Svájci mérnökök fejlesztették ki azt a szerkezetet, aminek használata több szempontból komoly előnyökkel jár az autópálya-felújítások során.
Amellett, hogy az útlezárás lassítja a forgalmat, az autópálya felújításánál a munkások élete is veszélyben forog. Mindkettőre megoldás lehet a Svájc útfenntartó hivatalának fejlesztése, az Astra Bridge, egy kerekeken guruló híd.
A szakemberek szerint biztonsági okokból mindig sokkal nagyobb útszakaszt kell lezárni egy útfelújítás során, mint amekkora valójában javítandó. Bár az Astra telepítéséhez is le kell zárni egy út egy részét, ez viszonylag gyorsan megtehető: elég hozzá egyetlen hétvége, amikor kisebb a forgalom. A felüljáró részeit teherautók szállítják a helyszínre, majd ott szerelik össze az elemeket.
A szerkezet 257 méter hosszú és 7,57 méter széles, a két oldalán pedig korlátok védik az autósokat attól, hogy lezuhanjanak róla. A két végén rámpákat helyeztek el a szakemberek, hogy a fel- és lehajtás gördülékenyebb legyen.
Sebességkorlátozásra így is szükség van. Az autósok legfeljebb 60 km/h-val hajthatnak át rajta, ám ez még mindig kisebb áldozatot jelent a sofőrök részéről, mintha egy sávot hosszan lezárnának, és összetorlódna ott a forgalom.
A felüljáró magassága 4,65 méter, így a munkások kényelmesen elférnek alatta a munkavégzéshez. A szerkezet további előnye, hogy megvédi őket a potenciális balesetektől – vagy legalábbis minimalizálja annak kockázatát –, valamint védi őket az erős napsütéstől vagy az esőtől. Bár valószínűleg zajos lehet alatta dolgozni, a sebességkorlátozásnak köszönhetően a zajterhelés valószínűleg kisebb mint egyébként lenne.
Amikor egy adott szakasszal elkészülnek, egy hidraulikus emelő 10 centiméterrel magasabbra emeli az egészet, így a kerekeinek köszönhetően el tud gurulni a következő szakaszig.
A felüljáróra egyébként lényegében minden járművel fel lehet hajtani, a kamionoknak sem kell másik sávot választaniuk.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.