Tech HVG 2024. augusztus. 28. 20:03

Figyelmeztetést adott ki az Erste: ha meg akarja tartani a pénzét, ezeket (ne) tegye

A tavalyihoz képest 20 százalékkal, a két évvel ezelőttinél pedig 170 százalékkal nagyobb az adathalász támadások száma az idén. A bűnözők mobiltelefonos üzenetekkel, magukat gyakran a rendőrségnek, mobilszolgáltatónak, vagy csomagküldő cégnek kiadva igyekeznek megszerezni az ügyfelek pénzét és bankkártyaadatait. Az Erste a csaló SMS-ek mellett most arra is felhívja az ügyfelek figyelmét, hogyan tarthatják biztonságban az adataikat.

Az utóbbi időben megszaporodó adathalász támadásokra és a banki adatok védelmére hívja fel a figyelmet honlapján, közösségi oldalain, George Appban és George Weben, valamint ügyfeleinek küldött külön körlevélben az Erste. A bűnözők mobiltelefonokra küldenek SMS-eket, amelyek gyakran azt a látszatot keltik, mintha egy mobilszolgáltató, csomagküldő cég, a rendőrség, vagy egy streaming szolgáltató küldte volna. Az üzenetekben hűségpontok beváltására, érkező csomaggal kapcsolatos adatok egyeztetésére, bírság befizetésére, vagy előfizetési díj kiegyenlítésére szólítanak fel.

A módszer ugyan nem új, ám most a csaló SMS-ek korábban sosem látott mennyiségben érkeznek – jelezte a pénzintézet. A telefonos üzenetekben a bűnözők elhelyeznek egy linket, amely egy hamis, az adott SMS-ben szereplő cég vagy szervezet honlapjára megtévesztően hasonlító weboldalra mutat. Amennyiben valaki egy ilyen linkre kattintva az ál honlapon, az ott megadott utasításoknak eleget téve a bankkártyájával fizet, az így befizetett pénze mellett a bankkártyaadatait is átadja a bűnözőknek – hívta fel a figyelmet Kósa Anna, az Erste megfelelőségi vezetője.

Feladtunk egy hirdetést a Facebook Marketplace-en. Ami utána történt, az tanulságos: aki nem figyel, annak az összes pénzét leemelhetik

Hogy önnek már ne kelljen: feltettünk egy hirdetést, és hagytuk magunkat, bedőltünk az AirPodsunkért szinte azonnal bejelentkező csalónak a Facebook Marketplace-en. Majdnem teljesen végigvittük azt, amit tőlünk kért, és kijelenthető: mára egészen profik lettek a csalások. Ugyanakkor, ha figyel néhány intő jelre, kibabrálhat a pénzére utazó kiberbűnözőkkel.

Az Erste közölte, hogy már a csalások 90 százalékát ki tudja szűrni, ám hiába minden banki védelem, ha az ügyfél maga adja meg a bankkártyaadatait a csalóknak. A banknál idén már hetente több száz bankkártyát kellett letiltani a bűnözők miatt. A különféle csalásokban érintett és ezért letiltott kártyák száma az Ersténél az idei első hét hónapban 20 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, míg a 2022 azonos időszakával összevetve a növekedés mértéke eléri a 170 százalékot.

Az Erste tanácsa szerint soha ne kattintson automatikusan egy SMS-ben érkező linkre, álljon meg egy pillanatra és gondolja végig, valóban ügyfele vagy az adott cégnek, tényleg csomagot vár-e az adott futárcégtől! Ha ezekből még nem egyértelmű a csalárd szándék, a látszólagos küldő hivatalos honlapján/mobilapplikációjában biztosan tájékozódhat az aktuális nyereményjátékokról, pont-, vagy számlaegyenlegéről, de telefonon is felveheti velük a kapcsolatot.

Azzal sem árt tisztában lenni, hogy rendőrség nem kommunikál SMS-ben az emberekkel, a csomagküldő cégek pedig soha nem kérnek díjfizetésre.

Minden ötödik magyar áldozatul esett már internetes csalásnak és átverésnek. Mik a csalók módszerei?

A fekete péntekek idején nem árt észben tartani, hogy naponta Magyarországon egy módos család megtakarításának hozzávetőleges értékét, 75 millió forintot lopnak el az internetes csalók. Bemutatunk egy megtörtént esetet is, egy átvert ügyfél fekete napját.

Mielőtt jóváhagy egy fizetést, mindenképp ellenőrizze, hogy kinek és mennyit fizet. Ha valami eltérést lát, vagy nem tudja, miért, de rossz érzete van, mintha valami nem stimmelne, szakítsa meg a tranzakciót és kérjen bankjától telefonos segítséget.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.