Az Igazságügyi Minisztérium packázása a titkosszolgálati iratokkal
Egyszemélyes küzdelmében, s az állam ellen indított perében május végén Kenedi János történésznek adott igazat a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága, és ítéletében elmarasztalta az állambiztonsági iratok utólagosan, ötven évre történő titkosítását, a dokumentumok kutatási célból való hozzáférhetetlenségét. De mikor adja be derekát az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, s tesz eleget a bírósági ítéletnek? Úgy tűnik, időhúzásra rendezkedtek be, fordítási problémákat emlegetnek, az „érintett hatóságokkal” történő tárgyalások kimenetelére várnak.
Kenedi Jánosnak adott igazat május végén az Emberi Jogok Európai Bírósága abban a jogvitában, amelyet a titkosszolgálati iratokhoz való hozzáférés megtagadása miatt kezdeményezett a Magyar Állam ellen Strasbourgban. Ezzel persze máig sem került még pont a 12 éves jogi huzavona és tekervényes eljárási hercehurca végére. De vajon beadja-e végre derekát a szaktárca, vagy továbbra is kötik az ebet a karóhoz, s ellenállást tanúsítanak a strasbourgi bíróság ítéletének végrehajtásával szemben? Tehát 2048-ig titkos marad, ami éppen kutatásai okán lett hirtelenjében titkosítva, idestova egy évtizede? — tudakoltuk az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumban (IRM), ahol többszöri kérésünkre sem voltak hajlandóak nyilatkozatképes „szakértővel” szolgálni.
Kenedi János |
A belügyminisztérium 1999 novemberében felajánlotta a betekintés lehetőségét, azzal a feltétellel, hogy Kenedi titoktartási nyilatkozatot ír alá. Ő ezt elfogadhatatlannak minősítette, és kérte a számára kedvező bírósági ítélet érvényesítését. A bíróság ezt 2000 decemberében el is rendelte. A belügyi tárca azonban ezután is akadályozta, hogy Kenedi közzétehesse az iratokból nyerhető információt. A minisztérium kétszer is bírságot fizetett, mert nem hajtotta végre a bíróság ítéletét. Végül aztán 2003 decemberében a szóban forgó iratokat — 8 iratcsomag kivételével — átszállították az Országos Levéltárba, és ezzel ezek az iratok nyilvánossá váltak. A fennmaradó nyolc iratcsomaghoz Kenedi azóta sem kapott korlátozásmentes hozzáférést.
„Az állam képviselői három hónapon belül döntik el, elfogadják-e a strasbourgi bíróság határozatát, vagy a szabályok adta lehetőséget kihasználva felülvizsgálatot kérnek” — értesültünk az IRM sajtóosztályától. Tudvalevő, az Emberi Jogok Európai Bírósága ítéletében kimondta: a magyar állam hatósági önkénnyel megsértette a hazai jogszabályokat azzal, hogy a kutatónak nem adta ki feltételek nélkül a jóval rendszerváltás előttről származó állambiztonsági iratokat, pontosabban azok egy részét.
A tárcánál azt közölték érdeklődésünkre, hogy mivel az ítélet jelenleg csak angol nyelven áll rendelkezésre, a minisztérium első és legfontosabb intézkedése annak magyar nyelvre fordíttatása, majd tanulmányozása. Jelezték, mind a kérelmezőnek, mind az ítélettel érintett államnak a strasbourgi eljárási szabályok szerint az ítélethozataltól számítva három hónap áll rendelkezésére, hogy az ítélet felülvizsgálatát kérje a bíróság úgynevezett Nagykamarájától. „Bővebb információval csak a határidő lejárta után tudunk szolgálni” – közölte a minisztérium sajtóosztálya. Megtudtuk, hogy az ügyben szereplő nyolc iratcsomag közül hatot a jogelőd Belügyminisztérium által 2003 decemberében — az egykori BM Miniszteri Titkárság 1957-1979. között keletkezett nyílt irataival együtt — a Magyar Országos Levéltárnak adtak át. A fennmaradó két iratköteget pedig 2004 februárjában a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum fogadta be megőrzésre.
Kenedi Jánostól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a már június elején elkészült magyar fordítást szükség esetén szívesen átküldi e-mailben ügyvédje révén az arra rászorult hivatalos szerveknek, megelőzendő a jogszabályokban és azok értelmezésében való fuldoklást. „Elsősorban a további, végeláthatatlan időhúzással van gond. Ha a minisztérium jogorvoslattal él a Nagykamaránál, azzal csak az időt húzza, mert biztosan elbukja, és még mélyebbre süllyed az ország nemzetközi megítélése az obstrukció folytatása miatt” — mutatott rá a hvg.hu-nak nyilatkozva a történész. Még hozzátette: „Nem tudom, megengedheti-e magának egy EU-tagállam, hogy szembe menjen az EU csúcsszerveihez szorosan kapcsolódó emberjogi bíróság ítéletével. A magyar államigazgatás közel húsz év alatt sem tanult hozzá ahhoz, hogy a magyar demokrácia, mi több, a közjó javára fordítsa a nemzetközi döntőbíráskodás kötelező erejét. Vajon felmérte-e az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium azt, hogy mekkora bomlasztó ereje lehet ennek a packázásnak a jogkövető magatartást illetően?”
Megállítható valaha is ez az elburjánzott, semmire sem jó, csak múltat ideig-óráig elkendőző titkosítási őrület? — kérdeztük Kenedi Jánostól. A történész szerint a jogállami titkosszolgálatokat felügyelő politikusoknak érdeke a puha és kemény diktatúra 1990 előttről megmaradt iratállományának védelme és a politikai megrendelők számára való kiszolgálása. Ez egyben saját érdekük is. A Bajnai-kormány most megtörhetné ezt a trendet – ha akarná.
Kurcz Béla