Tech Gécs Dániel 2022. november. 03. 17:00

Ez most a leglátványosabb PlayStation-játék: kipróbáltuk a God of War Ragnarököt

Gécs Dániel
Szerzőnk Gécs Dániel

Bár viszonylag kevés új videójáték jelent meg idén, így sem maradunk AAA kategóriás alkotások nélkül. E sort pedig mi más is tehetné teljesebbé, mint a Santa Monica Studio régóta készülő, és már nagyon várt gyöngyszeme. Ha a 2018-as God of War lekötötte, a Ragnarök garantáltan nem ereszti.

A Sony konzoljára érkező exkluzív címek általában minőségi játékélményt jelentenek, de az egyes stúdiók munkája és stílusa miatt ez sosem azonos mértékű. Az egyik kakukktojás a hosszú életúttal rendelkező Santa Monica Studio, és a csapat God of War sorozata, ami minden esetben képes volt emelni azt a bizonyos lécet. A legutolsó epizód 2018-ban, bőven a koronavírus-járvánnyal jött iparági nehézségek előtt jelent meg – és csak most érkezik az ott kibontakozott eseményeket tovább kuszáló Ragnarök. Ez egyben a széria első olyan kiadása, amiből már PS5-ös változat is létezik, az aktuális konzolgeneráció minden előnyével felvértezve. Mi is ezt a verziót kezdtük el nyúzni, és csak néhány pillanat kellett, hogy beismerjük:

ennél látványosabb videójáték aligha akad most.

Honnan és hova?

Bár a stúdió alapvetően folytatásként tekint a frissebb játékra, a kimaradt részletek és fontos tudnivalók anélkül is pótolhatók, hogy végigvinnénk a korábbit: az indításkor bekúszó menü egy visszaemlékezést is kínál, amivel gyorsan képbe kerülhetünk. A sztori dióhéjban egyébként semmi jót nem tartogat: az egyik istenség halála miatt már a nyakunkon érezhetjük az apokaliptikus eseményeket kiváltó Ragnarököt; ez egyúttal teremtmények garmadáját szabadítja ránk, illetve hőseinkre, a kicsit morgósabb, de továbbra is bestiális erővel bíró Kratosra és fiára, Atreusra. A változás szele természetesen őt is elérte: néhány évvel idősebb lett, miközben fürgébb és egyre kíváncsibb is – apja legnagyobb bánatára.

Alapvetően tehát most is őket irányítjuk egy, a kilenc birodalmon átívelő kaland során, ami most sem szűkölködik a drámai, esetenként pedig adrenalindús részekből. Jól mutatja ezt a játék első öt perce is: már ez a néhány képkocka is megerősítheti majd a felhasználót abban, hogy jó döntés volt pénzt áldozni a játékra. Itt jegyezzük meg, hogy kritikánk messziről kerüli a spoilereket, és konkrét eseményeket sem árulunk el.

Nagyobb, véresebb – de pont így jó

A Ragnarök a Santa Monica eddigi legnagyobb vállalkozása, ezt az egyes kiadásokhoz tartozó fájlméret is jelzi: a PS5-ös változat a 100 GB-os határt súrolja, a PS4-es pedig ennél is többet igényel.

Aki tehát helyszűkében van, annak érdemes lesz átgondolnia, mi az, amitől megválik, hogy ezt telepíteni tudja.

Sony Interactive Entertainment (SIE)/Santa Monica Studio

Egy játék komplexitását persze aligha tudnánk abból megítélni, hogy mennyit foglal – ahhoz játszani kell vele. A Ragnarök azonban nem csupán a klasszikus élményeket adja, az előző részhez hasonlóan most is rengeteg, videójátékban nem túl gyakori elem keveredik egymással: van itt düh, revans, a másik elvesztésének könyörtelen terhe, és felelősség egy közösség, sőt, egy világ sorsáért. A Ragnarök tehát nemhogy megörökölte az előd több mint erős jellemzőit, tovább is viszi azokat. Minderre pedig finom rétegként épül rá a karakterek közti, olykor csattanós és humoros párbeszéd, a hangulatos világ, és Kratos elemi ereje. Már az előző játékban is igen látványosan lehetett szétcincálni az ellenségeket, de ez semmi ahhoz képest, amit a Ragnarökbeli hőssel művelhetünk. És igen: a legendás fejsze, a Leviathan, valamint a tűzzel megspékelt pengék, a Blades of Chaos most is velünk vannak. Utóbbiak a mozgásban is sokat segítenek: Kratos a penge láncain hintázva képes átszökkenni az egyes szakadékok felett.

