2008. szeptember. 05. 06:11 Utolsó frissítés: 2008. szeptember. 04. 23:09 Vélemény

Gyurcsány dolgozata és erkölcsi hitele

A kulcskérdés: van-e elegendő erkölcsi hitele Gyurcsány Ferencnek átfogó céljai megvalósításához? A kormányfő dolgozata – fenntartva az Őszöd óta tartó vonalat – nem néz szembe a morális deficittel. Kellő hitelesség híján számára csak a pragmatikus politikai küzdelem terepe marad, elvi politikát képtelen folytatni - állapítja meg a Méltányosság Politikaelemző Központ legújabb elemzése.


Gyurcsány Ferenc. Csereajánlat  a vállalkozásoknak.
© MTI - Soós Lajos
A Megegyezés – szerzője fogalmazásában – „javaslat Magyarországnak arra, hogy merre menjen a következő években. Cselekvést szolgáló terv, de több annál. Azt is bemutatom, milyen gondolkodás, értékválasztás húzódik meg az egyes intézkedések mögött”. Hangsúlyozottan egy személy mondja el gondolatait a külvilágnak, tehát személyes hitvallással állunk szemben – immáron nem először. De a mostani gondolatmenetet mindössze egyetlen előzményhez köti: a 2007 őszén elfogadott 48 pontos cselekvési tervhez, amelyben először fogalmazta meg célként a társadalmi kultúra átalakítását.

Cél: a pongyola társadalom átalakítása

Nem Gyurcsány Ferencnek hívnák a szerzőt, ha nem hangsúlyozná: „sokkal összetettebb problémával állunk szemben, mint amit például egy vagy több adóintézkedés önmagában kezelni volna képes”; Magyarország ügyeit tehát pusztán pragmatikus reformokkal, intézkedésekkel nem lehet rendbe tenni. A szerző – régi szokása szerint - azt szeretné megértetni olvasóival, hogy a feladat rendkívül bonyolult, amelynek megoldásához csakis egy világos értékrend alapján juthatunk el. A cél, ami felé tartani kell, egy korszerű, hatékony és versenyképes Magyarország s egy életképes magyar társadalmi-gazdasági modell. Most sem magyar modell nincs, sem versenyképes ország. Ennek oka pedig a legfontosabb szereplők (állam, családok, egyének) magatartási kultúrájában keresendő.

A Megegyezés talán legfőbb célja, hogy ezeket a szereplőket felrázza, s rávegye őket arra, hogy támogassák egy új modell kialakítását. Az állam kapcsán igyekszik túllépni a szokott sémákon, s megállapítja, az állam „csak akkor tudja óvni, védeni, szolgálni polgárait, ha ők készek az állampolgári együttműködésre, az állam fenntartására… az országok sikerességének, versenyképességének alapja az ezt támogató társadalmi kultúra, ezért a reformintézkedések végső célja a társadalmi szereplők viselkedésének átalakítása”. A dolgozat ostorozza (de történetileg meghatározottnak tartja) a Magyarországon kialakult magatartási kultúrát, a „pongyola társadalom” jelenségét.

Sokadszor keres tehát ország-átalakító munkához szövetségeseket, de itt mindjárt a dolgozat egyik legproblematikusabb vonatkozása tárul fel. A javasolt csomagterv ugyanis megvesztegetően racionális, ám érzelmi azonosulási pontokat alig kínál. Márpedig a történelem is arra figyelmeztet: a világban ott voltak sikeres nagy programok, ahol az államférfiak építettek a társadalom érzelmi energiáira is. Egy esetben találtunk csak utalást érzelmi tényezőkre, ott, ahol a kormányfő elmagyarázza: a cselekvési program célja egy magyar modell létrehozatala, amely „nem más, mint sajátos, ránk jellemző társadalmi-gazdasági egyensúly, amelynek belső arányairól bizonyos határok között magunk dönthetünk”. Ez azonban kevés, így a program – talán akarata ellenére – túl sokat bíz a racionális-pragmatikus szakpolitikai elképzelésekre.  

Partnerállam és csereajánlat (Oldaltörés)

Gyurcsány Ferenc nagyigényű általános modernizációs céljait – a kormányzás felől nézve – a partnerállam gyűjtőfogalma sűríti magába. S hogy ne pusztán csak egy újabb fogalmi bűvészkedésnek tűnjön, rögtön meg is jelöli a partnerállam konkrét feladatait. Ilyenek a halmozottan hátrányos helyzetben lévő gyerekeket oktató pedagógusok bérpótléka (2009-től); a középiskolákban alanyi jogon járó angol-oktatás (2010-től); a Nemzeti Közfoglalkoztatási Program (2009-től); vagy a „szegények bankjának” felállítása (határidő nélkül).

Miközben ezeket az ígéreteket teszi, egyúttal azt igyekszik bizonyítani, hogy tanult a korábbi tapasztalatokból, s nem valamiféle „állami radikalizmus” híve (mint amivel az ellenzék vádolja), hanem ma már szofisztikált államfelfogást képvisel. Ennek lényege, hogy nem akar sem „államdogmatikusnak”, sem „piacdogmatikusnak” tűnni: „Partnerséget, egyezséget ajánlok tehát a magyar kis-, közép- és nagyvállalatoknak. Érdemi tehercsökkenésért cserébe magatartásváltozást kérünk”.

