Bár viszonylag kevés új videójáték jelent meg idén, így sem maradunk AAA kategóriás alkotások nélkül. E sort pedig mi más is tehetné teljesebbé, mint a Santa Monica Studio régóta készülő, és már nagyon várt gyöngyszeme. Ha a 2018-as God of War lekötötte, a Ragnarök garantáltan nem ereszti.
A Sony konzoljára érkező exkluzív címek általában minőségi játékélményt jelentenek, de az egyes stúdiók munkája és stílusa miatt ez sosem azonos mértékű. Az egyik kakukktojás a hosszú életúttal rendelkező Santa Monica Studio, és a csapat God of War sorozata, ami minden esetben képes volt emelni azt a bizonyos lécet. A legutolsó epizód 2018-ban, bőven a koronavírus-járvánnyal jött iparági nehézségek előtt jelent meg – és csak most érkezik az ott kibontakozott eseményeket tovább kuszáló Ragnarök. Ez egyben a széria első olyan kiadása, amiből már PS5-ös változat is létezik, az aktuális konzolgeneráció minden előnyével felvértezve. Mi is ezt a verziót kezdtük el nyúzni, és csak néhány pillanat kellett, hogy beismerjük:
ennél látványosabb videójáték aligha akad most.
Honnan és hova?
Bár a stúdió alapvetően folytatásként tekint a frissebb játékra, a kimaradt részletek és fontos tudnivalók anélkül is pótolhatók, hogy végigvinnénk a korábbit: az indításkor bekúszó menü egy visszaemlékezést is kínál, amivel gyorsan képbe kerülhetünk. A sztori dióhéjban egyébként semmi jót nem tartogat: az egyik istenség halála miatt már a nyakunkon érezhetjük az apokaliptikus eseményeket kiváltó Ragnarököt; ez egyúttal teremtmények garmadáját szabadítja ránk, illetve hőseinkre, a kicsit morgósabb, de továbbra is bestiális erővel bíró Kratosra és fiára, Atreusra. A változás szele természetesen őt is elérte: néhány évvel idősebb lett, miközben fürgébb és egyre kíváncsibb is – apja legnagyobb bánatára.
Alapvetően tehát most is őket irányítjuk egy, a kilenc birodalmon átívelő kaland során, ami most sem szűkölködik a drámai, esetenként pedig adrenalindús részekből. Jól mutatja ezt a játék első öt perce is: már ez a néhány képkocka is megerősítheti majd a felhasználót abban, hogy jó döntés volt pénzt áldozni a játékra. Itt jegyezzük meg, hogy kritikánk messziről kerüli a spoilereket, és konkrét eseményeket sem árulunk el.
Nagyobb, véresebb – de pont így jó
A Ragnarök a Santa Monica eddigi legnagyobb vállalkozása, ezt az egyes kiadásokhoz tartozó fájlméret is jelzi: a PS5-ös változat a 100 GB-os határt súrolja, a PS4-es pedig ennél is többet igényel.
Aki tehát helyszűkében van, annak érdemes lesz átgondolnia, mi az, amitől megválik, hogy ezt telepíteni tudja.
Egy játék komplexitását persze aligha tudnánk abból megítélni, hogy mennyit foglal – ahhoz játszani kell vele. A Ragnarök azonban nem csupán a klasszikus élményeket adja, az előző részhez hasonlóan most is rengeteg, videójátékban nem túl gyakori elem keveredik egymással: van itt düh, revans, a másik elvesztésének könyörtelen terhe, és felelősség egy közösség, sőt, egy világ sorsáért. A Ragnarök tehát nemhogy megörökölte az előd több mint erős jellemzőit, tovább is viszi azokat. Minderre pedig finom rétegként épül rá a karakterek közti, olykor csattanós és humoros párbeszéd, a hangulatos világ, és Kratos elemi ereje. Már az előző játékban is igen látványosan lehetett szétcincálni az ellenségeket, de ez semmi ahhoz képest, amit a Ragnarökbeli hőssel művelhetünk. És igen: a legendás fejsze, a Leviathan, valamint a tűzzel megspékelt pengék, a Blades of Chaos most is velünk vannak. Utóbbiak a mozgásban is sokat segítenek: Kratos a penge láncain hintázva képes átszökkenni az egyes szakadékok felett.
