Seres László
Szerzőnk Seres László

Fekete György kettős kötődésű ember, értve ezalatt azt, hogy személyében két korszak, egy pártállami és egy még mindig demokratikus rendszer totalitárius vonásai egyesülnek. Hoffmannhoz és Kerényihez hasonlóan ő is az MSZMP-Fidesz kontinuitás megtestesítője.

"Nem az olaj, nem a föld, egyedül a kultúra: a fejekben lévő gondolatok teszik a különbséget. Attól lehet az egyik országban élni, a másikban nem." (Bruck András)

"A nemzetbiztonsági fenyegetések jelentős része gondolatokból, véleményekből keletkezik." (Dr. Finszter Géza)

 

Nehéz pontosan megmondani, mi lesz a bukás oka, mi lesz az a mindent eldöntő gigaügy vagy apró kis láncszem, ami végül – kettő, de legkésőbb hat év múlva – annyira jellemzőnek fog bizonyulni, hogy a Fidesz bukásához vezet. A diáktüntetések, a választási regisztráció, Simicska, Közgép, Matolcsy, a föld- és oligarchaügyek, a miskolci alpolgármester utcájának rendbehozatala? Nem tudjuk.

De ha tippelhetnénk, akkor legalábbis szempont lenne azoknak a kádereknek a folyamatos szereplése, akik ideológiai arcot adnak az Orbán-rezsimnek. És sose feledjük: jöjjenek bárhonnan, mondjanak bármit, ők nem egyszerűen a rezsim hívei. Ők maguk Orbán Viktor.

A miniszterelnök az elmúlt években megsokszorozta személyiségét. Hoffmann Rózsa, Semjén Zsolt, Giró-Szász András, Szijjártó Péter, Kerényi Imre hangján az ő világról alkotott képét látjuk-halljuk, az ő világát, ízlését személyesítik meg szavaikkal, gesztusaikkal. Közelmúltbeli nyilvánosság elé lépésével őhozzájuk csatlakozott Fekete György is. Mostantól nem mondhatjuk azt, hogy nem láttunk, nem hallottunk semmit. Mostantól az ő fejében lévő gondolatok is teszik azt a bizonyos különbséget.

Fekete György kettős kötődésű ember, értve ezalatt azt, hogy személyében két korszak, egy pártállami és egy még mindig demokratikus rendszer totalitárius vonásai egyesülnek. Hoffmannhoz és Kerényihez hasonlóan ő is az MSZMP-Fidesz kontinuitás megtestesítője, ráadásul anélkül, hogy anno párttag lett volna, és akkor most jóindulatúan tekintsünk el annak boncolgatásától, hogyan építhetett 56-os nemzetőr-parancsnoksága dacára szép, kerékbe nem tört karriert a Kádár-rendszerben, istenem, volt ilyen is. A pártállami kontinuitás megtestesítéséhez nem kell párttagkönyv.

Fekete "Fütyülök erre a demokráciára" György azzal vonult be oda, amit azelőtt kultúrtörténetnek ismertünk, hogy 1.0 verziójú nímandból lényegében percek alatt élet és halál ura lett a maga területén, és mint mindenki, aki ilyen poziba kerül, nyilatkozgatni kezdett. Bencsik András lapjának például azt, hogy az általa elnökölt, november óta alkotmányosan is védett Magyar Művészeti Akadémiában a tagfelvétel egyik szempontja "a nyílt és megvallott nemzeti elkötelezettség. Most nagyon sarkos leszek: az, aki kívülről gyalázza Magyarországot, valószínűleg nem lesz az Akadémia tagja, művészi kvalitásai ellenére sem".

"Illyés Gyula mondta egyszer, hogy a franciáknak nincs szükségük nacionalizmusra, mert a vérükben van. Nálunk sokakból hiányzik ez a genetikus érzés" – tette még hozzá nyomatékul. Hiába, az a művész, aki itthon él, hat, gyarapít, az legyen genetikusan magyar, de fel kell készülnünk mindenre: "Azzal számolnunk kell, hogy például Konrád Györgyöt is magyarnak tekintik külföldön, bármit is mond rólunk." Szórakoztató látni, hogy a Konrád-félék kizárása a kollektívából igen lényeges jellemzője az MSZMP-Fidesz kontinuitásnak.

"A művészeti szövetségek tagja az lehet, aki magáénak vallja a szocialista társadalom építésének alapvető céljait és ebben a munkában mint művész részt kíván venni" – deklarálta 1958. november 25-én az MSZMP Politikai Bizottságának határozata "a művészeti szövetségek helyreállításáról és a művészek közötti ideológiai és politikai munka egyes kérdéseiről". Egészen hasonlóról beszélt Kádár János is a Láng Gépgyárban 1969 decemberében: "Az irodalom, a művészetek, általában a kultúra iránt növekszik a párt, a társadalom igénye. (…) A mi művészeinknek művészetükkel a leghaladóbb eszmét, a szocializmust, a népet kell szolgálniuk."

