Miért volt egységes a cseh és megosztott a magyar ellenzék?
Elolvasva Havel magyar fordításban megjelent, legújabb kötetét, (címe: „Kérem röviden!”) szembeötlő, hogy a történelmi háttér, a kulturális hagyományok okán mennyire másként alakult a csehszlovák illetve a magyar ellenzék összefogása. Ami azután természetesen kihatott a későbbi – eltérő - társalmi, gazdasági fejlődésre is. Tizennyolc évvel a rendszerváltás után Magyarország elvesztette kezdeti előnyét, és a az Európai Unióhoz való felzárkózásban lemaradt, nemcsak Csehország, de számos más új tagország mögött is.
Vaclav Havel, a Charta 77 kezdeményezője az 1989 novemberi „bársonyos forradalom” emblematikus személyisége. Könyvet, de legalábbis tanulmányt lehetne írni arról, hogy példamutatásával miként hatott a hetvenes, nyolcvanas évek magyar ellenzéki mozgalmára. Az sem érdektelen hogy Havel ebben a kötetben hányszor és milyen összefüggésben említi Magyarországot (ritkán, de elismeréssel). De a cseh-magyar kapcsolatok legújabbkori fejezetének taglalása helyett érdemes összevetni a prágai és a budapesti rendszerváltást, tekintetbe véve azt a tényt, hogy nálunk, az utóbbi években mutatkozó gazdasági és társadalmi bajok következményeként felerősödött az 1989-90-es események kritikája. Ez a „Hol rontottuk el” dilemma Vaclav Havel 2006-ban írt könyvében is hangsúlyosan jelen van.
A felbomlás stációi |
|
Bár a „kemény mag” a hetvenes évek második felében elszigetelődött, mert a társadalomnak elege lett a nyílt konfliktusokból, ekkor azonban szinre léptek a Charta 77 mozgalom tagjai, akiknek sikerült szilárd ellenzéki bázist kiépíteni, az értelmiségi támogatását nélkülöző, szovjet tankok segítségével restaurált pártállammal szemben. Ez ugyan az erőszaktól sem riadt vissza (magát Hávelt kétszer is bebörtönözték, utoljára 1989 februárjában), de ettől csak népszerűtlenebbé vált, míg végül a „bársonyos forradalom” idején, a nemzetközi fejlemények hatására napok alatt összeomlott. A cseh ellenzék egysége és szolidaritása folyamatos volt, amit egyes képviselői közötti nézetkülönbségek sohasem homályosítottak el.
Hável erről egy kérdésre válaszolva a következőket mondja: „A csehszlovák antitotalitárius ellenzékben, azaz elsősorban a Charta 77-en belül a legkülönbözőbb beállítottságú emberek voltak, a trockistáktól kezdve a reformkommunistákon át a különböző irányzatú szocialistákig, olyanok, akik liberális, kereszténydemokrata vagy konzervatív eszméket vallottak, de akadtak olyanok is, akik nem voltak hajlandók semmilyen politikai skatulyába sem besorolni magukat. Persze, ezek az emberek – időnként hevesen – disputáltak egymással, ugyanakkor az egyenesen lenyűgöző volt, ahogyan a közös ellenség léte miatt, a közös, az emberi jogok eszméjére épülő, totalitásellenes program szellemében bizonyos alapvető dolgokban mindig összefogtak. Így aztán ezek a politikai viták sosem váltottak ki ellenszenvet, ellenségeskedést a résztvevők között, és annak sem érezték szükségét, hogy egymással harcoljanak. Jól emlékszem például a két, talán legaktívabb és legszorosabban együttműködő chartás, a katolikus-konzervatív Vaclav Benda és a nagy balos, Petr Uhl politikai vitáira: örömmel vettük ezeket, s időnként egészen érdekesen színezték ellenzéki találkozóinkat, mulatságainkat. Én magam általában hajlottam arra, hogy az ördög ügyvédjének a szerepét vállaljam, tehát hogy az éppen többségi nézettel ellentétes állásponttal azonosuljak, nem pedig fordítva.”
Magyarországon másként alakultak a dolgok. az 1985-ös monori találkozón, ugyan -- először, és utoljára -- sikerült egy asztalhoz ültetni a különböző felfogású ellenzéki csoportokat, ám a rendszerváltásig folyamatosan erősödtek a nézetkülönbségek, melyek az Ellenzéki Kerekasztal 1989 augusztusi tárgyalásain nyilvánvalóvá váltak. A magyar meghasonlás okaként említhető, hogy a magyar társadalom viszonya az 1956-os forradalomhoz sokat változott az eltelt évtizedek alatt, és távolról sem volt annyira egyértelmű, mint a cseheké 1968 augusztusához, Mindezzel összefüggésben a „legvidámabb barakknak”, a Kádár-rendszernek még a nyolcvanas években is jelentős (igaz, lassan fogyatkozó) társadalmi bázisa volt, és a budapesti reformkommunisták soha nem kényszerültek olyasféle színvallásra, mint a prágaiak.
1968: Dubcek, Koszigin és Brezsnyev Pozsonyban |
A posztkommunizmus persze Prága számára sem volt „sikersztori”, nem véletlenül vonja meg Hável 2005 áprilisában következőképpen a mérlegét: „Ez a korszak a példátlanul erőteljes és gyors magánosítás, a szilárd és jól bevált jogrend által le nem fedett privatizáció kora, amelyből számottevően részesedett a volt kommunista nomenklatúra és a volt kommunista vállalati menedzsment. Nekik vannak meg a megfelelő információk és kapcsolataik (akik kívül voltak a körön, azok ugyebár ilyesmivel nem rendelkezhetnek), és ez teszi őket az új vállalkozói osztály kemény magjává, de legalábbis befolyásos részévé. Olyan emberekről van szó, akik tudják, hogy a demokrácia a szólás szabadságát és a politikai szerveződés szabadságát jelenti, mindazonáltal rendkívül ügyesen képesek határt szabni ezeknek a szabadságjogoknak. Így aztán az általuk preferált rendszer nem igazán nyitott, inkább bezárkózásra hajlamos. Észrevétlenül fonódik össze a gazdasági hatalom a politikai- és médiahatalommal, valami olyasmi alakul ki, amit annak idején maffiózó-kapitalizmusnak neveztem, de akár maffiózó-demokráciának is lehetne nevezni.”
Pelle János