Tim Clark, az Emirates légitársaság elnöke szerint az egyre kifinomultabb mesterséges intelligenciának köszönhetően kevesebb ember is elég lenne a repülőgépek vezetésére.
A jövőben valószínűleg nemcsak azok nem ülnek majd repülőgépre, akik tartanak a repüléstől, vagy nem szeretnének nagy karbonlábnyomot hagyni maguk után, hanem azok sem, akiknek ugyan nincs problémájuk az előbbi kettővel, de félnek a mesterséges intelligenciától. Tim Clark, az Emirates elnökének szavaiból legalábbis erre lehet következtetni.
A szakember a CNBC-nek nemrég arról beszélt, hogy az egyre kifinomultabb mesterséges intelligencia (MI) miatt a légitársaságok már vizsgálják, hogyan tudják azt beépíteni a légiközlekedésbe. A technológia lehetővé tenné, hogy enyhítsék a pilótahiányt, ezzel együtt pedig csökkentsék a kiadásaikat. Az MI-t ugyanis másodpilótaként alkalmaznák a társaságok.
Jelenleg a nagyobb utasszállító repülőgépeket két ember irányítja, a hosszú távú utakon pedig általában hárman ülnek a pilótafülkében – jegyzi meg az Interesting Engineering. A légitársaságok számára azonban az emberi függőség csökkentése természetes velejárója a repülés fejlődésének.
A lap emlékeztet, az 1950-es években még öten ültek a pilótafülkében: a kapitányon és az elsőtiszten kívül – ekkor használták először ezeket a kifejezéseket – a rádiós, a fedélzeti mérnök és a navigátor is helyet kapott ott. A technológia fejlődésével azonban utóbbi három emberre már nem volt szükség, és most úgy tűnik, még egy feleslegessé válhat.
A két pilótára jelenleg azért van szükség, hogy ha az egyikkel valami történne, a másik tovább tudja vinni a gépet. Az algoritmusok segítségével azonban a jövőben egy előre kiválasztott repülőtéren is le tudná tenni a gépet a mesterséges intelligencia, ha bekövetkezne a baj.
A repülőgépeken már most is sok feladatot hajtanak végre a számítógépek, az út jelentős része alatt pedig a robotpilóta irányít, amit a pilótáknak csak felügyelniük kell. A légitársaságok és a repülőgépgyártók most azt vizsgálják, hogy a mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kaphat-e a repülési műveletekben, amit egyetlen ember felügyelne.
Második világháborús módszer segítheti az elektromos repülőgépek elterjedését
Az amerikai Magpie Aviation szerint vontatni is lehetne az elektromos repülőgépeket, így jóval nagyobb hatótávolságot lehetne elérni, mint amit a mostani akkumulátorok lehetővé tesznek.
Hogy erre mikor kerülhet sor, egyelőre nem tudni. Valószínűleg lesz majd egy átmenet, amikor még ketten lesznek a pilótafülkében, de már a mesterséges intelligencia végzi majd el a másodpilóta munkáját.
Ugyanakkor kérdés, hogy ez mennyire lesz biztonságos. Bár az előre beütemezett vészhelyzeti forgatókönyv során biztosan le tudná tenni a gépet a robot egy repülőtéren, ez még nem elég. Ha nagy a baj, a pilóták akár egy folyón is kényszerleszállást hajthatnak végre, amit az MI valószínűleg meg sem próbálna.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.