Képességek, nyersanyagok

Egy akció-kaland videójátékban általában megtanulható képességek is akadnak, és ez alól az új God of War sem kivétel. Túl nagy változatosságra viszont ne számítsunk, a rendszer továbbra is ugyanúgy működik: a begyűjtött tapasztalati pontokért cserébe oldhatjuk fel az erőteljesebb csapásokat – feltéve, hogy magát a fegyvert is fejlesztjük hozzá, anélkül ugyanis nem fog menni. Csak egy példa: ahhoz, hogy a fejszével való söprő mozdulatokat megtanuljuk, mindenképp kettes szintre kell vinni. Az ennél látványosabb csapásokhoz pedig még nagyobbra.

Sony Interactive Entertainment (SIE)/Santa Monica Studio

A hatékonyabb védelmet adó ruhákat szintén fejleszteni kell, de ezekhez nem pontok, hanem az ellenségekből kihullott, illetve a területen felszedett nyersanyagok kellenek. És persze ezüst. Szűkölködni azonban nem fogunk, mert a pályákon elérhető kincsesládáknak köszönhetően folyamatosan gyűjtögethetünk, a megszerzett, de szükségtelen dolgokat pedig pénzzé is tehetjük. Bizonyos eszközöket viszont csak a történet előrehaladtával kapunk meg. Ha már itt tartunk:

az új God of Wart nagyjából 20 órába telik kijátszani, de ha a mellékküldetéseket, illetve az egyéb elvégzendő feladatokat is beleszámítjuk, a játékidő 40 órára nő.

Az előd ennél rövidebb volt.

Jobb a grafika? Mérföldekkel

A bevezetőben már említettük, hogy a játékot egy PS5-ön kezdtük el, ami nyilvánvalóan érzékelhető különbséget jelent az előző generációhoz képest. Ezt leginkább az elénk táruló világ fogja megerősíteni, ugyanis tényleg minden remekül néz ki: a víz, a sziklák, a hófödte fák, de még a mocsaras, zöldellő vidékek is. A DualSense nevű kontroller ravaszai pedig itt is érzékenyek, és adott esetben vissza is rúgnak. A játék tehát maximálisan kihasználja a rendszer főbb előnyeit. A töltés teljesen ugyanakkor nem tűnt el, de érzékelhetően lerövidült:

halál esetén nagyjából 2 másodperc várakozásba telik, mire visszakerülünk az előző mentési pontra.

A grafikai részletességgel más tekintetben is érdemes foglalkozni, mivel a Ragnarök több opcióval is rendelkezik ezen a téren. Az egyikben például – megfelelő típusú kijelző birtokában – 4K-s felbontásban, 30 képkocka/másodperc sebességgel élvezhetjük a látottakat, egy másikban viszont ez akár 40 is lehet. Ha pedig HDMI 2.1-es tévével vagy monitorral vagyunk felszerelkezve, dinamikus felbontás mellett a 120(!) fps sem elérhetetlen. Üdítő jellemző ez, tekintve, hogy a PS5-re ugyanúgy megjelent, és nagyon várt Gotham Knights mindössze 30 fps-t kínál. Volt is belőle balhé a fórumokon.

Sony Interactive Entertainment (SIE)/Santa Monica Studio

Verdikt

Ha a Ragnarök lenne az egyetlen új játék idén, a felhasználók akkor is elégedetten dőlhetnének hátra. Sőt: ez nem csupán a keményvonalas Kratos-rajongókra lehet igaz, hanem azokra is, akik csak most ismerkednének a széria marcona külsejű hősével. A stúdió ugyanis tett róla, hogy a Ragnarök se csak a féktelen hentelésről szóljon; vannak itt megoldásra váró rejtélyek, fejtörők és egy remek történet is, ami az északi mitológia legismertebb karaktereit hozza mozgásba a képernyőn. Az már csak hab a tortán, ahogy Kratos – és szinkronhangja, a Csillagkapuból is ismert Christopher Judge – a földbe veri őket. Egyesével, akár hegyeket is ledöntve.

A játékot, ami november 9-én jelenik meg kizárólag PlayStation 4-re és 5-re, 10-ből 9 pontra értékeltük. Ajánljuk.

Többi játéktesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja és figyelje a HVG Tech rovatának facebookos oldalát.

Hirdetés
Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.