Tech HVG 2024. június. 08. 18:03

Bedurrantotta az Air France, a vicceket és a gyorsabb munkát is segíteni fogja az MI

Minden nap több mint ezer Air France-járat indul el, fedélzetükön összesen több mint 100 ezer utassal. Ez hatalmas mennyiségű adatot generál. Ennek feldolgozásával és felhasználásával jelentősen javítható az üzemelés hatékonysága és az utasélmény is – vallja a légitársaság, amely több tucat, generatív mesterséges intelligencián alapuló projektet indított el.

Bár a mesterséges intelligencia (MI) – vagy legalábbis annak szélesebb körű ismertsége – viszonylag új jelenség, de az adatok keletkezése és felhasználása fél évszázados múltra tekint vissza az Air France-nál. A légitársaság 1958-ban egy operatív kutatási részleget hozott létre, azzal a céllal, hogy a folyamatosan fejlődő iparág technológiai újításait kutassa az információ- és adatfolyam elemzésével. Ez vezetett a bevételkezelés kiterjesztéséhez a 90-es években, részben a múltbeli adatokra és a trendek azonosítására támaszkodva.

A 2000-es évek elején aztán a karbantartásban is elkezdték használni az adat alapú megközelítést és létrejött a Prognos, amely a meghibásodásokat igyekezett előre vetíteni. Ezzel az eszközzel, amelyet ma már világszerte több mint 80 légitársaság használ, az Air France belépett a mesterséges intelligencia alapú, prediktív technológia korszakába.

Azóta a mesterséges intelligencia több kutatás-fejlesztési programba is beépült, az Air France jelenleg az ügyfélút különböző szakaszainak kutatására is használja – derül ki a légitársaság közleményéből. Emellett az utasokkal való kapcsolattartásban, a fedélzeten várható csomagok és ételek számát előrejelző eszközökben, vagy az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében a repülési útvonal optimalizálására szolgáló rendszerekben is alkalmaznak mesterséges intelligenciát.

A generatív MI megjelenésével új szintre emelkedett a technológia használata, mivel ezt az újítást már nemcsak az adatok elemzésére lehet használni. Az Air France ma több mint 80 projektben alkalmazza a generatív MI-t, ezek közül van, amely már előrehaladott fázisban van.

A Talia az Air France belső ChatGPT-je, amelyen keresztül a munkatársak biztonságos környezetben ismerkedhetnek meg a technológiával. A Pamelia segítségével a repülőtéri személyzet gyors és pontos választ adhat az utazással kapcsolatban felmerült kérdésekre. A tesztfázis után ezt a megoldást jövőre vezeti be az Air France a Charles de Gaulle-repülőtéren. A Charlie nevű platform a karbantartókat segíti abban, hogy a javításhoz szükséges alkatrészek cikkszámát minél gyorsabban megtalálják. A Fox pedig az ügyfelek visszajelzéseit elemzi és képes az irónia, a humor felismerésére is, így pontosabb elemzést tud készíteni az utasok tapasztalatairól.

Ami késik… nem késik – ennyit jelent, ha MI működik a légitársaságoknál

Hét percen múlt volna, hogy lemaradnak a csatlakozásról. Korábban le is késték volna, de mióta az amerikai United Airlines mesterséges intelligenciát (MI) használ, jobb a helyzet.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.