Burma a digitális határzár mögött
Jól bejáratott eszközei – tömeggyilkosság, kínzás, letartóztatások – mellett a burmai rezsim az idők szavára is hallgat. A saját népét tizedelő katonai junta digitális határzárat vezetett be. Lekapcsolta országát a világhálóról. Elektronikus bambuszfüggönyének köszönhetően ha megállítani nem is, de legalább hátráltatni tudja az információk kiáramlását. A zsúfolt börtönökről, a dzsungel mélyén elhantolt hullahegyekről, a belőtt regruták garázdálkodásáról nem is beszélve. A felkelés lényegében vérbefulladt.
A Junta tagjai © AP |
A brit gyarmatból 1948-ban függetlené vált Burma súlyos történelmi örökséggel lépett az eufemisztikusan „fejlődőknek” nevezett államok családjába. A XIX. század végére befejeződött kolonializálás tovább növelte az ország amúgy is meglévő etnikai feszültségeit. A gyarmatosítók a buddhista burmán (és san) nemzetiség helyett a keresztény karénokra támaszkodtak, segítették az „elbritesített” telepesek migrációját. Hogy az ország a világbirodalom részévé vált, kétségtelenül hozott előnyöket: fejlődött az ipar és úthálózat, a helyi elit művelődhetett, elsajátíthatta a modern brit jogrendszert, közigazgatást, nyelvet tanulhatott, stb. De az ország jórészt falusias maradt, s idegenkedve tekintett a másfajta hitvilágot, kultúrát, világias életmódot behurcoló nyugatiakra. Mikor 1941-42 fordulóján a japán hadsereg lerohanta Burmát, a társadalom jórészt szimpatizált és kollaborált a megszállókkal.
Vonzó lehetett az elv, miszerint „Ázsia az ázsiaiaké.” De aztán kiderült, csöbörből vödörbe kerültek. A távol-keleti agresszor nem függetlenséget, csupán bábállami vegetálást kínált az országnak. Így Burma a II. világháborúban a „népek országútjává” vált. Brit (és indiai) csapatok mellett a Koumintang harcolt a japán seregekkel. A Ba Mo tengelypárti kormányát megdöntő szövetséges győzelmet követően Nagy-Britannia elismerte az önállóságot. U Nu kormányfőnek, a még többpárti, demokratikus (a nemzetiségi autonómiában gondolkodó) Burmai Unió vezetőjének csak néhány éve volt, hogy prosperáló, nyitott hellyé tegye országát.
A Burmai Kommunista Párt ugyanis mindent elkövetett a törékeny demokrácia legázolásáért. Végül a kormány nyugati háttértámogatással úrrá tudott lenni rajtuk. Ám a maói Kína testközelsége (és Ho Shi Minh vietnami előretörése) nemigen tette lehetővé a népszuverenitáson alapuló rendszer tartósítását. 1958-ban Ne Vin tábornok, a hadsereg főparancsnoka rendcsinálás céljából átvette a hatalmat U Nu-tól. Ekkor ugyan még törvényesen, de a hadsereg így fegyveres szaktestületből hatalmi ággá vált. Két év múlva helyreállt a polgári adminisztráció, de 1962-ben egy „hideg puccsal” újból bevezették a katonaság uralmát – amely lényegében mindmáig tart.
Letratóztatás Rangunban. © AP |
Ne Vin a sztálinizmust idéző külsőségekkel gyakorolta a hatalmát. A tervgazdálkodás voluntarizmusa hamarosan korrupciót, pangást, zuhanó életszínvonalat, nemzetiségi lázongásokat generált. Amit csak terrorral lehetett ellensúlyozni. A rendszerrel szembeni megmozdulásokat a ’70-es években brutális kegyetlenséggel elfojtották. Burma a világ legfurább szocializmusa volt. (A kommunizmus Fekete Könyvéből kimaradt, pedig ott volna a helye) Vezetője, Ne Vin tábornok ’62 után a hivatalos ideológia rangjára emelte a buddhizmust (kollaboráns békepapok nemcsak minálunk léteztek). Mániákusan hitt a számmisztikában, (akárcsak utódai az asztrológiában.) A diktátornak privát udvari jósa volt, és rendkívül vonzódott a spiritualizmushoz. Lényegében a sztálini bolsevizmust vegyítette a kultikus politikai teokráciával. De ez nem gátolta, hogy ügyesen mozogjon a pénz világában. A népétől elvett javakat – a panamai Noriegához hasonlóan – a drogüzletbe fektette. Burmában lényegében megvalósult a kormányzatilag támogatott heroinexport.
Egy áldozat a sok közül Rangunban. © AP |
A politikában maradt a falanszter-bonapartizmus, időnkénti látványperekkel. Éjszakai letartóztatásokkal, tömeges razziákkal félemlítették meg az embereket, a hadsereget belpolitikai célokra használták. A Gulagot idéző kényszermunkás rabhadseregeket még a '90-es években is dolgoztatták állami építkezéseknél. . Ezt egészítette ki az árnyalatokat színesítő csipetnyi külföldi tőke, valamint a milosevicsi ízű etnikai tisztogatás. A junta feje, a csillagjóslásban hívő Than Swe egy pszichotikus gengszter és egy üldözési mániás jelenkori Caligula keverékére hajaz. Mint a legtöbb megalomániás diktátor, ő is új fővárost alapított két éve a kozmopolita Rangoon helyett. Agyafúrt despota, aki a hadseregben pszichológiai hadviseléssel foglalkozott. Ő és tábornoktársai azon maffiózókra hasonlítanak, akik egyszerre voltak ájtatos, nyakukban feszületet viselő templomjárók és véreskezű droghiénák.
Tüntetők és rendőrsorfal Rangunban © AP |
S hogy miért nem félnek a tábornokok a beharangozott szankcióktól? Egyrészt mögöttük a térség két nagyhatalma. Kína, amelynek nem érdeke az ország rapid demokratizálása Megelégszik a szalonképesebb elnyomással. (Amire a junta – tárgyalási színjáték kíséretében – hajlandó is.) És ott az „Arany Háromszög” révén dollármilliárdokat kereső szervezett bűnözés. Nekik hátországként szükségük van Burmára. A Nyugat pedig távoli és megosztott.
Emellett kulturális és civilizációs okai vannak, hogy a burmai társadalom képtelen a hatékony ellenállásra. Aligha véletlen, hogy 1989-90-ben Berlintől Moszkváig csak az európai kultúrkörben omlottak be a diktatúrák. Peking, Phenjan és Hanoi állampártjai viszont tovább egzisztáltak a hatalomban. A keleti társadalmakban nem (vagy alig) léteznek a „szabadság kis körei”. Nyugatosításuk sehol sem organikus fejlődés, hanem drasztikus külső beavatkozás eredményeképpen történt. Ráadásul a Délkelet-Ázsiában hegemón buddhizmus nem foglal harcosan állást önkény és szabadság párbajában. Mivel nem a társadalomszerkezet átalakítására, hanem az egyén belső tudati harmóniájára törekszik. Eszerint hát egy diktatúra alattvalója is lehet belsőleg szabad, s a demokratikus honpolgár pedig szenvedélyeinek rabja. Eme introvertált szemléletmód is hozzájárulhatott, hogy a bambuszfüggönyel lezárt ország ma is a zsarnokság ösvényein botladozik. Ahonnan csak egy világias, européer, szekularizált polgárjogi mozgalom téríthetné le. Ki tudja, ennek a napja mikor virrad fel? .
Papp László Tamás