon ritka volt” a szovjet tömbben – közvetlenül a II. világháború után megindult a Soá föltárása, nemcsak a történészek, hanem „a költők, filozófusok, drámaírók részéről is”. Hozzátette: „Örkény Istvántól Nemeskürty Istvánon keresztül többtízezer példányban megjelenő könyvek, nagyhatású filmek, színdarabok sora foglalkozott ezzel a kérdéssel.” Míg Trianonról, a szovjet megszállásról, ötvenhatról vagy a határon túli magyarságról nem lehetett beszélni, a Soáról igen és ez – egyébként jogos – feszültséget keltett a magyar társadalomban. A dolgot némileg árnyalja, hogy Csoóri Sándor és Csurka István a Demokratikus Ellenzék szamizdatjában, a Beszélőben írhatott a kérdésről. „Ez ma már szinte el van feledve” – fűzte hozzá.

Karsai László és Polgár Tamás "szárnysegédje"
© Szegő Péter
Karsai szerint a Soá-tagadás „azért jó téma”, mert a Soá-tagadókról és -relativizálókról „pillanatok alatt be lehet bizonyítani, hogy előítéletes gondolkodásúak és hisznek a zsidó világösszeesküvésben”. Ehhez hasonló a tiszaeszlári esethez való viszonyulás: „aki azt hiszi, hogy Solymosi Esztert a tiszaeszlári zsidók megölték, az előítéletes, antiszemita, tudatlan és a vérvádat terjeszti”.

A közbeszéd minőségén Karsai szerint sokat lendítene, ha a politika szereplőinek egy része nem démonizálná a politikai ellenfeleket, nem jönne elő genetikai meghatározottsággal, vagy azzal, hogy a baloldal időnként ráront a nemzetére, nem használná az „élettér” kifejezést vagy nem állítaná, hogy Magyarországon van zsidókérdés. A Polgár Tamással és követőivel esedékes leendő vitáról Karsai azt mondta: nem vitatkozni kell velük, hanem az állításaikat megcáfolni. „Ha nem cáfolom őket a saját helyükön, akkor mindig csak saját maguk között forognak. Ez egy nagyon időrabló, fárasztó, idegesítő munka lesz, de ha hívnak, akkor elmegyek. […] Ha egyetlenegy emberben elindítok valami gondolati szikrát, ha három ember rákattint esetleg olyan oldalakra, ahol mást is olvashat, mint ezek az alaptalan baromságok, akkor már lesz értelme.”

Szegő Péter

hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?