Évek helyett alig több mint két hét alatt sikerült telepíteni a Starlink vevőegységét azokra a repülőgép-prototípusokra, amelyek a jövőben a hangsebesség többszörösével közlekedhetnek.
Több cég is azon dolgozik, hogy a jövőben ismét valósággá váljon a hangsebesség feletti utazás a repülőgépekkel. Bár egyelőre még csak a prototípusokat teszteli a gyártók, az már eldőlni látszik, hogy ha egyszer útnak indulnak, a fedélzeten utazók internetezni is tudnak majd. A Hermeus és a Boom cégek vezérigazgatói megerősítették, hogy a vállalatok által fejlesztett repülőgépek prototípusainál már nemcsak a repülést tesztelik, hanem a fedélzeti internetet is – méghozzá a SpaceX segítségével.
Az Elon Musk cége által megalkotott műholdas internet, a Starlink jelenleg több mint 3500 műholdat keringet a Föld körül, ami nagysebességű internetet kínál a világ több mint 40 országában lévő ügyfeleinek. Ez még mindig csak töredéke a teljes flottának, így ha elkészül, nem lesz olyan pontja a bolygónak, ahol ne lehetne azonnali internetkapcsolatot létesíteni a Starlink segítségével. Ennek fényében nem csoda, hogy a repülőgépek fedélzetén is előnyös lehet a terminálok használata.
Ahogy az Interesting Engineering megjegyzi: már most is több légitársaság biztosít internetet a járatai fedélzetén a Starlink segítségével, a szuperszonikus és hiperszonikus repülőgépek fejlesztésénél azonban már alapvető komponens lesz a vevőegység, és nem egy utólag beszerelt alkatrész.
Az atlantai Hermeus például egy kereskedelmi utazásokra szánt repülőgépet (a Halycont), valamint egy önrepülő katonai repülőgépet (a Darkhorse-t) is fejleszt. Ennek apropóján építette meg a vállalat a Quarterhorse Mk1 nevű prototípust, amivel nagysebességű fel- és leszállást tesztel. Mivel nincs a fedélzetén személyzet, ezért ehhez szükség van internetkapcsolatra is – és itt jött képbe a Starlink.
Az eszköz szimulációját és beszerelését 17 nap alatt végezték el, ez normál esetben éveket vett volna igénybe. Az első tesztrepülés 2025-re várható.
Eközben a Boom is használja a Starlink terminálját, méghozzá egy T-38-as repülőgépen. Ez az XB-1 prototípusának követésére szolgál.
A telepítés 15 nap alatt megvolt, azóta pedig már a Starlink segítségével figyelik az XB-1 mozgását a tesztrepülések során. Ennek köszönhetően nemrég megvolt az első alkalom, hogy a Starlink egy egysége a hangsebesség közelével repült.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.