Képességek, nyersanyagok
Egy akció-kaland videójátékban általában megtanulható képességek is akadnak, és ez alól az új God of War sem kivétel. Túl nagy változatosságra viszont ne számítsunk, a rendszer továbbra is ugyanúgy működik: a begyűjtött tapasztalati pontokért cserébe oldhatjuk fel az erőteljesebb csapásokat – feltéve, hogy magát a fegyvert is fejlesztjük hozzá, anélkül ugyanis nem fog menni. Csak egy példa: ahhoz, hogy a fejszével való söprő mozdulatokat megtanuljuk, mindenképp kettes szintre kell vinni. Az ennél látványosabb csapásokhoz pedig még nagyobbra.
A hatékonyabb védelmet adó ruhákat szintén fejleszteni kell, de ezekhez nem pontok, hanem az ellenségekből kihullott, illetve a területen felszedett nyersanyagok kellenek. És persze ezüst. Szűkölködni azonban nem fogunk, mert a pályákon elérhető kincsesládáknak köszönhetően folyamatosan gyűjtögethetünk, a megszerzett, de szükségtelen dolgokat pedig pénzzé is tehetjük. Bizonyos eszközöket viszont csak a történet előrehaladtával kapunk meg. Ha már itt tartunk:
az új God of Wart nagyjából 20 órába telik kijátszani, de ha a mellékküldetéseket, illetve az egyéb elvégzendő feladatokat is beleszámítjuk, a játékidő 40 órára nő.
Az előd ennél rövidebb volt.
Jobb a grafika? Mérföldekkel
A bevezetőben már említettük, hogy a játékot egy PS5-ön kezdtük el, ami nyilvánvalóan érzékelhető különbséget jelent az előző generációhoz képest. Ezt leginkább az elénk táruló világ fogja megerősíteni, ugyanis tényleg minden remekül néz ki: a víz, a sziklák, a hófödte fák, de még a mocsaras, zöldellő vidékek is. A DualSense nevű kontroller ravaszai pedig itt is érzékenyek, és adott esetben vissza is rúgnak. A játék tehát maximálisan kihasználja a rendszer főbb előnyeit. A töltés teljesen ugyanakkor nem tűnt el, de érzékelhetően lerövidült:
halál esetén nagyjából 2 másodperc várakozásba telik, mire visszakerülünk az előző mentési pontra.
A grafikai részletességgel más tekintetben is érdemes foglalkozni, mivel a Ragnarök több opcióval is rendelkezik ezen a téren. Az egyikben például – megfelelő típusú kijelző birtokában – 4K-s felbontásban, 30 képkocka/másodperc sebességgel élvezhetjük a látottakat, egy másikban viszont ez akár 40 is lehet. Ha pedig HDMI 2.1-es tévével vagy monitorral vagyunk felszerelkezve, dinamikus felbontás mellett a 120(!) fps sem elérhetetlen. Üdítő jellemző ez, tekintve, hogy a PS5-re ugyanúgy megjelent, és nagyon várt Gotham Knights mindössze 30 fps-t kínál. Volt is belőle balhé a fórumokon.
Verdikt
Ha a Ragnarök lenne az egyetlen új játék idén, a felhasználók akkor is elégedetten dőlhetnének hátra. Sőt: ez nem csupán a keményvonalas Kratos-rajongókra lehet igaz, hanem azokra is, akik csak most ismerkednének a széria marcona külsejű hősével. A stúdió ugyanis tett róla, hogy a Ragnarök se csak a féktelen hentelésről szóljon; vannak itt megoldásra váró rejtélyek, fejtörők és egy remek történet is, ami az északi mitológia legismertebb karaktereit hozza mozgásba a képernyőn. Az már csak hab a tortán, ahogy Kratos – és szinkronhangja, a Csillagkapuból is ismert Christopher Judge – a földbe veri őket. Egyesével, akár hegyeket is ledöntve.
A játékot, ami november 9-én jelenik meg kizárólag PlayStation 4-re és 5-re, 10-ből 9 pontra értékeltük. Ajánljuk.
Többi játéktesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja és figyelje a HVG Tech rovatának facebookos oldalát.