Az autókba épített számítógépes rendszerek nemsokára a vezető arcát figyelve tudják majd megmondani, hogy ittas-e a sofőr, és nem engedik majd vezetni. A jelenlegi projekt eredménye szerint az észlelés pontossága 75 százalék, de ez még javulhat a jövőben.
Ülj be az autóba, és én megmondom, ha ittas vagy. Így foglalható össze leegyszerűsítve ausztrál kutatók megoldása. Sok országhoz hasonlóan Ausztráliában is komoly problémát jelent az ittas vezetés, itt a halálos balesetek 30 százalékánál a megengedett 0,05 százalékos határérték feletti a vezető véralkoholszintje. Ez ellen próbálnak tenni az ausztrál Edith Cowan Egyetem (ECU) kutatói ígéretes projektjükkel.
Persze már vannak olyan számítógépes rendszerek, amelyek megpróbálják felmérni a vezető ittasságát, azonban ezek olyan megfigyelhető viselkedésekre támaszkodnak, mint a kormányzási minták, a pedálhasználat és a jármű sebessége. Ilyen adatokat viszont csak akkor lehet gyűjteni és feldolgozni, ha a jármű hosszabb ideig mozog. Az ausztrál szakemberek viszont egy olyan, járműbe épített gépi tanuláson alapuló rendszert dolgoztak ki, amely szabványos kereskedelmi RGB kamerákat használ a részegség jelzésére, és az adatokat a sofőr arcvonásainak változásaiból nyeri. Olyan árulkodó változókat is figyel, mint a tekintet iránya és a fej helyzete.
A rendszer 75 százalékos pontossággal képes azonosítani az ittasság szintjét még a vezetés kezdetén, ami segít megakadályozni, hogy a részeg vezető veszélyeztessen a forgalomban másokat és persze magát is. Előnyös a jövőbeli alkalmazás számára, hogy az újdonság szoftvere zökkenőmentesen illeszkedik az intelligens járművek digitális architektúrájába, például a szemmozgáskövető és vezetésfigyelő rendszerekbe.
A projekt során videófelvételeket használtak különböző életkorú, ivási szokásokkal és vezetési tapasztalatokkal rendelkező járművezetőkről szimulátorok segítségével, és három ittassági fokozatot – józan, enyhe ittasság és súlyos ittasság – határoztak meg. A MiX by Powerfleet szoftvercéggel együttműködve gyűjtöttek adatokat ittas vezetőktől ellenőrzött, de valósághű környezetben. Az algoritmus ezt követően észlelhető mérgezési jeleket (például véreres szem, kipirult arc, logó szemhéj, kába tekintet) keresett a videofelvételeken, és az esetek háromnegyedében sikeresen megállapított, hogy mennyire részeg a sofőr.
Syed Zulqarnain Gilani, az Edith Cowan Egyetem Tudományos Iskolájának vezető oktatója, a projekt vezetője elmondta, hogy a következő lépésben az algoritmus által kezelt képadatok felbontását javítanák, lehetővé téve a még pontosabb előrejelzést. „Ha az alacsony felbontású videók elegendőnek bizonyulnak, akkor akár az útmenti térfigyelő kamerák is használhatnák ezt a technológiát” – tette még hozzá a szakember.
Ez a felfedezés már most is jelentős előrelépést jelent, mivel képes azonosítani az ittassági szintet, mielőtt az autó megmozdulna. Ez olyan jövőt nyithat meg, amelyben az intelligens autók nem indulnak el, ha a sofőr ittasan ül a volán mögé, sőt akár még a hatóságokat is riaszthatnák, ha a sofőr túl mélyen nézett a pohár fenekére.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.