A Sony által épített GT Sophy egy-két nap leforgása alatt jobb pilóta lett a játékosok 95 százalékánál.
Az elmúlt években már több játékban is bizonyította a mesterséges intelligencia (MI), hogy képes legyőzni az embert. Li Sze Tol, a gojáték dél-koreai mestere például azért vonult vissza, mert nem tudta feldolgozni, hogy kikapott egy géptől az ősi kínai stratégiai játékban, a Góban. Eközben egy másik szoftver, Maria a sakkozásban nemcsak arra törekszik, hogy legyőzze az embert, hanem arra is, hogy úgy játszon, mint egy ember.
Ezúttal egy videojátékban lehet legyőzhetetlen a mesterséges intelligencia. A Sony azt közölte, hogy elkészítette a GT Sophy nevű MI-t, ami emberfeletti teljesítménnyel képes legyőzni a pilótákat a Gran Turismo Sport nevű videojátékban.
Ez elsőre nem tűnik nagy dolognak, hiszen egy autóversenyzős videojátékban a reakcióidő a legfontosabb tényező, amiben érthető módon jobb egy gép. Ám mind a játékfejlesztők, mind a mesterséges intelligenciával foglalkozók azt mondják, hogy a GT Shopy sikere jelentős áttörést jelent, mert az mesteri stratégiával és taktikával vitte végig a versenyt – írja a The Verge.
J. Christian Gerdes, az amerikai Stanford Egyetem tudósa a Nature-ben arról ír, hogy az MI sikere azt mutatja, a neurális hálózatoknak az önvezető járművek működésében is nagyobb szerep juthat a jövőben.
A GT Sophyt megerősítő módszerrel tanították be. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy létrehoztak egy jutalmazó/büntető szabályrendszert arra, hogy miként kell viselkedni a játékban, majd a gépet bedobták, hogy játsszon. A szakemberek szerint ezt a rendszert rendkívül körültekintően kellett megalkotni: az ütközésekért például úgy kellett büntetést adni a rendszernek, hogy a játékban még kellően agresszív maradjon, ugyanakkor ne is akarja letolni az útról a vetélytársakat.
Ennek köszönhetően néhány óra leforgása alatt GT Sophy képes volt végigmenni a pályán, egy-két nap után pedig már jobb volt a játékosok 95 százalékánál. Végül 45 ezer órán át edzett, aminek köszönhetően emberfeletti képességekre tett szert három pályán is.
A mesterséges intelligencia kritikusai szerint különösebben nem nagy mutatvány, hogy egy gép jobb legyen az embernél egy ilyen játékban. Ennek oka, hogy olyan információkkal rendelkezik, mint a pálya pontos vonalvezetése, koordinátái vagy épp az, hogy milyen gumit érdemes választani az adott körülményekhez. A szakemberek szerint ugyanakkor a kiértékelésnél csak arra figyeltek, hogy hányszor nyúl bele a vezetésbe a gép, illetve milyen reakcióidővel teszi mindezt.
A mérések szerint a GT Sophy 25-30 ms-os reakcióidővel büszkélkedhetett. Ehhez képest a profi e-sportolók 200-250 ms-os képességgel bírnak.
Emiatt mesterséges késleltetést, +100 ms-mal növelték a gép reakcióidejét, de még ezzel együtt is emberfeletti teljesítményt nyújtott az MI.
A Sony most azon dolgozik, hogy a GT Sophyt a játékba integrálja, ám azt nem árulta el, ez mikorra valósulhat meg.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.