Nemrég egy vállalati dolgozó informatikai eszköztára kimerült az asztali számítógépben, esetleg egy céges...
Nemrég egy vállalati dolgozó informatikai eszköztára kimerült az asztali számítógépben, esetleg egy céges mobiltelefonban. Az új technológiák elterjedésének köszönhetően azonban a munkatársak mindinkább szeretnék az otthon vagy út közben használt eszközeiket üzleti célokra is igénybe venni, így a cégvezetőknek is meg kell barátkozniuk az okostelefon és a tablet szavakkal. A rendszergazdák, és informatikai döntéshozók első reakciója sok esetben az elutasítás lehet, amely a belső rendszer integritása és biztonsága szempontjából teljesen természetes, a tiltással azonban csupán azt érjük el, hogy csökkenhet a kollégák munkahatékonysága és motiváltsága.
Egyre több szakértő szerint a saját eszközök beengedése, az úgynevezett konzumerizáció a megoldás az alkalmazottak lojalitásának fokozására. Az Egyesült Államokban egyenesen buzdítják a munkavállalókat saját eszközeik üzleti használatára, ez az úgynevezett Bring Your Own Device (BYOD – Hozd be saját eszközöd) szemlélet. A közelmúltban végzett nagyvállalati felmérésekből kiderül, hogy már többen engedik meg a saját eszközök vállalati felhasználását, mint ahányan tiltják, az otthonról beszivárgó "kütyük" használatának szabályozása ugyanakkor a legtöbb helyen még megoldásra váró probléma, és a biztonsági kockázatok kivédése érdekében is fontos e megfelelő szabályozások bevezetése.
Ezzel kapcsolatban érdemes megfontolni a NAVIGATOR Informatikai Zrt. leghasznosabb tippjeit.
1. Ismertesse a házirendet és a jogosultságokat!
Előre rögzíteni kell, hogy kik, milyen pozícióban és milyen mértékben számíthatnak arra, hogy az informatikai részleg támogatja munkavégzésüket a saját eszközükön is. Szükség lehet továbbá egy tájékoztatóra a céges információk elérésének biztonsági feltételeiről, melyet az alkalmazottakkal a lehető legszigorúbban be kell tartatni. A biztonságos és helyes eszközhasználat alapja, hogy az alkalmazottak ismerik lehetőségeiket és kötelességeiket.
2. Óvja a vállalati adatokat!
A gyakran hordozott eszközöket útközben ellophatják, tulajdonosaik elveszíthetik, így a céges adatok illetéktelenek kezébe kerülhetnek, illetve könnyen vírusok és egyéb kártevők áldozataivá válhatnak, amelyek aztán pillanatok alatt megfertőzhetik a vállalat hálózatát és gépeit is. Ezenkívül a nem csak munkára használt telefonokkal és tabletekkel olyan kommunikációs formákra is lehetőség nyílik, amelyek során érzékeny vállalati adatok kerülhetnek ki a cégtől. Szerencsére ma már több olyan felügyeleti megoldás létezik, amellyel az adatkommunikáció központilag szabályozható, az eszközök a belső levelezőrendszerbe integrálhatók, így a telefonok és tabletek a céges PC-khez hasonlóan kezelhetők, letilthatók akár távolról is.
3. Válassza a privát felhőt!
Az egyik legnagyobb biztonsági kockázatot a távoli felhasználók céges hálózathoz való kapcsolódása rejti. Nemcsak a biztonságot, de a hatékonyságot is növelhetik a privát felhőre épülő megoldások, melyek segítségével az irodán kívülről kapcsolódó munkatársak számára is a vállalaton belüli körülmények teremthetők meg.
4. Mobilizálja a vállalati alkalmazásokat!
A "beérkező" dolgozói okostelefonokra és táblagépekre folyamatosan számos üzleti alkalmazás jelenik meg az irodai megoldásoktól az üzletiintelligencia-klienseken át az ügyfél-nyilvántartási rendszerekig, vagyis ezek az eszközök remekül használhatók akár rendszeres munkavégzésre is. Ha egy vállalat a megfelelő jogosultságokat figyelembe véve teszi elérhetővé ezeket a programokat, alkalmazottai saját mobil eszközeikről is teljes értékű munkát végezhetnek.
5. Készüljön fel a legrosszabbra!
Az eszközök szervizelésének, illetve a helyettesítő eszközöknek a biztosításával egy esetleges meghibásodás esetén is zökkenőmentesen folyhat a munka. Továbbá célszerű egy megállapodást is aláíratni az alkalmazottakkal, hogy a cégtől való távozás esetén az összes bizalmas vállalati adat törölésre kerül telefonjaikról, illetve táblagépeikről.