Utólagosan, szoftverfrissítéssel fosztja meg a nem gyári tintapatronok használatától a felhasználókat a HP, olykor teljesen váratlanul. A közösségi médiában és a támogatási oldalakon sokasodnak a panaszok, hogy a nyomtatók már kizárólag a gyári, HP által gyártott patronokkal hajlandóak működni.
A HP még 2016-ban mutatta be a dynamic security nevű funkciót, melyet a nyomtatók használnak arra, hogy hitelesítsék a tintapatronokat, és hogy megakadályozzák a nem gyári, jóváhagyással nem rendelkező patronok használatát.
Az ügyben a HP több csoportos keresettel is szembenézett a témában 2018 óta – jelentős összegeket fizetve amerikai, ausztráliai és olaszországi felhasználóknak.
Úgy tűnik, ezek sem állították meg a céget a funkció kiterjesztésében: online beszámolók szerint a HP frissítések formájában újabb nyomtatók esetében tiltotta le a nem gyári tintapatronok használatát. Míg korábban csak arra figyelmeztetett az eszköz ilyen patron használatánál, hogy nem garantálható az a minőség, mint egy gyári patron esetében, most egyenesen letiltották azt. Ennek eredményeképp a felhasználók egyáltalán nem használhatják a HP nyomtatóikat, ha nem helyeznek bele egy gyári HP tintapatront.
A bosszús Reddit-felhasználó kapcsolatba is lépett a HP-vel, akik meg is erősítették neki, hogy a lépés a legutóbbi frissítés eredménye. Sokan évek óta használtak nem gyári patront, bármi probléma nélkül – most azonban hiába próbálkoznak bármivel, szoftveresen le lettek tiltva a használatukról.
Az Ars Technika beszámolója szerint a HP támogatási oldalai az OfficeJet 7740 és az OfficeJet Pro 6970 kapcsán jelenítenek meg panaszokat – bár a HP ezeket (és további eszközöket is) azok közé sorolja, melyek képesek lehetnek – bizonyos körülmények között – megkerülni a dynamic security funkciót, de ez valójában csak azokra érvényes, amelyeket 2016. december 1. előtt gyártottak.
A panaszok azonban kiterjednek az OfficeJet 6978 és a 6968 típusokra is. Ezekre, bár már nem gyártják őket, de a típusok termékoldala szerint bármikor kiterjedhet a tiltó funkció rájuk is egy szoftverfrissítés formájában – ha eddig nem történt volna ez meg.
Beperelték a Canont, amiért a nyomtatójuk nem hajlandó szkennelni, ha kifogyott belőle a tinta
Csoportos keresetek egészen furcsa ügyek miatt is indultak már, de egy mostani ezek között is kuriózum: többek nem tudják megemészteni azt, ahogy a Canon egyes szkennelésre alkalmas nyomtatói működnek. Illetve: ahogy ilyenkor nem működnek.
Bár az Ars Technika megkereste a HP-t az ügyben, érdemi új információt nem kaptak válaszul. Így a jövőben bármikor előfordulhat az, hogy egy, nem gyári tintapatron egyik napról a másikra használhatatlanná válik – ami amellett, hogy kellemetlen, egy teli patron esetében anyagi kárral is jár, hiszen lehetetlenné válik a felhasználása, miközben adott esetben még akár több száz oldal kinyomtatására is használható lenne.
A HP számára azonban mindenképpen jövedelmező ez a lépés: a bevételeinek zöme a tintapatronok értékesítéséből származik, ezektől pedig az olcsóbb, harmadik féltől származó patronok használatával a gyártó elesik. Az a lépés azonban joggal háboríthatja fel az eszközök tulajdonosait, hogy a nem gyári patronok letiltása egyik napról a másikra történik meg, nem pedig mondjuk az újabb nyomtatótípusokban tiltják már le alapértelmezetten.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.