163 colos Micro LED TV, feltekerhető lézertévé, Xbox projektor, AI receptekkel szolgáló hűtő, kamerás sütő és sommelier funkciós borhűtő. A berlini IFA 2024 szakkiállításon testközelből ismerkedtünk meg a legújabb Gorenje, Hisense és Asko termékekkel.
Nem is olyan rég a Hisense szó hallatán a legtöbbünk egyszerűen csak pislogott, mint az a bizonyos hal a szatyorban. Aztán beindult az immár 55 éves múltra visszatekintő kínai vállalat úthengere, jöttek az újabbnál újabb termékek, és az idei foci-Eb főszponzorációt követően már nemcsak a hazánkban jókora autógyárat építő BYD, hanem a tévéket és háztartási gépeket 160 országban árusító Hisense márkanév is meghonosodott a köztudatban.
A televíziós készülékek gyártásával 46 éve foglalkozó céget botorság lenne elintézni egy egyszerű kézlegyintéssel, mondván, hogy “csak egy újabb nevenincs kínai márka”, ugyanis a Magyarországon 4 éve felbukkant Hisense eladási darabszám tekintetében már jó ideje a világ második legnagyobb tévégyártója.
2018-ban már úgy zakatolt a biznisz, hogy a Hisense felvásárolta a szlovén Gorenjét és vele együtt a svéd Askót, vagyis hirtelen lett egy mainstream és egy a Mielével versengő prémium háztartási készülék márkája.
A vállalat tradicionálisan komoly erőkkel képviselteti magát a világ legrangosabb elektronikai kiállításai között jegyzett ősz eleji IFA-n – az idei berlini rendezvényen testközelből ismerkedtünk meg a legfrissebb termékekkel.
Tarol a Mini LED
Manapság már senki sem néz tévét – tartja a közvélekedés, ezt azonban érdemes picit rendbe tenni. Hagyományos tévéadásokat ténylegesen kevesebben nézünk, mint évekkel korábban, azonban magukat a televíziós készülékeket igenis tömegesen bámuljuk, más kérdés, hogy azokon egyre inkább streaming tartalmakat fogyasztunk.
Egy friss felmérés szerint a magyar háztartások 90 százalékában van tévé és minden harmadik otthonban található egy második ilyen készülék is. És ezeknek a szépen lassan egyre nagyobb képátlójú, egyre vékonyabb berendezéseknek a 80 százaléka napi használatban van, tehát a tévépiacban még mindig komoly potenciál rejtőzik.
Mint megtudtuk, a Hisense által Magyarországon értékesített tévék több mint 20 százaléka 70 colos vagy annál nagyobb méretű, így többek közt a hazai piacra is jól passzolhat a gyártó UX sorozatú ULED X csúcsmodellje, mely a korábbi 65 és 85 col után immár 75, 98 és 110 colos méretben is kapható.
Mini LED QLED technológiáról lévén szó, az OLED-től eltérően a pixelek maguk nem világítanak, hanem rendkívül parányi LED-ek biztosítják a háttérvilágítást.
A mindössze 14 milliméter vastag 75 colos verzió esetében 5 ezer, a két nagyobb kivitelben pedig rendre 10 ezer, illetve 40 ezer zónában finomhangolja a világítást az automatika. A fényerő a behemót esetében akár a 10 ezer nitet is elérheti, illetve a gamereknek sincs okuk a panaszra, lévén, hogy a vizuális tartalom másodpercenként akár 144-szer is képes frissülni.
Ez persze már nem olcsó mulatság, a 65 és a 85 colos verzió rendre 600 ezer, illetve 1,4 millió forintba kerül, az új méretkategóriák ára egyelőre ismeretlen.
A termékskálán eggyel lejjebb lépve a 65 és 75 colos U8N található, melyek elsősorban az 1600-2000 zónáról, illetve 3000-3300 nitről ismerszenek meg. Az U8N-hez hasonlóan szintén EISA-díjat kapott 1500 nites U7N sorozat technikailag ugyan picit egyszerűbb, méretre viszont nagyobb: a 85 colos 700 ezer forintba, a 100 colos 1,5 millió forintot kóstál.
Nem kis összegek ezek, azonban gyorsan hozzá kell tennünk, hogy utóbbi képátlója már meghaladja a 2,5 métert.
