Vállalat + Vezető hvg.hu 2015. június. 04. 16:30

Bajba kerül, aki a reklámadó kedvező szabályait korán alkalmazza

Aki a még ki nem hirdetett adószabályokat használja a reklámadónál, azt megbüntetheti az adóhatóság.

Komoly adókockázat vállalnak azok a cégek, akik már az új reklámtörvény kihirdetése előtt alkalmazzák annak kedvező szabályait a 2014-es évre. A törvényt ugyanis hivatalosan még nem hirdették ki a Magyar Közlönyben, így a kedvező szabályozást igénybe vevő cégek önellenőrzésre kényszerülhetnek vagy meg is büntetheti őket az adóhatóság. Az új reklámadótörvény átmeneti szabálya lehetővé teszi, hogy az adóalanyok az új adómértékeket, illetve az új társaságiadó-szabályokat alkalmazzák 2014-re is, azonban a törvénybe az is belekerült, hogy a társasági adót érintő változások csak a kihirdetést követő napon, a többi változás a kihirdetést követő 31. napon lesz hatályos – derül ki a nemzetközi adótanácsadó és könyvvizsgáló Baker Tilly Hungária közleményéből.

AFP / Kisbenedek Attila

„A fenti szabályt azonban hivatalosan még nem hirdették ki a Magyar Közlönyben, ezért könnyen előfordulhat, hogy azok a cégek, amelyek az átmeneti szabály alapján jártak el és adták be június elsejéig bevallásaikat, azok a kihirdetést követően önellenőrzésre kényszerülnek. De az is elképzelhető, hogy a ki nem hirdetett törvénymódosítást, vagy a már a kihirdetettet még a hatálybalépés előtt visszavonják; ekkor az új szabályozást alkalmazó vállalkozásokat meg is büntetheti az adóhatóság” – mondta Bagi Márta, a Baker Tilly Hungária adópartnere.

A szakember szerint a kihirdetés elmaradása vagy a visszavonás akár azért is esélyes, mert az EU Bizottság a korábbi reklámadó szabályokat és mértékeket jogellenes, versenytorzító állami támogatásnak minősítette, ezért Magyarországot kötelezte a módosításra. Az elfogadott módosítás azonban az adóalany döntési jogkörébe utalja a régi és új szabályok közti választást, nem írja elő a módosítás kötelezető – visszamenőleges – alkalmazását. Így azonban kérdéses, hogy ez ebben a formában megfelel a Bizottság elvárásainak.

Az Európai Bizottság által sokat kritizált reklámtörvény 2015. májusi módosítása során a reklámadó mértéke és az adóalap-sávok jelentősen megváltoztak. Az új séma szerint az adóalap 100 millió forintot meg nem haladó részére 0 százalékos adókulcs érvényes, míg afelett  5,3 százalékos. (Korábban 500 millió forintos alapig 0 százalékos volt az adó mértéke, majd felette sávosan emelkedve akár az 50 százalékot is elérhette a teher aránya.) Emellett megrendelt hirdetés esetén, nyilatkozat hiányában, a továbbiakban 5,3 százalékos adó fizetendő a korábbi 20 százalékos helyett.

Ami a társasági adót illeti, a korábbi szabály szerint 2014-ben a nyilatkozat nélküli, megrendelt hirdetések összege az első forinttól kezdve társaságiadóalap-növelő tétel. Azonban ez 2015-től úgy módosult, hogy kizárólag az évi 30 millió forintot meghaladó rész növeli a társaságiadó-alapot.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.