Nem gyógyír a fiskális túlszigor, az égig érő kamatláb
Túlzott egyensúlyra törekszik az átdolgozott költségvetés, a hiánycél eléréséhez fontos forrásokat vonnak el a gazdaságélénkítéstől. A fiskális szigor, együtt a csillagászati kamattal, hamvában fojtja meg a gazdaság fellendítését célzó erőfeszítéseket – vélekedik a Méltányosság Politikaelemző Központ kutatója, Pétervári Zsolt.
Pétervári Zsolt © Szakács Barbara |
A válság ellenére változatlanul a neoklasszikus közgazdasági tanok dogmatikus betartására törekvő szabad demokraták csak úgy hajlandók támogatni a kormány költségvetését, ha az megőrzi restrikciós jellegét. A magyar gazdaságpolitika „fiskális lába”, nagyon helyesen, az euró mielőbbi bevezetését tartja szem előtt (illetve az azt megelőző ERM-II tagságot). Célja az árfolyam-bizonytalanság kiküszöbölése és a pénzügyi spekulációk megnehezítése. Ám az eredetileg megjelölt 3,2 százalékos államháztartási hiánycél kiválóan megfelelt volna ennek. Annál inkább, mert az Európai Bizottság kétszáz milliárd eurós (az EU GDP-jének másfél százalékát kitevő) két éves növekedésösztönző programjának előterjesztésekor a Bizottság deklarálta: a rendkívüli körülményekre tekintettel a költségvetési hiány néhány tized százalékos túllépése miatt egyik tagállammal szemben sem fog túlzott deficit-eljárást indítani.
A magyar költségvetési hiány jelenlegi előirányzata mindössze a GDP 2,6 százaléka. Ezzel jelentős forrásokat vonnának el a gazdaságélénkítéstől. Vagyis, a tavalyihoz képest hatszáz milliárdos kiadáscsökkentés, az, hogy a megtakarított források egészét a hiány lefaragására fordítják, szembehelyezkedik napjaink nemzetközi gazdaságélénkítési gyakorlatával. Félreértés ne essék: nem a hiány csökkentését kifogásoljuk, hanem annak mértékét.
A gazdaságpolitika monetáris lába, - az IMF-hitelkeret védőernyője alatt a pénzügyi krízishelyzetet túlreagáló jegybank, illetve a Monetáris Tanács döntése nyomán 11,5 százalékra emelt kamatszint - egyértelműen növekedéslassító, a beruházási rátát csökkentő, az ország finanszírozását drágító hatással bír. (Ezen aligha változtat a legutóbbi fél százalékos kamatvágás). .
Ugyanakkor a hazai ellenzék alapvető közgazdasági érvelése, miszerint Európa nyugati felén adócsökkentési hullám söpörne végig, meglehetősen gyenge lábakon áll. A Bizottság gazdasági ügyekért felelős tagja, Joaquín Almunia kizárólag a munkaerőt terhelő járulékok enyhítését javasolja a foglalkoztatási ráta drasztikus süllyedésének elkerülése végett, (amit egyébként a Gyurcsány-kormány is tervez), valamint, nem általános jelleggel, a forgalmi adó csökkentését. Ez utóbbit elsősorban a nagy élőmunka igényű, alacsonyabb hozzáadott értékű szektorokban, valamint a környezetbarát termékek esetében. Egyébként az orbáni retorikával ellentétben, a kisvállalkozások támogatását és az állami beruházások fokozását nem minden szektorra kiterjedően preferálja az Unió, hanem elsősorban a hosszú távú versenyképességet megalapozó területeken, így az oktatás, a zöld technológiák, az energiahatékonyság, illetve a kutatás-fejlesztés terén.
A magyar gazdaságpolitika - a kormányzati ciklusokon átívelve - háromszor esett már a túlzott egyensúlyközpontúság hibájába, melyért, térségi versenytársainkhoz viszonyítva, számottevő növekedési és beruházási deficittel, magas kamatszinttel, valamint a belső kereslet szűkülésével volt kénytelen fizetni: a ’90-es években, Orbán kormányzati ciklusának elején és a második Gyurcsány-kabinet időszakában.
