Egy 1981 óta nem használt tartalék rádiós rendszerrel tudnak csak kapcsolódni a Voyager-1-hez a NASA szakemberei, miután egy védelmi mechanizmus váratlan aktiválódása kikapcsolta a szonda fő adóját.
Újabb probléma jelentkezett a Voyager-1-nél. Az 1977-ben útnak indult űrszonda már 24 milliárd kilométerre van a Földtől, és onnan küld adatokat – ám korából fakadóan már messze nem problémamentes a működése. Szeptemberben egy hajtóműproblémát kellett orvosolni, ami sikerült, de most egy újabb gond ütötte fel a fejét, ezúttal a kommunikációjában.
Mint a NASA közölte, egy „rövid kommunikációs szünet” állt be, miután a szonda leállította az egyik rádióját. Október 16-án a NASA Deep Space Network (DSN) segítségével parancsot küldtek a Voyager-1-nek, hogy kapcsolja be az egyik fűtőberendezését.
A szonda azonban semmilyen jelet nem küldött vissza arról, hogy végrehajtotta-e ezt a parancsot. Bár a jelentős távolság miatt 23 óra, míg eljut a jel, és újabb 23, mire a szonda által visszaküldött is megérkezik a Földre, de ezúttal úgy tűnik, hogy a parancs működésbe hozta a Voyager-1 hibaelhárító rendszereit. Ezek autonóm módon tudnak reagálni az esetleges problémákra.
A NASA úgy véli, ez a rendszer az energiafelhasználás csökkentése érdekében lassította a rádiós transzmittere átviteli sebességét. Ugyanakkor, miközben energiát takarít meg, ez az üzemmód az X-sávú rádiójeleket is megváltoztatja. Ez az a frekvenciatartomány, amit a NASA DSN antennái is figyelnek.
A szakemberek egy nappal később be tudták fogni a jelet, ám október 19-én teljesen megszakadt a kommunikáció a Voyager-1-gyel. A jelek szerint a szonda védelmi rendszere további két alkalommal is aktiválódott, és kikapcsolta az X-sávos adót is. Most egy másik, S-sávos transzmitterre állt át a Voyager-1, ami kevesebb energiát igényel, de a jele is gyengébb. Mint a Gizmodo kiemeli: ez az adó 1981 óta nem volt használatban, és a mérnökök sem voltak biztosak abban, hogy észlelni tudják a jelét – lévén a szonda már sokkal messzebb van, mint volt 43 éve.
A szakemberek nem akartak kockáztatni egy, az X-sávos adónak küldött jellel, így az S-sávos mellett döntöttek, melynek meg is küldték a jelet október 22-én. Két nappal később sikerült kapcsolatot létesíteni a szondával. A NASA jelenleg azon dolgozik, hogy kiderítse, mi miatt lépett életbe a Voyager-1 hibavédelmi rendszere.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.