Na vajon melyik háziállatkának osztják a szerencsejátékokat? Mert egészen nyíltan üzérkednek a befolyásukkal.
Az az átlátható szervezet minősüljön megbízható szerencsejáték-szervezőnek, amely egyebek mellett „valamennyi közteherre vonatkozó bevallási- és fizetési kötelezettségének eleget tett, és egyszer sem esett 90 napot meghaladó késedelembe”, továbbá „egyik bankszámláján sem volt 500 ezer forintot meghaladó azonnali beszedési megbízás az adóhatóság részéről, illetve működése során ilyen értékhatárt meghaladó végrehajtási eljárás nem indult ellene”. Ezt javasolja az Országgyűlés költségvetési bizottsága a választás előtti véghajrában. Igaz, egy olyan törvényjavaslathoz csapja ezt hozzá érdemi indoklás nélkül, amelynek a témához semmi köze, és a vita lezárása után, amikor hozzászólni már nem lehet, csak szavazni, de ezt már megszokhattuk. Érdekes viszont, hogy minek a helyébe lép ez a szöveg: a 2013. november 4-én elfogadott törvényben még azokat zárták ki a megbízhatók köréből, akik 30 napnál többet késtek az adófizetéssel, és bármilyen összegben volt ellenük beszedési megbízás vagy végrehajtási eljárás.
A „megbízható szerencsejáték-szervező” fogalmát bevezető Puskás Imre és Ékes József Fidesz-képviselő akkor így indokolta tervezetét: „A jelen javaslat célja, hogy a szerencsejáték iparban az ismeretlen és gyakran kétes hátterű jelentkezőkkel szemben …az állam értékelni tudja egy korábbi szereplő megbízhatóságát, valamint az addig tanúsított jogkövető magatartását, … megteremti azon lehetőséget, hogy az ágazati miniszter pályázati eljárás mellőzésével is köthessen koncessziós szerződést, …ugyanakkor ezen eljárás során a koncessziós díj nem lehet kevesebb a mindenkori minimum koncessziós díj kétszeresénél.” Szövegüket a többség változtatás nélkül fogadta el. Még előbb, mint emlékezhetünk rá, 2012 őszén szinte statáriális eljárással tiltották be a nyerőgépeket a játékkaszinókon kívül, majd 2013 nyarán a kormány a kaszinók számának növelését kezdeményezte. Azok, akik mindent lelkesen államosítanak, ez ügyben a magántulajdon hívei lettek, és elutasították azokat az ellenzéki felvetéseket, hogy ha már mégsem olyan veszélyesek a játszóhelyek, akkor működtesse őket a biztosan megbízható állami Szerencsejáték Zrt. 2013 végén döntött az Országgyűlés a lehetséges kaszinók számáról, és addigra már hatályba lépett az idézett Puskás–Ékes-féle módosítás is.
Ehhez jött február 3-án a költségvetési bizottság indítványa. Kérdésem: vajon ki az a kiszemelt „megbízható szervező”, aki 30 napnál többet, de 90 napnál kevesebbet késett az adófizetéssel, illetve akit nullánál több, de félmillió forintnál kevesebb összegű beszedési megbízás vagy végrehajtási eljárás terhel. Kell lenni ilyennek, hiszen nyilvánvalóan miatta módosítanak törvényt. Amikor majd kiosztják a pályázat nélkül odaítélt koncessziókat, talán kiderül a válasz.
Kövesse a Nyüzsit a Facebookon!