A Huawei mintegy 4 millió okostelefonnal készített fotó, illetve videó szoftveres és szakértői elemzése alapján összeállított jelentése a modern képalkotás sajátosságait igyekszik feltárni. A riportból kiderül, hogy a legnépszerűbb mobilfotós téma a természet – különösen a naplementék –, kültéren mesterkéltebb az emberek viselkedése, mint otthoni környezetben, a családi fotókon pedig hangsúlyosan jelennek meg a gyermekeikről gondoskodó apák. Kétszer annyi húszas éveiben járó nő szerepel a képeken, mint ilyen korú férfi, a hölgyek gyakrabban „pózolnak”, előtérbe helyezve fiatalságukat és szépségüket.
A fotók a mindennapjaink bevett kifejezőeszközévé, egyfajta általános nyelvvé váltak, a mobiltelefonok pedig egyre fontosabb szerepet játszanak ebben a trendben. Kutatások szerint évente több mint 1,4 milliárd fotó készül világszerte, több mint 89 százalékuk mobiltelefonnal. A Huawei legújabb tanulmányában – a mesterséges intelligenciát is segítségül hívva – sokmillió okostelefonnal készített fotót elemzésével igyekezett feltárni a modern képalkotás sajátosságait.
A Huawei XMAGE Trend Report 2023 című tanulmány az AFP nemzetközi hírügynökséghez tartozó, audiovizuális tartalmakra szakosodott Factstory vizuális elemzői csapatával együttműködésben készült. A szakértők a Huawei 2017 óta megrendezett Next Image Awards nemzetközi mobilfotós pályázatra 170 országból nevezett, összesen mintegy 4 millió fénykép és videó alapján vontak le szociológiai, pszichológiai és kulturális következtetéseket a modern képalkotásról és az okostelefonok vizuális célú használatáról.
A jelentés elkészítésében közreműködött a gépi tanuláson alapuló szoftverfejlesztéssel foglalkozó technológiai vállalat, a Mobius Labs is: a cég mesterséges intelligenciával (MI) működő szoftvere több mint kilencezer kulcsszó alkalmazásával elemezte a versenyekre beküldött fényképeket és videókat.
A jelentés a következő tíz témakör alapján vizsgálta a képeket: Természet (Nature), Épített környezet (Built Environment), Belső tér (Indoor), Emberi kapcsolatok (Relationships), Identitás (Identity), Ifjúság (Youth), Mindennapok (Everyday), Kulturális örökség (Cultural Heritage), Technológia (Technology) és Fenntartható jövő (Sustainable Future).
Legtöbben a természetet fotózzák, a naplementék a legnépszerűbbek
Az elemzés rámutat arra, hogy versenyre nevezett képek – ellentétben a közösségi médiában tapasztaltakkal – sokkal inkább törekszenek a valóság megjelenítésére, az őszinte pillanatok és a mindennapi élet megörökítésére. Az MI-alapú szoftver szerint a beküldött képek 80 százaléka kapcsolódik valamilyen módon a természethez. A tájképek nagy része fekvő formátumú, az egyik legnépszerűbb téma pedig a naplemente volt – a képek 17 százaléka jelenítette meg a lemenő napot valamilyen formában.
Az épített, városi környezet jellemzően egy-egy természeti elem vagy emberi alak kíséretében jelenik meg a fényképeken, emellett jellemző téma urbánus környezetben a régi épületek által közvetített nosztalgia is. A beltéren készült képek intimebbek, és sokkal inkább az emberi kapcsolatokra, érzelmekre összpontosítanak. Azt is megfigyelték, hogy az emberek másképp viselkednek a fotókon otthoni környezetben, a lakóhelyükön készült képeken például kevésbé tűnnek mesterkéltnek, mint a kültérieken.
Népszerű továbbá a háziállatok fényképezése otthoni környezetben, ami – a közösségi média korszakában – „biztonságosabb” téma, mint a családtagok dokumentálása.
Család és pózerkedés
Az Emberi kapcsolatok témakörben túlnyomórészt a családok állnak a fotók középpontjában, és a családtagok általában olyan hétköznapi tevékenységeket végeznek, mint például az étkezés, az ivás vagy a játék a szabadban. Hangsúlyosan jelennek meg a fotókon az apák is, akik aktívan részt vesznek a gyereknevelésben, gondozásban. Érdekesség, hogy a romantikus kapcsolatok megjelenítése kisebbségben van ezen a kategórián belül, az emberi kapcsolatokra fókuszáló képek inkább a kötődést és társasági létet helyezik előtérbe, mint a romantikát.
Azért csinál sok fotót, hogy megmaradjanak a szép emlékek? Pont az ellenkezőjét éri el
Az okostelefonok elterjedése miatt talán túl sokat dokumentáljuk életünket, a fontos pillanatokban fotózás helyett inkább az élmények megélésére kellene koncentrálnunk, különben elvesznek - hívta fel a figyelmet egy érdekes kutatás a témában.
Az elemzés szerint a 20-as éveikben járó nők sokkal hangsúlyosabban jelennek meg a beérkezett pályaművekben, mint a férfiak: több mint kétszer annyi nő szerepel ebben a korcsoportban az alkotásokban, mint férfi, ráadásul jelentős különbségek vannak a két nem megjelenítési módjában is.
A nők gyakrabban pózolnak, mint a férfiak, előtérbe helyezve fiatalságukat és szépségüket. Középkorú emberek ritkábban jelennek meg a fotókon, különös tekintettel a nőkre.
Míg a 40 és 60 év közötti férfi korosztály a férfiakról készült képek 30,4 százalékán szerepel, addig csak 10,7 százalékuk mutat középkorú nőket. Az ebbe a korcsoportba tartozó embereket többnyire családi környezetben jelenítik meg.
Így tartsa a telefonját, ha jó fotókat szeretne készíteni
A mai jó minőségű okostelefonokkal valóban remek fotókat lehet készíteni. A kamerák képessége persze önmagában még kevés, az sem árt, ha például tudjuk, hogyan a legjobb a kezünkben tartani az eszközt.
Vidéki idill és nosztalgia
A Fiatalság témakörben figyelemreméltó a csoportszelfik népszerűsége, a Hétköznapok kategóriában pedig a tömegközlekedésen készült alkotások dominálnak, ahol a képkészítő perspektívája és a spontaneitás adja a képek egyediségét. A Kulturális örökség kategóriában az alkotások általában a vidéki idillt, a nosztalgiát és a hitelességet helyezik előtérbe, valamint a riport rámutat arra is, hogy sokkal több nő jelenik meg a fényképeken hagyományos öltözetben, mint férfi.
A technológia inkább állandó háttérelemként van jelen a vizuális alkotásokban, az okostelefon kivételével, amely gyakran kerül fókuszba, mint kommunikációs eszköz. A fenntarthatóság témakörében figyelemre méltóak a természettel foglalkozó vagy a természetet csodáló emberekről készült fotók, amelyek egyéni szinten mutatják be a témát, ezáltal nagyobb hatást érnek el.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.