A benzinkutakon használt töltőpisztolyt úgy alakították ki, hogy lekapcsoljon, ha a tartály megtelik üzemanyaggal. Meglepő módon nem egy érzékelő van beépítve a rendszerbe.
Aki tele szokta tankolni az autóját, az biztosan észrevette már, hogy a töltőpisztoly egy ponton automatikusan lekapcsol. Mindez biztosítja azt, hogy ne tankoljuk túl a kocsit, és ne folyjon ki belőle az üzemanyag. De hogyan működik ez a mechanika? Erről készített nemrég egy magyarázó videót a Steve Mould nevű YouTube-csatorna videósa. Kiderült: a szerkezet nem egy érzékelőnek köszönhetően működik így.
Az üzemanyag a Venturi-jelenség miatt nem folyik ki a töltőállomáson.
A jelenséget Giovanni Venturi olasz fizikus fedezte fel még 1797-ben, jóval a benzinkutak megjelenése előtt. Az alapelv, hogy amikor a folyadék egy szűkített területen halad át, akkor a sebessége nő, míg a statikus nyomása csökken. Ez látható az alábbi diagrammon is.
Ahogy az a videóban is látható, a benzinpisztolyban van egy második, az elsőnél jóval kisebb keresztmetszetű cső is, ami azon a ponton csatlakozik a rendszerhez, ahol a cső szűkülete van. Mivel ezen a ponton a nyomás kisebb, mint a külső légnyomás, a kisebb csövön keresztül levegőt szív be a rendszer, hogy kiegyenlítse a különbséget.
Ez a tankolási folyamat azon pontjáig van így, amíg a tartály meg nem telik. Amikor már nem tud több levegőt beszívni a rendszer, a nyomás hatására lezár a pisztolyban lévő mechanika, így akadályozva meg, hogy az üzemanyag kifolyjon.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.