Akiket a vasúti WC bűze megcsapott
A MÁV – a pártállami mamutvállalatok egyik utolsó őskövületeként – riasztóan alacsony hatékonysággal üzemel. Pár jelentéktelen mellékvonal bezárása tüneti kezelésnek se vehető. Utóbbi körülbelül olyan, mintha a zuhanó léghajó utasai tömött bőröndjeik helyett aprópénzüket dobálnák le. Ráadásul nemrég került eladásra a cég szinte egyetlen piacképes ágazata, a teherszállítás. Értékesítésének konstrukciója nem igazán kedvez az utasbarát szolgáltatás létrejöttének.
MÁV Nagyttétény-Diósd állomás WC-je. |
Az állami óriáscég mindenkori irányítása - bármennyire is hangoztatja a fordítottját - nem érdekelt benne, hogy a MÁV nyereséges, de legalább nullszaldós legyen. Egy magáncégnél a helytelen üzletpolitikát a tulajdonosok pénze bánja. Köztulajdonú vállalatnál a deficithalmozót legfeljebb jókora végkielégítéssel szélnek eresztik. Az általa felhalmozott tartozást pedig fizethetik a közteherviselők, azaz mi valamennyien. Vannak persze nyereséges ő állami vállalkozások. Ilyen pl. a Szerencsejáték Rt - a sorshúzás, sportfogadás, stb. olyan üzlet, amit még a legrosszabb gazda sem képes tönkretenni. Emellett a lottó- és totójáték monopóliumot élvez. A tömegközlekedésben viszont sikerült elérni, hogy ugyanazon viszonylatban közlekedik buszjárat, negyedrésznyi kihasználtsággal és félig telt vonatszerelvény. Más kérdés, hogy sokan azért döntenek a Volán mellett, mivel igen gyakran kulturáltabb utasteret biztosít, mint egy lepukkant személyvonat.
De a gond mégsem az, hogy a távolsági buszok „elszívják” a MÁV utasait. Tudjuk, nincs az a rekordbevétel, amit ne lehetne elpazarolni, szétfolyatni egy elefántkórban szenvedő behemótcég eresztékein át. Így felszisszenhetünk, amikor halljuk: „a MÁV elsősorban a szolgáltatás minőségének javítására költi a kapott több mint 100 milliárd forintot.”, amihez a Cargo eladása révén jutott. Mondhatni, pont ettől féltünk. Gazdaságtalan beruházásokkal, látszatintézkedésekkel az összeg simán elverhető pár év során. Feneketlen bendőként elnyeli a túlsúlyos cégóriás. Talán szerencsésebb lett volna, ha az a pénz marad a vevőnél, akár az utolsó fillérig. A Cargo értékesítését össze lehetett volna kapcsolni at utasszállítási ágazat párhuzamos eladásával. A vevőnek komoly minőségnövelő invesztíciókat kellett volna garantálni - szerződés alapján. A kormányzat nyugodtan fenntarthatta volna társadalmi szerepvállalásait, így a kedvezményes nyugdíjas-és diákjegyek szociális finanszírozását, annak ellenére, hogy az üzemeltetést és a tulajdonosi joggyakorlást egy piaci szereplő végezte volna.
Valahogy több bizodalmunk van a magántőkében mint az évtizedek óta kudarc-és csődlavinát görgető államban. Hogy a piaci alapokra helyezett sínpárüzem csak vér, izzadság és könnyek árán realizálódhatna? Hogy szükség lenne komoly volumenű leépítésekre, a bliccelők szigorú üldözésére, teljes vállalati átvilágításra, a menedzsment vaskezű szakmai be-és elszámoltatására? Úgy bizony. De ha összeadnánk, az elmúlt száz évben mennyit fordítottunk a vasútra úgy, hogy ugyanazon kritikán aluli színvonalat kaptuk, talán nem is látszik olyan horribilis árnak. De mindez csupán ábránd. Hogy stílszerűen rántsuk vissza a tényekhez az olvasót: ez a vonat már elment. Csak keserűen integethetünk utána.
Papp László Tamás