A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a Microsoft európai szolgáltatásait nyújtó leányvállalatával, a Microsoft Ireland Operations Limiteddel szemben, mivel valószínűleg tisztességtelen gyakorlatot folytat a magyar fogyasztókkal szemben a mesterséges intelligencián alapuló, chatfunkciókkal kiegészített új Binggel – közölte a nemzeti versenyhatóság kedden.
A GVH közleménye felidézi: a Microsoft februárban integrált – a ChatGPT mögötti GPT-modellen alapuló – chat funkciót a Bing keresőbe, ami a keresőfelületen segíti a kérdések megválaszolását, gépi tanulásához felhasználva a felhasználók által megosztott tartalmakat, adatokat és információkat is.
A nemzeti versenyhatóság szerint azonban a cég
vélhetően nem az észszerűen elvárható szakismerettel, illetve szakmai gondossággal tájékoztatja a fogyasztókat a szolgáltatással kapcsolatban.
A GVH gyanúja alapján a szolgáltatás szabályzatai, felhasználói tájékoztatói nagy terjedelműek, széttöredezettek és ellentmondásos tartalmúak, egyes esetekben pedig csak angolul érhetőek el. Emiatt jogsértő lehet a fogyasztók tájékoztatása a szolgáltatás teljeskörűségére, a válaszok megbízhatóságára, naprakészségére és megalapozottságára, valamint az igénybevételével összefüggő adatkezelésre vonatkozóan.
Utóbbi kapcsán a fogyasztók vélhetően nem kapnak megfelelő információt például arról, hogy a szolgáltatás során általuk megosztott adatokat a cég miként használja fel a mesterséges intelligencia algoritmusának betanításához, mennyiben jeleníti meg őket más felhasználók kereséseire válaszolva, illetve hogyan lehet ezen adatokat eltávolíttatni a rendszerből.
A legkomolyabb helyről figyelmeztették a Microsoftot: ne építse be túl gyorsan a ChatGPT-t a Bingbe
Bár az OpenAI és a Microsoft is jól járt azzal, hogy utóbbi cég dollármilliárdokat fektetett előbbi vállalatba, a megállapodás részletei miatt könnyen megjelenhetnek a törésvonalak - írja a The Wall Street Journal.
A GVH-val lényegében egyidőben indított vizsgálatot az amerikai versenyhatóság (FTC) is egy másik mesterséges intelligencián alapuló csevegőszolgáltatás, az OpenAI által működtetett ChatGPT ügyében. A vizsgálat tárgya az amerikai hatósági eljárás esetében is az adatkezeléssel és a szolgálatatás kockázataival kapcsolatos gyakorlat valószínűsíthető tisztességtelensége.
A hatóság az elmúlt években többek között a Google, illetve a PayPal számára is előírt már versenykorrekciós kötelezettségeket, az Apple és a Booking.com pedig jelentős versenyfelügyeleti bírságokat fizetett Magyarországon. A nemzeti versenyhatóság jelenleg is vizsgálja a Rakuten-csoportba tartozó Viber, illetve a ByteDance által üzemeltetett TikTok magatartását.
Vizsgálat indult a ChatGPT-t fejlesztő cég ellen, a kérdés az, hogy miként védi a jó hírnévhez fűződő jogot
Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság arra szeretne választ kapni, hogy miként védi a ChatGPT-t működtető OpenAI az emberek jó hírnevéhez fűződő jogát, és miként kezeli a felhasználói adatokat.
Azt azonban kiemelik, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható – zárja közleményét a nemzeti versenyhatóság.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.