Sikeres, teljesen automata repülést hajtott végre az Airbus Helicopters. A vállalat a Vertex kódnevű projekt keretében próbálta ki a repülésirányító rendszerek kezelésére használt új, egyszerűsített interfészt (HMI), valamint az automata funkciókat. Az Airbus UpNext által kifejlesztett technológiákat egy érintőképernyős tablet vezérli, amellyel egyszerűsödhet a küldetések előkészítése és irányítása, biztonságosabb lehet a repülés és csökkenthető a helikopter pilótájának munkaterhelése.
Az Airbus Helicopters 2021-ben indította útjára a FlightLab elnevezésű programját, amelynek keretében automatizált rendszereket fejleszt és tesztel. Legutóbb egy egyórás tesztrepülés során előre meghatározott útvonalat követve teljesen automatizáltan repültek a misszió minden szakaszában: a helikopter automatikusan hajtotta végre a fel- és leszállást, a földi gurulást, valamint a cirkálást. Közben a pilóta felügyelte a rendszereket, amelyek képesek felismerni az előre nem látható akadályokat, és automatikusan újraszámítják a biztonságos repülési útvonalat. A rendszer úgy működik, hogy szükség esetén a pilóta a tableten keresztül könnyen felülbírálhatja a vezérlést.
A tesztrepülési időszak október 27-től november 22-ig tartott az Airbus Helicopters franciaországi, marignane-i létesítményében.
„A felszállástól leszállásig tartó teljesen automata repülés sikeres bemutatása nagy lépés a pilóta munkaterhelésének csökkentése és az egyszerűsített kezelőfelületek felé, amelyet az Airbus Urban Air Mobility csapata a CityAirbus NextGen nevű, függőleges fel- és leszállásra képes (eVTOL) légijárművével kíván megvalósítani” – mondta Michael Augello, az Airbus UpNext vezérigazgatója, aki szerint a fedélzeti, lézer alapú távérzékelés (lidar) által szolgáltatott információknak köszönhetően a helikopterekben is alkalmazható lehet a technológia az akadályok közelében végrehajtott alacsony repülések során.
Olyan robotpilótát fejlesztett az Airbus, ami a legnagyobb bajban segít vezetni a repülőgépet
Az Airbus UpNext sikeresen tesztelte azt a pilótatámogató rendszerét, a DragonFly-t, ami akkor nyújthat segítséget, ha az egyik pilóta szolgálatképtelenné válik.
Az Airbus Helicopters a Vertex keretében egyebek között helyzetfelismeréshez és akadályok észleléséhez szükséges látásalapú érzékelőket és algoritmusokat, robotpilótához használható fly-by-wire rendszert, valamint a repülési adatok figyelemmel követésére és beavatkozásra szolgáló, érintőképernyőn és fejre helyezhető kijelzőn megjelenő interfészen dolgozik.