Milyen ismeretekkel rendelkeznek a fogyasztók a metaverzumról? Milyen lehetőségek rejlenek a reklámalapú videó streamingben? Növekszik az érdeklődés az 5G iránt? Hogyan viszonyulunk a fenntarthatóság kérdéséhez, hajlandóak vagyunk többletkiadást is vállalni érte? Ki milyen okoseszközöket részesít előnyben? A Deloitte Digitális Fogyasztói Trendek felmérése ezekre a kérdésekre kereste a válaszokat.
A Deloitte hosszú évek óta méri a digitális termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos fogyasztói preferenciákat, nyomon követve a fogyasztói magatartást az okoseszközök történetében – az okostelefonok korai térnyerésétől kezdve a hordozható hangszórók elterjedésén át egészen az 5G bevezetéséig. Az idei évben több mint 1000 magyar és világszerte mintegy 36 ezer fogyasztó megkérdezésével készült a felmérés, melynek eredményei egyértelművé teszik, hogy igazán nagy technikai újítások nélkül is folyamatosan változnak a digitális fogyasztók felhasználási szokásai és igényei.
Metaverzum
Újdonság, hogy egyre nagyobb körben cseng ismerősen a metaverzum fogalma: már a megkérdezettek kétharmada (65%) hallott róla, ugyanakkor még kevesen – 35 százalék – rendelkeznek mélyebb ismerettel.
Egyre több háztartásban található meg VR-eszköz, azonban még a magyarok harmada inkább más digitális eszközök vásárlását részesíti előnyben. Ennek egyik fő oka, hogy jelenleg a VR-szemüveget túlságosan drágának tartják és nem ezt az eszközt választják a kapcsolattartásra. A megkérdezettek 30 százalékának pedig egyelőre nem keltette fel érdeklődését az eszköz.
A már megvásárolt termékeknél az időhiány mellett más digitális eszköz használata az ok, amiért nem használják VR-szemüvegüket. Érdekesség, hogy a magyarok a VR-szemüveget alapvetően kényelmesnek találják, annak viselete nem szól a használata ellen.
Felejtse el, amit az internetről eddig tudott - jönnek a webhárom királyok
A húszas években fókuszba kerül a virtuális valóság. Amennyire izgalmas technológiai paradigmaváltást ígér, annyira fontos társadalmi, etikai kérdéseket vet fel, hogy mit tartanak majd szem előtt az építői.
Videó streaming
Nemcsak az előfizetők, hanem az egy főre jutó szolgáltatások száma is jelentős, és ennek további emelkedése várható a következő években. A magyar fogyasztók 52 százaléka rendelkezik már valamilyen videó streaming előfizetéssel, egy átlagos fogyasztó pedig párhuzamosan két szolgáltatást vesz igénybe. A reklámalapú videó streamingszolgáltatások egyre fontosabb szerepet játszhatnak a jövőben, a megkérdezettek 29 százaléka érdeklődik eziránt, miközben már biztos, hogy a digitális média elfogadottsága már az idősebb generáció körében is magas.
„A streamingszolgáltatások felé való fogyasztói elköteleződést elsősorban az ott elérhető tartalmak befolyásolják, emiatt akár könnyen szolgáltatót is váltanak a fogyasztók és párhuzamosan több szolgáltatást vesznek igénybe, vagy akár véglegesen is lemondják előfizetésüket” – mondta el Gercsák Csilla, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.
Hogy miért fizetnek elő újra a magyar felhasználók egy korábban már lemondott szolgáltatásra? A Deloitte kutatásából kiderül, igen sokféle dolog vezethet erre.
5G
A megkérdezettek 35 százaléka használ 5G-képes okostelefont, harmada ezen fogyasztóknak azonban nem érzékeli a teljesítmény javulását a 4G-hálózatokhoz képest. Az 5G-képes okostelefont birtoklók 12 százaléka pedig nem rendelkezik megfelelő előfizetéssel hozzá. Emellett a megkérdezettek közel fele továbbra sem érdeklődik az 5G iránt, vagy nem tájékozott ebben a technológiában.