Míg egyes piacokon Google TV-vel is elérhetők a cég egyes termékei, a nálunk kapható összes Hisense tévén saját fejlesztésű Vidaa szoftver fut. A jelenleg a nyolcadik generációnál tartó felhasználói felület fő hiányossága, hogy nem érhető el rá sem a Max (HBO), sem a SkyShowtime, de a legfrissebb ígéretek szerint októberben végre orvosolni fogják ezt a problémát.
OLED nincs, lézertévé van
A Hisense a közelmúltban az OLED-piacon is megvetette a lábát, azonban a cég LG panellel szerelt ilyen készülékei mára szinte teljesen kikoptak a boltok polcairól, és egyelőre arról sincs hír, hogy mi a helyzet a saját OLED-képernyőinek fejlesztésével. Aki korlátlan kontrasztarányú OLED-re vágyik, annak jelenleg leginkább az LG, a Samsung és a Sony irányába érdemes kacsintgatnia.
Mifelénk a 8K-t is hanyagolja a vállalat, a tévék esetében be kell érnünk a negyedakkora 4K felbontással, ami persze leginkább csak 100 col felett és rövid nézési távolság esetén jelenthet problémát, és persze a 8K tartalmak továbbra is rendkívül nehezen hozzáférhetők.
Az IFA-n kiállították a nálunk egyelőre nem kapható világelső 8K szónikus paneles lézertévét. Ez a többi lézertévéhez hasonlóan egy ultrarövid vetítési távolságú projektor, melynek vetítőfelülete 100 ezer apró hangkeltő megoldással bír, és ezekhez egy kompakt mélynyomó is társul.
Szintén Berlinben debütált a világ első feltekerhető lézertévéje, mely a szokásos projektor mellett egy gombnyomásra kitekeredő-összetekeredő vetítőfelületből áll.
Szintén új fejlesztés a világ első Xboxra optimalizált okos mini projektora, mely akár 300 colos méretben is képes vetíteni, és kompakt mérete ellenére még egy JBL hangrendszer is található benne.
Bár a 3D tévé jó ideje halott, prototípusok formájában időről-időre felbukkannak ilyen készülékek. A Hisense a legfrissebb trendeknek megfelelően egy már szemüveg nélkül használható, közepes képminőségű példánnyal rukkolt elő, nem kevesebb, mint 110 colos méretben.
Ami a Samsungnál a The Frame, az a Hisensenél a CanvasTV, ami egy digitális képkeretként/festményként és tévéként egyaránt használható, egyedi dizájnú matt képernyő.
A Hisense a jéghegy csúcsát jelentő MicroLED fronton is előrehaladott fejlesztéseket folytat, ez a pixelszinten vezérelhető fényerejű, egyelőre igen drága csúcstechnológia jelenleg 136 és 163 colos méretben érhető el a cégnél.
Nem rossz, azonban megjegyzendő, hogy a Samsung ma már nemcsak ilyen hatalmas méretben, hanem akár 65 colban is képes prezentálni MicroLED tévét.
Irány a konyha!
Míg a rendszerváltás korabeli osztrák shopingolós időkre emlékeztető Gorenje az elérhető árú tömeg-, illetve egyedi retró termékekre, addig a háztartási gép fronton Magyarországra csak nemrégiben megérkezett Hisense a nagyobb tudású készülékekre fókuszál, a nálunk egyelőre nem kapható Asko készülékek pedig a prémium kategóriában állnak rajtvonalhoz.
A Hisense új négyajtós csúcs hűtőgépén egy 21 colos függőleges érintőkijelző található, mely a benne tárolt élelmiszerek listájából némi AI segítséggel remek recepteket állít elő.
Sőt, mivel hálózatba van kapcsolva a többi háztartási géppel, a recepttel kapcsolatos beállításokat pillanatok alatt képes átküldeni az okossütő számára.
A gombnyomásra az ajtaját lenyitó sütő a belső kamerája révén adott esetben felismeri, hogy éppen pizzát vagy lasagnet helyeztünk bele, és ez alapján optimalizálja a sütési beállításokat.
A szuperokos borhűtő a Vivino támogatásnak köszönhetően remek borokat tud ajánlani a különböző ételekhez, nem mellesleg pedig ideális körülmények között tárolja a különféle nedűket.
Akkor sincs túl nagy gond, ha véletlenül bor fröccsen a ruhánkra, azt ugyanis a többi szennyessel együtt leméri a smart mosógép, mely az általa automatikusan felismert mosószerből és öblítőből éppen az ideális mennyiséget adagolja a mosáshoz.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.