Elsősorban 13-16 éves gyerekeknek és tanáraiknak szóló oktatási oldalt indított a kritikai médiaműveltség iskolai fejlesztését segítő Idea Alapítvány. A Detekto.hu felhasználói a hamis információk felismerését, ellenőrzését és értelmezését gyakorolhatják.
Melyek a hamis tartalmak jellemző típusai? Mikor vagyunk különösen fogékonyak a félrevezető információk iránt? Léteznek-e megbízható hírforrások? Hogyan és miket kérdezzünk annak érdekében, hogy megítéljük egy információ hitelességét? Milyen eszközök segíthetnek a tények ellenőrzésében? – többek között ezekben a témákban nyújtanak tanácsokat a Detekto.hu anyagai, amelyek a következő két évben négy csomagban kerülnek fel az oldalra.
A kurzusok célja a diákok felkészítése arra, hogy önállóan is képesek legyenek az online médiakörnyezetben tájékozódni. Felismerjék, mikor van szükség fokozott figyelemre, tudatosságra és az információ ellenőrzésére, valamint milyen eszközöket és módszereket használhatnak a tényellenőrzésre.
„A tananyagfejlesztést két kutatás előzte meg. Első körben felmértük, hogy milyen gyerekeket célzó, médiaértést fejlesztő online projektek léteznek magyar nyelven. A hiányosságokat látva meghatároztuk tananyagunk fő irányvonalait, majd egy második kutatásban nemzetközi viszonylatban megnéztük, milyen jógyakorlatok adhatnak inspirációt a fejlesztéshez” – mondta el Marinov Iván, a projekt egyik fejlesztője.
Az Európai Bizottság által finanszírozott Magyar Digitális Média Obszervatórium keretében készült program első csomagjában a diákok olyan tartalmakon keresztül gyakorolhatják a hamis információk felismerését és értelmezését, amelyek a közösségi médiában eléjük kerülő tartalmakhoz hasonlóak.
A tananyagban a tudás megszerzése aktív tanulói tevékenységet feltételez, és támaszkodik a gyerekek meglévő ismereteire. „Az átadni kívánt ismeretek gyakorlatokba ágyazottan jelennek meg, ahol a válaszokra adott visszajelzéseken keresztül zajlik a tudás felépítése. Az értékelés nem a pontos definíciók számonkéréséről szól, hanem az ismeretek rendszerzésének és elmélyítésének eszköze” – mondta Timár Borbála, az Idea Alapítvány munkatársa.
A kurzusok az önálló tanulást támogatják, de azok tartalma, fejlesztési területei és céljai több ponton is kapcsolhatók az iskolai oktatáshoz. Nagy Krisztina programvezető. szerint eredeti elképzelésünk szerint a diákok a tananyagot önállóan dolgozzák fel, például tanáraiktól kapott házi feladatként vagy szorgalmiként. De osztálytermi körülmények között is lehetőség van a tananyag hasznosítására, amihez egy tanári útmutató formájában szintén segítséget nyújtanak.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.