Ez a „csereajánlat” tehát a partnerállam specifikus többlete a korábbi államvezetési stratégiákhoz (jóléti, gondoskodó, beruházó stb.) képest. Ha tetszik: egy újabb társadalmi szerződés. De a miniszterelnök pontosan tudja: semmi garancia arra, hogy a partnerségbe bevonni kívánt üzleti-társadalmi csoportok tudnak és/vagy akarnak is élni ezzel a lehetőséggel. Ezért felvet egy „biztonsági forgatókönyvet” arra az esetre, ha az adóbevételek a tervezett reformok nyomán mégsem folynának be. Ez az ún. adócsökkentési alap, amelyet 300 milliárd forinttal kívánnak beépíteni a 2009-es költségvetésbe.

De a „biztonsági forgatókönyvvel” nem reális opcióként számol a szöveg, amely két külső szakpolitika „mankóra” is támaszkodik. Először: a program úgy hirdeti magát, mint amely lényegében „magáévá tette” az SZDSZ adócsökkentési koncepciójának központi elemeit. Másodszor: rejtett agendaként beilleszti a programba a Fidesz érvényben lévő adócsökkentési koncepciójának néhány fontos elemét is. Ez a dolgozat igazi „big deal”-je (mondhatnánk ezt rejtett szakpolitikai nagykoalíciónak is), ám – meglepő módon – erről az elmúlt napok közbeszédében nem esett szó. Szövegelemzésünk azonban megmutatja, hogy a Fidesz 2007. decemberi hivatalos programja Gazdasági növekedés és szociális biztonság című fejezetéből számos elem köszön vissza a Megegyezés-ben. A Fidesz szakértői például így írnak: „Nem várható jogkövető magatartás, ha a jogszabályok havonta változnak, ha a magas adókulcsok miatt a vállalkozó szinte garantáltan tönkremegy…Az adórendszer terheinek csökkentésével és az adóbürokrácia egyszerűsítésével szövetséget kínálunk a polgároknak”. (Európai Magyarország, Fidesz, 19.o.). Ha valaki elolvassa a Megegyezés-t, meghökkenve láthatja igazolva a fentieket.  

Erkölcsi hitelesség (Oldaltörés)

A Gyurcsány-dolgozat nagy energiákat mozgósít részben egy világos, értékalapú politika kijelölésére, részben a hozzá tartozó szakpolitikai eszközök számbavételére és a korábbiaknál konkrétabb programok felvázolására. Azon a kényszerpályán azonban, amelyen az egypárti kormány és annak feje mozog, e tervek nem önmagukban, hanem egy programon kívüli tényezőn, a hitelességen keresztül méretnek meg. A kulcskérdés tehát ez: van-e elegendő hitele Gyurcsány Ferencnek átfogó céljai megvalósításához? A kormányoldal azonban nem így teszi fel a kérdést, hanem így: eléggé jó és koherens-e az ajánlat ahhoz, hogy a gazdaság és a társadalom mérvadó csoportjai - a fenti „csere-megállapodás” keretében - támogassák? Ez két nagyon különböző megközelítés. Az előbbi erkölcsi szempontokat helyez a középpontba, az utóbbi érdekszempontokat. Az előbbi nézőpont szerint óriási a kormányfő morális és hitelességi deficitje, az utóbbi szerint viszont szó sincs ilyesmiről.

A tanulmány – fenntartva az Őszöd óta tartó vonalat – nem néz szembe ezzel a morális deficittel, így nem is törekszik arra, hogy a cél sikeres megvalósításához szükséges morális erőforrásokat megteremtse, vagy legalább gondolkodjon róluk. Ennek hiányában marad a pragmatikus politikai küzdelem szintje, ami viszont csak az egyik terep, s nem is biztosan a legfontosabb a miniszterelnök által megcélzott csere-megállapodás tető alá hozásához. Ez pedig azért lehet végzetes a kormányfő számára, mert elvi politikát (kellő erőforrás hiányában) lehetetlen folytatni. Azzal együtt is tehát, hogy saját táborának jó részében népszerűsége és hitelessége továbbra is töretlen, az országos politikában láthatóan beszűkült a cselekvőképessége.

2006 óta arra épül a baloldali közbeszéd, hogy a hitelességgel voltaképpen semmi gond nincs. Az ilyen alapállás azonban akkor sem volt helyes, a mai körülmények között pedig még kevésbé szerencsés. A nemzetközi politikatörténet ismer politikusokat, akiknek személyi hitele – bárminő okból – megkérdőjeleződött. Az, hogy mikor és kinek a hitelességén esik csorba, nem helyzetekhez kötött tényezők, hanem stabil normák függvénye. Magyarországon azonban ilyen normák nincsenek, ezért – ha tetszik – az „objektív” rendezőelvek sem késztették a baloldalt arra, hogy szembenézzen ezzel a kérdéssel. Így a programok egymásutánjának kavalkádjában nem született meg az az egy, az a talán legfontosabb program, ami a morális hitelesség helyreállítására vállalkozik.

Méltányosság Politikaelemző Központ

Hirdetés
Gazdaság Tiszai Balázs 2025. január. 05. 07:00

És akkor dunai kilátás ezerötér' érdekel, Bástya?

Lekordonozták a Halászbástyát, hogy pénzt szedjenek a dunai panorámáért, aztán a közfelháborodás elsöpörte az egészet. Történelmi csúcsra ért a magyar háztartások eladósodottsága, miközben milliárdokat pumpálnak az Eximbankba. Egyre furcsább Mészáros Lőrinc exvejének kartellügye, Tiborcz István győri üzlettársa deszkával és cukorkával repül rá Paksra, Nagy Márton testvérének köre meg napelemparkot épít. Merre lesz a Mere? Ez a HVG első heti gazdasági összefoglalója 2025-ben.