„A világgazdaság bajban van, és az 5G segíthet" - a -90%, a +40% és 700 millió ember legújabb története
Nem csak az egyre csak gyorsabb internetezésre vágyó ügyfeleiken segíthetnek a mobilszolgáltatók, ha hálózatuk minél nagyobb részét modernizálják 5G-sre. Saját energiaszámláikon is faraghatnak, de még ahhoz is hozzájárulhatnak, hogy nagyobb arányban éljenek túl a mentővel kórházba szállított betegek. Az 5G aktuális kérdéseit taglaló Mobile Broadband Forum 2022 konferencián jártunk.
Amikor a Deloitte kutatói feltették a kérdést, hogy az ár mellett milyen tényező fontos okostelefon vásárlása során, a magyar piacon a következő válaszok születtek.
Fenntarthatóság
A 18 évnél idősebb válaszadók 97 százaléka rendelkezik okostelefonnal, és szinte mindegyikük naponta használja azt. Ez azt jelenti, hogy Magyarországon az okostelefon a digitális fogyasztók számára a legfontosabb eszköz. Készülékvásárlásnál a fenntarthatóság immár a harmadik legfontosabb szempontnak számít a fogyasztók körében, melyet csak az akkumulátor kapacitása és a tárolóhely mértéke előz meg.
„Bár a fenntarthatóság fontos tényező lett okostelefonok vásárlása során, még nem annyira meghatározó, hogy a fogyasztók ezért akár többletkiadást is vállaljanak. Ahhoz, hogy ez megváltozzon, a termékek gyártóinak és beszállítóinak szükséges megtenni az első lépéseket és transzparens érvek mentén kommunikálniuk erről a digitális fogyasztóknak.” – mondta el Hosszu Gábor, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.
Belép a magyar piacra egy új mobilbolt: olyan használt telefonokat árul, amik újak
A világ négy vezető telefonmárkájának (Apple, Samsung, Xiaomi és Huawei) mintegy 300 különböző modellje érhető el a Rejoy webshopjában, a felújított telefonok újonnan indult piacterén. A vállalat szerint a készülékek nem egyszerűen használt telefonok, a szigorú tesztelési és alapos tisztítási folyamatot követően, újszerű állapotban értékesítik őket.
Okoseszközök
A bizonytalan idők és az emelkedő árak ellenére a magyarországi fogyasztók saját bevallásuk szerint inkább növelni, mint csökkenteni akarják a digitális eszközeikre, médiára és távközlési szolgáltatásokra fordított kiadásaikat. Az okoseszközök iránt továbbra is nagy a kereslet, a válaszadók 40 százaléka tervezi, hogy többet költ ezekre. A többi piaci szegmens esetében a visszajelzések szintén nem utalnak az eladások csökkenésére. Az olyan eszközök, mint a laptopok, táblagépek és okostelefonok tulajdonlására Magyarországon állandó kereslet mutatkozik az új modellek és szolgáltatások miatt, köszönhetően népszerűségüknek és gyakori használatuknak.
„A fogyasztói preferenciák egyértelmű eltolódását látjuk a kisebb képernyővel és nagyobb mobilitással rendelkező eszközök felé. Ugyanakkor az okoseszközök egyre inkább kísérnek el minket a szabadban is, nemcsak otthon és az irodában vannak velünk. Minden harmadik megkérdezett magyar jelezte, hogy kevesebb időt szeretne a képernyő előtt tölteni, és a legnagyobb arányban a 18–24 évesek csoportja nyilatkozott úgy, hogy változtatni szeretne ezen. Vagyis kijelenthető, hogy digitális fáradtsággal küzdünk és ez már a fiatal korosztályban is megjelenik” – mondta el Bakos Márton, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának szenior menedzsere.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.