Egy apuka a mesterséges intelligenciával dolgozó Gemini chatbothoz fordul, hogy a lánya rajongói levele „tökéletes” legyen. Ezt mutatja be a Google hirdetése, amin olyan sokan felháborodtak, így végül nem sugározzák többé.
„Egy kis segítség a Geminitől” – erre a gondolatra fűzte fel az egyik olimpiai reklámját a Google, mely úgy tűnik, nem lopta magát az emberek szívébe. Annyira nem, hogy a cég vissza is vonta az egészet, így többé nem sugározzák azt.
A reklám középpontjában egy apuka áll, aki azt meséli el, hogy a kislánya mekkora rajongója egy amerikai sportolónak, Sydney McLaughlin-Levrone gátfutónak. A lány példaképének tekinti a sportolónőt, így el is határozzák, hogy írnak neki egy rajongói levelet. Pontosabban: íratnak egyet a Gemini mesterséges intelligenciával.
„[A kislány] szeretné kifejezni a szeretetét Sydneynek, és bár elég jól bánok a szavakkal, de ennek tökéletesnek kell lennie. Szóval, Gemini, segíts a lányomnak megírni Sydneynek, mennyire inspiráló ő a számára” – magyarázza az apuka a reklámban, végül megjegyezve a már idézett mondatot: „egy kis segítség a Geminitől”.
A reklámot azonban elsöpörte a népharag, a CNBC-nek a Google szóvivője úgy nyilatkozott: bár a megjelenése előtti „tesztelésen” ez a reklám is átment, de végül az emberek utólagos visszajelzései nyomán inkább nem sugározzák többé az olimpiai kampányukban. A YouTube-ról azonban nem törölték:
Mint azt a szóvivő is kiemelte, a reklám a megjelenése előtt tesztelve lett – ez bevett gyakorlat a reklámiparban, a kampányok sosem egyenesen kerülnek az emberek elé, sokszor több csoportnak is megmutatják, hogy visszajelzéseket gyűjtsenek, és esetleg finomítsanak az üzeneten. Vagy szélsőséges esetben töröljék az egészet, megelőzve egy botrányt.
Az nem ismert, hogy a Google esetében milyen előzetes visszajelzések érkeztek a geminis reklámra, mindenesetre valóban nem a legszerencsésebb üzenet, hogy egy apuka a mesterséges intelligenciához fordul, hogy rajongói levelet írjon a kislányával egy sportolónak. Hiába készül ugyanis a szöveg egy olyan promptból, mely mögött saját gondolatok vannak, a végeredmény inkább lesz gépi, mintsem egyedi.
Az Engadget cikke idéz több szakembert is, akik kritizálják a reklámot. Shelley Palmer, a Syracuse Egyetem kommunikáció iskolájának professzora úgy véli, a reklám által vázolt megközelítés egy olyan világhoz vezethet, ahol az eredeti, emberi gondolatok már rendkívül ritkák lesznek.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.