Ha te így, akkor én is így: egy kanadai törvényjavaslat kidolgozásának hírére a Google úgy döntött, teszteli, mit szólnak ahhoz a felhasználók, ha nem fog híreket mutatni.
Sok helyről vádolják/támadják az olyan nagy technológiai cégeket, mint amilyen az Apple, a Meta vagy a Google. Kanadában ez utóbbit érinti leginkább egy új törvényjavaslat kidolgozása. Az Online News Act (vagy C-18-as) törvényjavaslatot még tavaly júniusban terjesztették elő, és kötelezi az olyan cégeket, mint a Google és a Facebook mögött álló Meta, hogy fizessenek a kanadai médiacégeknek azon tartalmakért, amelyekre hivatkoznak.
Amennyiben elfogadják a törvényjavaslatot, akkor a Google-nek (és más technológiai óriásoknak) meg kell állapodnia a Kanadában működő hírszolgáltatókkal, és fizetnie kell nekik, amikor hírügynökségektől, újságíróktól származó tartalmakat használ a keresési eredményekben. Ilyenkor ugyanis gyakori, hogy már a keresési eredményeknél megjelenik a felhasználót érdeklő információ, aki ezután már fel sem keresi az adott hírkiadványt, azaz nem visz neki kattintást. Ezt kompenzálná az új törvényjavaslat.
„A törvényjavaslat új tárgyalási keretet vezet be, amelynek célja, hogy támogassa a hírüzleteket, hogy méltányos ellentételezést biztosítsanak, ha hírtartalmukat domináns digitális hírközvetítők teszik elérhetővé, és gazdasági hasznot termelnek. Támogatni kívánja a kiegyensúlyozott tárgyalásokat a meghatározó digitális hírközvetítőket működtető vállalkozások és a hírtartalmat előállító hírügynökségekért felelős vállalkozások között" – áll a kormány magyarázó megjegyzésében.
Hasonló jogszabály az Európai Unióban már 2019 óta létezik, a Google tavaly óta több mint 300 európai lapkiadónak fizet.
A kanadai törvénytervezetet még decemberben elfogadták az ottani alsóházban, és hamarosan a szenátus is megvizsgálja. A jelenlegi verzióban az előírások be nem tartása akár 10 millió dolláros bírságot is eredményezhet az első szabálysértésért.
Mindez nagyon nem tetszik a Google-nek, és most a kanadaiak négy százalékánál tesztet végez: blokkolja a hírtartalmakat, beleértve a műsorszolgáltatók és az újságok tartalmát is a keresési eredményekben. Négy százalék ugyan nem tűnik soknak, azonban cseppet sem elhanyagolható szám, tekintve, hogy a Google keresőmotorja nagyjából 90 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik Kanadában. A teszt állítólag öt hétig tart.
„Rövid ideig teszteljük a C-18 törvényjavaslatra adott lehetséges termékválaszokat, amelyek a kanadai felhasználóknak csak nagyon kis százalékát érintik" – mondta el a Google szóvivője a CTVNewsnak, hozzátéve, hogy évente tesztek ezreit futtatják, hogy felmérjék a keresés esetleges változásait. A teszt érinti a Google mindenütt jelenlévő keresőjét, valamint az Android készülékek hírfolyamait. Az ilyen tesztek a Google szerint nem mindig eredményeznek állandó változásokat. A cég szóvivője azt is elmondta, hogy a C-18 jelen formájában túlságosan széles, és ha változatlan marad, akkor hatással lehet a kanadaiak által mindennap használt termékekre. „Továbbra is elkötelezettek vagyunk amellett, hogy támogassuk a kanadai hírek fenntartható jövőjét, és olyan megoldásokat kínáljunk, amelyek javítják a C-18 törvényjavaslatot”.
Pablo Rodriguez kanadai örökségügyi miniszter a Twitteren reagált a Google lépéseire. „Kiábrándító hallani, hogy a Google megpróbálja blokkolni a hozzáférést a híroldalakhoz. A kanadaiak azonban nem fognak megijedni. Mi csak annyit kérünk a technológiai óriásoktól, hogy kompenzálják az újságírókat, ha a munkájukat használják. Ezért vezettük be az online hírekről szóló törvényt. A technológiai óriásoknak átláthatóbbaknak és elszámoltathatóbbaknak kell lenniük a kanadaiak felé” – írja a miniszter.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.