Úgy tűnik, egyre fontosabb a játékszegmens meghódítása az Apple (és egyéb cégek) számára. A legutóbbi hírek szerint Cupertinóban az Electronic Arts bekebelezéséről álmodoznak.
Divatos lett felvásárolni a játékstúdiókat: a Microsoft januárban jelentette be, hogy megállapodást kötött az Activision Blizzard megvásárlásáról 68,7 milliárd dollárért, a Sony pedig néhány héttel később jelentette be, hogy megérne neki 3,6 milliárd dollárt a Bungie felvásárlása. Most pedig az Electronic Arts (EA) keresi a potenciális vevőt vagy egyesülést, és a szóba jöhető aspiránsok között ott van a techvilág óriása, az Apple is.
Az EA nevéhez a világ legnépszerűbb játékfranchisei fűződnek, például a The Sims, a SimCity, a Need fot Speed, az EA Sports FC (korábban FIFA), hogy csak párat említsünk közülük.
Az Apple megjelenése nem is volna olyan meglepő, annak a ténynek az ismeretében, hogy hogy a cégalapító, Trip Hawkins az 1970-es években az Apple-nél dolgozott, mielőtt 1982-ben megalapította az EA-t. Az EA később más korábbi Apple-alkalmazottakat is felvett, és még Steve Wozniakot is meghívta az igazgatótanácsába. Időközben a Windows PC-k rendkívül népszerűvé váltak, megjelentek a játékkonzolok is, és a Macet soha nem tekintették játékgépnek – mutat rá a 9to5Mac – ennek ellenére az EA néhány játéka, például a The Sims mindig is elérhető volt Mac-en. 2007-ben az EA még több címet hozott a Mac OS X felhasználóknak, mint például a Need for Speed: Carbon és a Spore.
Az Apple mindig is szorosan együttműködött az EA-val, hogy népszerűsítse a játékokat az iOS-eszközökön. Az olyan játékok, mint a Plants vs. Zombies, sőt a Need for Speed mobilverziói is többször szerepeltek az Apple eseményein. Mindezek után nyugodtan feltételezhetjük, hogy a vállalatok között jó a kapcsolat.
Lennének azonban más érdeklődők is. Állítólag nem sokkal a Microsoft-Activision megállapodás bejelentése után az NBC Universal megkereste az Electronic Arts vezérigazgatóját, és bár több héten keresztül tárgyaltak, végül nem tudtak megegyezni az árakban és a szerkezetben, így nem kötöttek üzletet. Ez azonban nem tántorította el az EA-t attól, hogy lehetséges vevőt keressen.
Agybevásárlás: miért költött el egyetlen cégre 22 000 milliárd forintot a Microsoft?
Korábban az operációs rendszer, jelenleg a közösségi oldalak, a jövőben pedig a metaverzum jelentheti a mindennapok számítástechnikai élményének alapját. Logikusnak tűnik tehát abba fektetni. Játékból.
Úgy tudni, hogy az Electronic Arts tárgyalt az Amazonnal, a Disneyvel és az Apple-lel. Nem világos, hogy ezek a megbeszélések mennyire haladtak előre, de egy ilyen megállapodás mindhárom jövendő vevő számára jelentős érdeklődésre tarthat számot. Az Apple esetében az Electronic Arts felvásárlása hozzáférést biztosítana egy hatalmas játék IP-könyvtárhoz, amely felhasználható az Apple Arcade fellendítésére, a márka hamarosan megjelenő AR/VR fejhallgatójának játékerőforrássá tételére, és még az Apple TV+ streaming szolgáltatásának is többet nyújtana.
Az Amazon helyzete meglehetősen hasonló lenne az Amazon Luna felhőalapú játékszolgáltatásnak és a Prime Video streaming szolgáltatásnak köszönhetően. A Disney ambíciói valószínűleg a Disney+ IP-jére összpontosítanak. Lehet, hogy az EA szempontjából az volna a legszerencsésebb, ha a három nagy vevőjelölt összeállna, és együtt vinnék meg a céget, megtartva annak eddigi szabadságát.
Ki lő öngólt a FIFA és az EA szakításával? Mi lesz most a focis játékokkal?
Az őszi megjelenésre tervezett FIFA 23 lesz az utolsó Electronic Arts által kiadott focijáték, mivel a katari világbajnokság után elválnak egymástól a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség és az EA útjai. Mindkét óriás saját játékban gondolkodik, így hosszú évek óta először lehet valódi verseny a fociszimulátorok piacán.
Bár egy ilyen megoldás valószínűleg nem annyira tetszene az Apple-nek, figyelembe kell venni, hogy egyedüli felvásárlóként trösztellenes aggályokkal is szembe kellene néznie. Már amúgy is folyik ellene nyomozás versenyellenes gyakorlat miatt, így nem biztos, hogy jó ötlet lenne az egyik legnagyobb játékfejlesztő felvásárlása, arról nem is beszélve, hogy ha nem adna autonómiát az EA-nek, hogy továbbra is kiadhasson játékokat más platformokra is, az hosszú távon biztosan problémát jelentene, mint ahogyan az is, hogy az EA vezérigazgatója, Andrew Wilson szeretne maradni a felvásárlás után is.
Az Electronic Arts nem kommentálta a felvetéseket, bár a cég szóvivője arról beszélt, hogy fényes jövő áll előttük. Ugyanígy az Apple is szűkszavú maradt, amiben semmi meglepő sincs, a cupertinóiak ugyanis nem szokták kommentálni az ilyesfajta pletykákat.