Vállalat + Vezető hvg.hu 2016. március. 18. 14:08

Ideje elkezdeni versenyezni a munkavállalókért

Ideje lenne a cégeknek komolyan venni a szakemberhiányt és megpróbálni magukat eladni munkaadókként. Ugyanakkor hiába van szakemberhiány, nincs sok esélye annak az álláskeresőnek, akinek nincs kellő képzettsége, nem tud nyelveket vagy nem motivált. Mindenki szedje össze magát.

A munkatársat kereső cégek rendre abba ütköznek, hogy egy-egy állásra nem találnak alkalmas jelölteket. A helyzet kezd általánossá válni, és egyre több szakmát érint, a szakemberek szerint a megváltozott munkaerőpiaci viszonyok újfajta stratégiát igényelnek mind a munkaadók, mind a munkavállalók részéről. A szakemberhiány évek óta ismert jelenség, az IT és mérnöki állásoknál, de egyre többször találkoznak vele az építési vállalkozók és az autóipari cégek is.

Az autóiparban több száz betöltetlen – köztük számos diplomás - állást találni. Hasonló a helyzet a beszállító cégek esetében is, vagyis pusztán az autóiparban akár több ezer lehet a betöltetlen, felsőfokú képzettséget igénylő pozíciók száma. Dobár Attila a JobGroup ügyvezető igazgatója szerint a cégeknek akkor is van mozgásterük, ha a strukturális okok, az oktatás kibocsátási képessége, az idegennyelv ismeret hiánya vagy a fiatalok elvándorlása ellen önmagukban nem tenni. Ugyanis már az is mérhető eredményeket hozna, ha a vállalatok felgyorsítanák a kiválasztás és a döntéshozás folyamatát és lecsapnának az alkalmas pályázókra. (A kiválasztási-toborzási folyamatba egyre jobban kezd betüremkedni a Big Data alapú információszerzés a potenciális munkatársakról, erről itt írtunk.)

A jó jelöltekért folytatott verseny során még jobban felértékelődik az egyedi álláskínálat tartalma, feltételrendszere, és hogy mindezt hogyan kommunikálja a cég. A közvetítő cégek ma már egyedi keresést folytatnak olyan állások esetében is, amelyekre korábban tömegesen jelentkeztek az érdeklődők.

A vonzó feltételekkel kínált állásoknál is a jelöltekre szabott információt kell az általuk használt csatornákon eljuttatni, csak így lehet őket megtalálni és megszólítani. Az Y generáció tagjai például az önállóságot, rugalmasságot és kreativitást különösen sokra becsülik. Ezért a nekik szóló kommunikációban fontos szerepe van az önálló, alkotó légkörnek, a mobilitásnak és a szakmai előrelépés lehetőségének, ráadásul mindezt vizuálisan vonzó módon érdemes megjeleníteni, úgy, hogy kiterjedjen a cég munkaadói arculatának egészére.

A mostani helyzet látszólag kényelmes helyzetbe hozza a munkát keresőket. Ám a kellő képzettség nélkül, vagy nem kellően motivált jelentkezőket a cégek még szorult helyzetben sem veszik fel. Bárki meg tudná sokszorozni az álláshoz jutás esélyét, ha legalább egy idegennyelvet magabiztosan elsajátítana.

Pedig az Európai Uniós kutatási eredmények szerint a magyarok 65 százaléka egy idegen nyelvet sem beszél legalább társalgási szinten, és a maga 13 százalékos arányával az európai rangsor végén szerepel az ország a két idegen nyelv ismeretét tekintve is. A régión belül is elgondolkodtató a helyzet, a 25-64 éves korosztályban a szlovénok háromszor, a csehek pedig kétszer annyian beszélnek angolul, mint a magyarok.

Dobár szerint a munkát kínáló cégeknek a fiatalok nyelvét, az állást keresőknek pedig az idegen nyelveket érdemes minél előbb elsajátítaniuk. Ha ez megtörténik, akkor van esély arra, hogy a két szereplő egymásra talál.

Miről olvasna még? Miről hallgatna előadást? Köszönjük, hogy válaszával segíti munkánkat!

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, iratkozzon fel hírlevelünkre!

hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?