Kitekintés |
A globális kapitalizmus centrum-országainak gazdasági prioritását egyértelműen jelzik kormányzati és jegybanki intézkedéseik, illetve terveik: a növekedés minden - fiskális és monetáris - eszközzel történő elősegítését. „A gazdaság talpra állítása most sokkal fontosabb a deficit csökkentésénél, pénzt kell költenünk a gazdaság élénkítésére” – jelentette ki a napokban Barack Obama. Mint elmondta, szakpolitikai konszenzus van kialakulóban: jelenleg a költségvetési kiadások növelésére van szükség a súlyos recesszió elkerülésére, átmeneti-leg háttérbe szorulnak az egyensúlyi követelmények. A JP Morgan novemberi elemzése szerint az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed a következő hetekben nagy valószínűséggel fél-fél százalékpontnyit vág a jelenleg egy százalékos irányadó rátából, így a jövő év végére nulla százalékosra eshet az Egyesült Államokban a kamatszint. Nem kizárt, más jegybankok is követik a Fed kamatvágását, hogy kiküszöböljék a recesszió és a defláció kedvezőtlen együttállását. |
A beruházási ráta 7 százalékkal esett 1996-ban az előző évihez képest annak ellenére, hogy a jövedelem-átcsoportosítás egyértelműen a vállalkozói szféra számára volt kedvező. Akkoriban, ezzel párhuzamosan, a forint többszöri leértékelésének hatására 13 százalékos reálkamat-szint alakult ki, amely 10 százalékos extraprofitot jelentett az államadósságot finanszírozó nemzetközi pénzügyi szereplők számára. (Ekkor három százalék körül alakult a nyugat-európai kamatszint.) A kormány által alkalmazott szigorú fiskális restrikció túlzottan fékezte a gazdasági növekedést, holott ez utóbbi hozhatta volna a tartós egyensúlyjavulást és az adósság GDP-arányos csökkenését. Térségünkben a ’90-es évek derekán szinte mindenütt öt százalékos növekedés valósult meg, míg nálunk egy százalék környékén ingadozott.
A nagy államháztartási részrendszerek strukturális reformjától ódzkodó, az előző időszak stabilizációjának makrogazdasági eredményére is építő Orbán-kabinetet követően hivatalba lépő Medgyessy-kormány alatt folytatott gazdaságpolitika, például a forint elhibázott sáveltolása, újra a kamatszint folyamatos emelkedését generálta. Mindez, a vele párosuló intenzív fiskális politikával (száznapos programokkal), legalább tíz évre kényszerpályára állította a mindenkori magyar kormányzat gazdaság- és társadalompolitikáját.
A világgazdaság relatív pénzbősége miatt 2002-2003 folyamán a magyar állam viszonylag kedvező feltételekkel tudott kölcsönökhöz jutni a nemzetközi pénzpiacon. Ám egy évvel később, többek között a jegybank nemzeti valutát mesterségesen erősítő intézkedései hatására, az eurozóna-beli átlagos 2-2,5 százalékos kamat több mint ötszörösét, 12-12,5 százalékot volt kénytelen fizetni az állam, hogy finanszírozhassa a költségvetést.
A választásokat követően az Európai Bizottságnak 2006-ban benyújtott Konvergencia Program elsősorban az államháztartás hiányának csökkentésére koncentrált (a költségvetés szerkezetének módosítása és a redisztribúció mértékének csökkentése helyett), annak rendelve alá minden más makrogazdasági mutató alakulását. Ennek eredményeképpen az elmúlt két évben a gazdasági növekedés minimális volt. Az elmúlt két év során Magyarország a kényszerű fiskális restrikció következtében, már a globális válságot megelőzően, térségi versenytársaihoz viszonyítva újra jelentős növekedési és foglalkoztatottsági deficitet halmozott fel,. A helyzet e területeken tovább rosszabbodhat a krízis előttünk álló reálgazdasági szakaszában., a válságkezelés „szokásos” módszereinek ismeretében, továbbá a magyarországi feldolgozóipar eddig bejelentett leépítéseinek fényében
Pétervári Zsolt