A legnagyobb technológiai vállalatok felelősségét fokozó európai szabályozás után az Apple már úgy gondolja, valójában nem egy Safari böngészője van, hanem három teljesen különböző. A bökkenő csak az, hogy az elmúlt években minden marketingcsatornán éppen ennek ellenkezőjét szajkózták. A vállalat most kellemetlen helyzetben találhatja magát.
Az európai digitális piacokról szóló törvény digitális kapuőrként nevez meg bizonyos vállalatokat, szolgáltatásokat, utalva arra, hogy útját állják a tisztességes piaci versenynek. Egy vállalat akkor tekinthető kapuőrnek, ha fontos közvetítőként szolgál a vállalkozások és felhasználói között az alapvető platformszolgáltatásokkal kapcsolatban, feltéve, hogy elér egy bizonyos forgalmat, szolgáltatást nyújt több mint 45 millió havi aktív végfelhasználónak az EU-ban vagy 10 ezer, éves aktív üzleti felhasználónak az EU-ban. Ennek a feltételnek az elmúlt három évben kellett teljesülnie. A kapuőrök annyira domináns vállalatok egyúttal, hogy a felhasználók nem tudják megkerülni őket.
A szabályozás (Digital Markets Act, DMA) kemény kötelezettségeket ró ezekre a cégekre, például meg kell osztani az adataikat a versenytársakkal, biztosítaniuk kell a szolgáltatásaikhoz való linkelést, és persze átjárhatónak kell lenniük a szolgáltatásoknak a rivális alkalmazások számára. Ha valaki nem tartja be az előírásokat, akkor akár globális forgalmának 10 százalékától, ismétlődő jogsértések esetén pedig akár a 20 százalékától is elbúcsúzhat (ennyi ugyanis a „bünti”).
Az alábbi kép mutatja a kapuőrként definiált vállalatokat és azokat az alapplatform-szolgáltatásokat, amelyeket márciusig DMA-kompatibilissé kell tenni.
Amint az ábrán is látható, az Apple-t három alapvető platformszolgáltatásban nyilvánították kapuőrnek: operációs rendszerek (iOS), online közvetítő szolgáltatások (App Store) és webböngészők (Safari). Ennek eredményeként az Apple-nek engedélyeznie kell a harmadik féltől származó alkalmazásboltokat és a Safari WebKittől eltérő böngészőmotorokat – ha máshol nem, hát Európában.
Az Apple azonban nem ért egyet az Európai Bizottság állásfoglalásával. Szerinte valójában nem egy, hanem három Safari böngésző van, Safari az iOS-en, Safari az iPadOS-en és Safari a Macen, és ezek közül csak a legelső tartozik a DMA hatálya alá. Az Apple által említett példa a Safari oldalsáv funkciója iPadOS és macOS rendszeren, amely lehetővé teszi a felhasználók számára a megnyitott lapok, lapcsoportok, könyvjelzők és böngészési előzmények megtekintését. Mivel ez a funkció nem érhető el a Safari iOS-verziójában, az Apple azt állítja, hogy ez egy határozottan más böngésző. A vállalat hozzátette, hogy a Safari minden verziója más-más célt szolgál a felhasználók számára attól függően, hogy milyen eszközről érik el.
Valamiről azonban mintha elfeledkeztek volna Cupertinóban volna. Pontosan az Apple az, aki a Safari webhelyén azt mondja, hogy a böngészője operációs rendszertől és eszköztől függetlenül „ugyanaz” a Safari. (Persze amikor ezt megfogalmazták, még nem létezett a DMA.)
Túlságosan magas labda volt ez ahhoz, hogy az Európai Bizottság ne csapja le. Hat problémát is azonosított az Apple állításával kapcsolatban, és végül arra a következtetésre jutott, hogy a Safari egyetlen webböngészőnek minősül, függetlenül attól, hogy melyik eszközön keresztül érhető el a szolgáltatás. Ráadásul az Apple mostani megközelítése sérti a DMA kijátszásellenes rendelkezését, amely óva int attól, hogy egy platform piaci részesedését a szabályozás megkerülése céljából osszák fel.
A Vivaldi Technologies vezérigazgatója a The Registernek adott telefonos interjújában elmondta, hogy az Apple, a Google és a Microsoft egyaránt megpróbálja megkerülni a DMA-követelményeket. A Microsoft például azt állítja, hogy senki sem használja az Edge böngészőt, ezért nem is szabad kapuőrnek kijelölni. A Google pedig – állítja a vezérigazgató – igyekszik kevésbé hatékonnyá tenni a böngészőválasztási képernyőket.
Az Apple „háromböngészős” érvelését is minősítette, szerinte mind ugyanannak az ökoszisztémának a része, és az ökoszisztéma egészét kell szemlélni. Nem meglepő módon egyértelműen helyeselte, hogy az Apple, a Google és a Microsoft is kapuőrnek minősül. „Át kell mennünk rajtuk, hogy eljussunk minden felhasználóhoz" – mondta. Optimizmusát fejezte ki a DMA hatásával kapcsolatban. Azt mondta, hogy a korlátozások enyhítésére számít, és ha ez nem történik meg, akkor a törvény nem működik megfelelően.
Az Apple egyelőre nem kommentálta a fentieket.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.