Jelentősen csökkent azok száma a világon, akik kifejezetten érdeklődnek a hírek után – derül ki az Oxfordi Egyetem Reuters Intézetének kutatásából. A hírfogyasztási szokásokról szóló 2023-as jelentés a magyar olvasókkal is foglalkozik.
A hírfogyasztók 63 százaléka vallotta magát elkötelezett hírfogyasztónak 2017-ben, ez az arány mára 48 százalékra esett vissza. Világszerte az emberek több mint harmada (36 százaléka) ritkán vagy gyakran, de tudatosan kerüli a híreket.
A Digital News Report 2023 megállapítása szerint a nyomtatott sajtó és a hagyományos (lineáris) televíziózás tovább hanyatlik, miközben az online fogyasztók egyre kevésbé érik el a híreket, és egyre inkább kerülik azokat.
A jelentésből az is kiderül, hogy miért: bizonyítható, hogy a közönség „továbbra is szelektálva fogyasztja a híreket az olyan fontos történésekről, mint például az ukrajnai háború, vagy épp a pénzügyi válság, miközben tudatosan kerülik a negatív híreket, hogy megvédjék mentális egészségüket”.
A megkérdezettek 40 százaléka mondja, hisz azoknak a híreknek, amiket olvas. Ez 2 százalékpontos erősödést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Ugyanakkor a megkérdezettek 56 százalékát aggasztja, hogy meg tudja-e különböztetni az álhíreket a valóditól (ez szintén éves 2 százalékpontos növekedést jelent).
Mi a helyzet Magyarországon?
A jelentés készítői a világ számos országában, így Magyarországon is elvégezték a kutatást, idehaza 2000 főt kérdeztek meg a hírfogyasztási szokásukról.
Kiderült, az ukrajnai háborúról szóló híreket a hírfogyasztók 47 százaléka igyekszik kerülni, ami 8 százalékkal magasabb a világon tapasztalható 39 százalékos átlagnál.
A magyar olvasók csupán 25 százaléka hisz az általa elolvasott híreknek. Míg a legnagyobb bizalom Finnországban tapasztalható (69 százalék), a vizsgált piacok közül Görögországban csupán az olvasók 19 százalékáról mondható el ugyanez.
A TikTok felemelkedése
A legtöbb hírrel továbbra is a Facebookon lehet találkozni, ugyanakkor ez a helyzet folyamatosan változik. Az elmúlt hét év során a 42-ről 28 százalékra csökkent azon felhasználók száma, akik hírekkel találkoznak a platformon. A Facebook szerint ma már a hírfolyam csupán kevesebb mint 3 százaléka a hagyományos hír.
Ugyanakkor az Instagram és a TikTok is feljövőben van: előbbinél a felhasználók 14, utóbbinál 6 százalékának jelent hírforrást a platform. Utóbbi esetében a 18-24 év közöttiek aránya meredeken növekedik, jelenleg a 20 százalékuk fogyaszt híreket a TikTokon, míg egy évvel korábban ez az arány 15 százalék volt.
Óriásit megy a Twitteren a kamu képsorozat, amin letartóztatják Donald Trumpot
Eliot Higgins, a Bellingcat alapítója a mesterséges intelligencia segítségével képzelte el, hogyan nézhet ki Donald Trump letartóztatása, vagy épp az, ahogyan átveszi a rabruháját a börtönben.
Magyarországon az alábbiak szerint fogyasztunk híreket a közösségi oldalakról:
- Facebook – 53 százalék (-7%),
- YouTube – 28 (+1%),
- Facebook Messenger – 12 (+2%),
- TikTok – 9 (+4%),
- Instagram – 7 (-1%),
- Twitter – 5 (+2%).
Az elemzés a hazai jelentősebb hírforrások megbízhatóságát is vizsgálta.
Reuters Intézet: Továbbra is a HVG a magyarok legmegbízhatóbb hírforrása
A jelentés szerit a magyaroknak nagyon kis része bízik meg egyáltalán a médiában.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.