A közelmúlt egyik figyelemre méltó bejelentése a Meta (Facebook) új AR/VR szemüvege, amely egyfajta belépő is a vállalat metaverzumába. Azonban az alkalmazottak nincsenek elájulva tőle.
Igencsak borsos ár került a Meta nemrég bejelentett Quest Pro AR/VR szemüvegére: míg a korábbi Quest 2-ért „csak” 400 dollárt kértek, a Quest Próért ennek többszörösét, 1500 dollárt kell leszurkolni. Az áremelést a Meta azzal indokolta, hogy az eszközbe a jelenlegi legfejlettebb technológia kerül.
Mielőtt még bárki felszisszenne az árat látva, azt tudni kell, hogy az új Quest nem az átlagos játékkedvelő felhasználóknak készült, hanem egy egészen más piacot céloz meg: a Meta elsősorban vállalkozásoknak szánja, hogy a segítségével (és a kapcsolódó Horizon Worlds platformmal) virtuális találkozókat, megbeszéléseket tartsanak.
Bármilyen jól is hangzik mindez, Zuckerberg most igen nagy kockázatot vállal – mutat rá a SlashGear. Ha bejön a számítása a metaverzummal, akkor a cége egy sokmilliárd dolláros piac főszereplője lehet. Ha viszont téved... És a jelek most inkább ez utóbbira mutatnak. Míg a Meta legtöbb részlege jól teljesít, az AR és VR projektért felelős területen egyelőre óriási a veszteség.
Mindezt csak erősíti, hogy a hagyományos iroda helyettesítésére szolgáló potenciál még a cég saját alkalmazottai részéről is szkepticizmussal szembesül. Zuckerberg érthetően nagyon szeretné, ha saját alkalmazottai magukévá tennék azt a technológiát, amelyre dollármilliárdokat tett fel. A The New York Times azonban arról számolt be, hogy a vállalat feltárt néhány igen jelentős problémát, miután az alkalmazottakat arra utasították, hogy a Horizon Workrooms alkalmazásban Metaverzum-alapú megbeszéléseket tartsanak. Állítólag a Meta alkalmazottai közül „sok" nem rendelkezett a cég valamelyik headsetejével, míg másoknak ugyan volt egy Questjük, de nem vették a fáradságot, hogy beállítsák.
De nem csak ezzel magyarázható a Meta alkalmazottjainak állítólagos lelkesedéshiánya. A Blind közösségi hálózat által megkérdezett ezer alkalmazottból 420 (azaz 42 százalék) állította, hogy nem érti a cég „metaverzum stratégiáját". Mindez beleillik a több hónappal ezelőtti jelentésekbe, amelyek szerint a platform minőségi problémákkal teli, és azt állították, hogy kevés alkalmazott élvezte a használatát. A SlashGear a The Verge-et is idézi: a forrás szerint a Metaverse alelnöke, Vishal Shah is elismerte, hogy a platformon különféle hibák és stabilitási problémák vannak, és „minőségi zárolást" rendelt el a leginkább szembetűnő problémák megoldásáig.
A Horizon platformmal sem volt túl egyszerű a dolog. Ez a platform lényegében a metaverzum korai változata, amely lehetőséget kínál a felhasználók számára, hogy – lábatlan – avatarokat hozzanak létre, beszélgessenek egymással, találkozókon vegyenek részt, szabadidős tevékenységeket folytassanak.
Azonban a Horizon Worldsnek szörnyű volt a grafikája, a felhasználók egy 15 évvel ezelőtti Nintendo Wii játékon lehetett látni ilyeneket. Zuckerberg a kritikára egy jelentős grafikai frissítést ígért, amely közelebb hozza a Horizon platformot ahhoz a szinthez, amelyen egy futurisztikus közösségi eszköztől elvárható.
A nemrég zajlott Connect 2022-ön be is mutatták a frissítést: a Meta végre lábakat adott a felhasználók által létrehozott avatarokhoz. A vállalat a fejlesztőkkel együtt dolgozik azon is, hogy ezek az avatarok a platformon elérhető külső felektől származó alkalmazásokba is bejuthassanak. Az persze, hogy ezeket az elképzeléseket a közvélemény, a vállalkozások elfogadják-e, viták tárgya. A Metának egyelőre rendbe kell tennie az alapokat, mielőtt mind a munkatársai, mind a befektetői elveszítik a projektbe vetett hitüket – summázza a SlashGear.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.