A kontinuitás jegye – a posztforradalmi időszakban – a szűnni nem akaró aktivitás, vagy legalábbis annak mimikrije, a verbálisan égő tettvágy, majd a konszolidációs unalom beköszöntekor a havi fix és a folyamatos középszer biztosítása, a nép bután tartása, a sorból kilógók bokájának folyamatos rugdosása. Kádár-Aczél ez irányú policyjét ismerjük, és ha valaki lemaradt volna a hírekről: hosszú távon nem jött be a projekt. A Fekete-féle MMA még a fülkeforradalmi lázban ég, nagyon tenne a nemzetért és annak kormányáért. Pláne, hogy a kormánytól kapta az alaptörvényi védettséget, az "akadémiai" köztestületiséget, a Vigadó és a Műcsarnok tulajdonjogát, 2,6 milliárd forint költőpénzt, plusz beleszólást a filmszakma életébe, a Kossuth- és a Széchenyi-díj odaítélésébe, egyetértési jogot az NKA évi tízmilliárdos döntéseiben.

Az MMA forradalmi tettvágya nem sokáig váratott magára, Fekete "genetikus érzés" György elkezdte hosszú menetelését. "Kaptunk a parlamenttől egy olyan felhatalmazást, ami a magyar művészvilágnak még soha nem volt birtokában" – közölte boldogan, mintha legalábbis a művészeknek erre volna szüksége, felhatalmazásra, és elkezdett értékítélkezni: a Gulyás-féle, nagy sikerű "Mi a magyar?" kiállítás például őelnöksége szerint "a nemzeti blaszfémia kategóriájába sorolható", helyette az MMA-t alapító, az országot etnogiccsel telerakó Makovecz Imréről szervezne tárlatot.

"...kevés a Vigadónak a kiállítási tere, a Műcsarnok feltétlenül kell, annak a két-hárommillió turistának a meggyőzésére és a magyar művészetnek az értékeiről, és ezért erre a helyszínre szükség lesz, és a helyszínek kiterjednek majd a különböző nagy megyei múzeumokra és kiállítóterekre is. Egy hatalmas akciórendszer része kell, hogy a Műcsarnok legyen, magánfilozófiák kiteljesítése helyett" – beszélt dicséretes nyíltsággal terveiről Fekete György a Duna tévében (miközben a képaláírás teljesen közszolgálatian az volt: "A kulturális élet csúcsintézménye a Magyar Művészeti Akadémia").

Ez jön tehát: a páratlan állami felhatalmazás birtokában minimum két gigaépületet is feltöltenek majd a Hatalmas Akciórendszer hadművelet képeivel, kisplasztikáival, mert mindenki tudja, hogy a művészet eszköze a felhatalmazás, célja pedig a közönség meggyőzése egy nemzet művészetének értékeiről. És jön, jön, jön: a beleszólás a táncművészek előadásaiba, a színházak repertoárjába, a balett-táncosok és festők magyarságteljesítményébe. Egy nép, egy akarat, egy kiteljesedés. Francba a magánfilozófiákkal.

Pedig mindettől már az utolsó éveit élő szovjet képzőművészet is igyekezett szabadulni: "...a képcsarnokok falait, a kiállítótermeket, a megjelenési lehetőségeket az elmúlt évtizedekben kisajátították maguknak az 'akadémikus' művészek. Folyt a címek és kitüntetések gyűjtése, a képzőművészek 'állami hierarchiába sorolása', szerepet kaptak a kapcsolatok, az összefonódások és – mértékadó vélemények szerint – visszaszorult értékmérőként a tehetség" – írta az MTI tudósítója 1988-ban Moszkvából.

Az igazán dermesztő az, hogy bár látványosan megindult az erjedés határát súroló protestálás (Gulyás lemondott, vele szolidarizál a fél művészvilág, Szörényi Levente is ritka jól odamondott, megkezdődtek a kilépések az MMA-ból, egyre koncentráltabban támadják a Balog-féle "humán" csúcstárcát), sokan még mindig az államot féltik. A Műcsarnok lenyúlásáról például a Műkritikusok Nemzetközi Szövetsége (AICA) Magyar Tagozata elnöksége a következőket bírta észrevételezni: "A lépéssel a kormány folytatja a kulturális intézményrendszer 'kiszervezését', s ezzel magát a kultúrát jelentékteleníti el. Ezzel a döntéssel az állam ideológiai szabályozásra nyújt felhatalmazást egy olyan szervezetnek, amelyet nem ellenőrizhet." Tehát az állam önmagának árt, mert kontrollt veszít – igen, ez ma az adekvát probléma.

Sajnos még Karácsony Gergely is csak azt kérte az MMA-tól, hogy Fekete helyett "olyan vezetőt válasszon, aki nem megosztja, hanem egységesíti a magyar kulturális életet". Ezért aggódnak még a legdemokratábbak is? Hogy legyen egy olyan káder ebben a Fidesz által intézményesített helyzetben, aki "egységesíti" a kulturális életet (bármi legyen is az)? Hiába írta az LMP-s politikus teljes joggal, hogy "Fekete György elkezdett úgy viselkedni, mintha a Fidesz Aczél Györgye lenne": ez nem valami rossz jellemvonás, hanem a kultúra tudatos állami aczélosításának eredménye.

A magyar művészeti élet komplett anyagi és szellemi államosításából csak kevesen merik azt a következtetést levonni, hogy nem az eddigi alanyi jogosultságokat kell visszakérni. Kevesen mernék nemhogy leírni, de akár csak végiggondolni is, hogy nem csak erről a kormányról, de mindegyik "jó szándékú" hatalom jó szándékáról és pénzéről le kéne már végre mondani, és akár el is lehetne kezdeni esélyként tekinteni a piacra. Ha nem ma, akkor holnap.

Szegény Nagy Attila Kristóf (1963-1998), mennyire igaza volt: egy országnak vagy kultúrpolitikája van, vagy kultúrája.

Hirdetés