Nem mindegy, hogy milyen könyv kerül a gyerekek kezébe. Éppen ezért alkalmaznak egy gyors módszert a tartalmak átfésülésére néhány amerikai iskolában: mesterséges intelligenciát hívnak segítségül.
Átnyálazni sok ezer oldalt meglehetősen nagy kihívás, persze nem a mesterséges intelligenciának. Ennek tudatában vetették be egy iowai iskolai körzetben az MI-t, hogy még a 2023/2024-es tanév előtt megtalálják az iskolai könyvtár könyveiben a káros, illetve a gyerekek életkorának nem megfelelő tartalmakat, majd – emberi felülvizsgálat után – eltávolítsák ezeket a könyveket.
Még májusban fogadta el az állam törvényhozása a 496-os szenátusi aktát, amely átfogó változtatásokat vezetett be az állam oktatási tantervében. Konkrétan korlátozza, hogy milyen könyveket lehet elérhetővé tenni az iskolai könyvtárakban és az osztálytermekben.
Megköveteli, hogy a művek legyenek „életkornak megfelelőek”, és ne legyen bennük „szexuális aktusok leírása vagy vizuális ábrázolása”.
Persze annak biztosítása, hogy a kerület archívumában minden könyv be is tartsa ezeket az új szabályokat, hatalmas vállalkozássá vált. Egyszerűen nem lehetséges minden könyvet elolvasni, és ezekre az új követelményekre szűrni.
A mesterséges intelligencia viszont segíteni tudott a könyvekben található, nyíltan szexuális tartalmak felderítésében, és 19 művet jelölt meg annak érdekében, hogy megszabadítsa a könyvtárakat az életkornak nem megfelelő irodalomtól.
A tartalomészlelés korábban manuálisan történt, viszont a MI használata lehetővé tette a tartalom percek alatti kivizsgálását, hogy kiderüljön, mit kínál az adott mű. Persze vannak érvek, amelyek amellett szólnak, hogy ezek detektorok nem pontosak az ugyancsak mesterséges intelligencia által generált tartalmakhoz, különösen, ha azok speciális „vízjeleket" használnak.
A legtöbb mai tartalomfelismerést kínáló eszköz fő célja annak a kimutatása, hogy vajon egy mű mesterséges intelligenciával készült-e. A mesterséges intelligencia azonban sokat fejlődött az elmúlt hónapok során, és ahelyett, hogy csak az MI által generált alkotásokat leplezné le, ma már más feladatokra is használják, beleértve az életkor szerinti tartalomészlelést. Az iskolák pedig minden bizonnyal hasznot húzhatnak ebből a technológiából, akár már a közeljövőben.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.